
تعداد نشریات | 31 |
تعداد شمارهها | 370 |
تعداد مقالات | 3,630 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,646,968 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 5,194,024 |
همنشینی موسیقایی واژگان و بازتاب جهان شاعرانه در شعر سید قطب | ||
مطالعات ادب اسلامی | ||
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 22 شهریور 1404 | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22034/jilr.2025.144344.1303 | ||
نویسندگان | ||
شرافت کریمی* 1؛ گلاویژ شیخی2 | ||
1استادیار گروه زبان و ادبیات عربی- دانشکده ادبیات و زبان- دانشگاه کردستان- سنندج- ایران | ||
2دانشجوی دکترای زبان و ادبیات عربی دانشگاه شهید مدنی آذربایجان | ||
چکیده | ||
موسیقی عامل قدرت کلام و از عناصر اصلی و سبکساز شعر است که آن را از سخن عادی متمایز میسازد. سید قطب از شاعران معناگرایی است که به لفظ هم اهمیت داده و لفظ را در خدمت معنا دانسته است. اشعار او به سبک شاعران نئوکلاسیک عصر نهضت و در قالب شعر عمودی است. ایجاد فضای موسیقایی در شعر سید قطب بر مبنای کاربست عناصر موسیقیساز کلام و دارای الفاظی روان و دور از تکلفِ معنایی است. جنبههای موسیقایی شعر او از نظر تناسب میان واژه و معنا، همگونی میان محتوا و ایقاع واژگان و کاربرد انواع آرایههای بدیعی موسیقیساز مطابق الگوی عروضی شعر شاعران قدیم عرب قابل تحلیل است. در این پژوهش با هدف تبیین ابعاد موسیقایی شعر سید قطب، ساختار موسیقایی اشعار او در چهار جنبه: بیرونی، کناری، درونی و معنوی به روش توصیفی تحلیلی و بر اساس اشعار دیوان تحلیل شده است. نتایج بیانگر آن است که شاعر در زمینهی موسیقی بیرونی ضمن رعایت تناسب میان وزن و محتوا، از تنوع نسبی اوزان بهرهبرده است. در زمینهی موسیقی کناری تنوع روی دیده میشود و در موسیقی درونی غنای ایقاعی دارد؛ بهطوریکه تناسب میان ساختار و ویژگی آوایی حروف با محتوای دلالی واژگان آشکار است. در زمینهی موسیقی معنوی بدون خروج از حد معمول، از آرایه-هایی مانند طباق، مراعات النظیر و تنسیق الصفات بیشتر استفاده کرده است. | ||
کلیدواژهها | ||
سید قطب؛ شعر معاصر عربی؛ موسیقی؛ ایقاع؛ آرایههای بدیعی | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 3 |