
تعداد نشریات | 31 |
تعداد شمارهها | 365 |
تعداد مقالات | 3,567 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,531,101 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 5,132,637 |
بافتهای آموزشی و انگیزشی: بررسی تأثیر دوگانه انگیزههای درونی و بیرونی بر معلمان زبان انگلیسی در محیطهای آموزشی دولتی و خصوصی | ||
تدریس پژوهی | ||
دوره 13، شماره 1 - شماره پیاپی 34، اردیبهشت 1404 | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22034/trj.2025.141957.2050 | ||
نویسنده | ||
زهرا السادات میرسنجری* | ||
دانشگاه سمنان | ||
چکیده | ||
این پژوهش تأثیر انگیزههای درونی و بیرونی را بر رضایت شغلی و کارآمدی معلمان زبان انگلیسی در محیطهای آموزشی دولتی و خصوصی ایران بررسی کرده است. با بهرهگیری از رویکرد ترکیبی، دادهها از طریق پرسشنامه و مصاحبه با 150 معلم از مناطق مختلف ایران گردآوری شد تا شکاف موجود در درک انگیزش معلمان در زمینههای غیرغربی مورد توجه قرار گیرد. نتایج این پژوهش نشان داد که انگیزههای درونی، مانند رضایت شخصی از تدریس، کارآمدی معلمان را تقویت کرده و آنها را به استفاده از نوآوریهای آموزشی ترغیب میکند. در مقابل، انگیزههای بیرونی، مانند افزایش حقوق و ارتقاء شغلی، در حفظ وفاداری سازمانی و دستاوردهای کوتاهمدت مؤثرند، اما تأثیر کمتری بر رشد حرفهای بلندمدت معلمان دارند. همچنین مشخص شد که معلمان در مدارس خصوصی، به دلیل حمایتهای بیشتر و دسترسی بهتر به منابع، انگیزش بالاتری گزارش کردند. این یافتهها میتوانند به طراحی سیاستهای آموزشی مؤثری برای بهبود انگیزه و رضایت شغلی معلمان کمک کنند. | ||
کلیدواژهها | ||
انگیزش درونی؛ انگیزش بیرونی؛ کارآیی معلمان؛ رضایت شغلی؛ آموزش زبان انگلیسی به عنوان زبان خارجی | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 5 |