
تعداد نشریات | 31 |
تعداد شمارهها | 359 |
تعداد مقالات | 3,512 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,446,470 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 5,096,190 |
خواندن با ذهن آگاه: تحلیل عملکرد دانشجویان ایرانی در درک متن نوشتاری با تمرکز بر نظارت فراشناختی | ||
پژوهشهای زبانشناسی: نظریه و کاربرد | ||
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 24 تیر 1404 | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22034/jls.2025.143647.1251 | ||
نویسندگان | ||
سارانا قوامی لاهیج* 1؛ مریم دانای طوس2 | ||
1مدرس مدعو دانشگاه گیلان | ||
2گروه زبان و ادبیات انگلیسی، دانشکدۀ علوم انسانی، دانشگاه گیلان | ||
چکیده | ||
پژوهشها در حوزه درک متن نشان میدهند که بهکارگیری راهبردهای فراشناختی، نقش مهمی در ارتقای فهم خواننده دارد. پژوهش حاضر با تمرکز بر راهبرد «نظارت بر درک»، به بررسی توانایی خواننده در ارزیابی درک متن میپردازد. هدف، مقایسۀ دانشجویان کارشناسی ارشد با سطح درک قوی و ضعیف در کاربرد این راهبرد در مؤلفههای پاسخگویی به سؤالات، تشخیص خطاها و سطح اطمینان بود که با روش شبه آزمایشی و مشارکت 100 دانشجوی کارشناسی ارشد دانشگاه گیلان انجام شد. ابتدا با اجرای آزمون تعیین سطح، گروههای قوی و ضعیف شناسایی شدند. سپس، نسخۀ بومیسازی شدۀ آزمون نظارت بر درک بیکر و اندرسون (1982) اجرا گردید. تحلیل دادهها نشان داد که بین دو گروه، در مؤلفههای پاسخگویی به سؤالها و تشخیص خطاها تفاوت معناداری وجود دارد؛ اما در مؤلفه میزان اطمینان تفاوت معناداری مشاهده نشد. براساس یافتهها میتوان گفت که آموزش هدفمند راهبردهای فراشناختی نقش مؤثری در بهبود توانایی درک متن دانشجویان دارد. | ||
کلیدواژهها | ||
درک متن نوشتاری؛ راهبردهای فراشناختی خواندن؛ نظارت بر درک؛ تشخیص خطا | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 3 |