| تعداد نشریات | 31 |
| تعداد شمارهها | 393 |
| تعداد مقالات | 3,799 |
| تعداد مشاهده مقاله | 5,309,496 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 5,535,942 |
تحلیل میزان تأثیرگزاری برنامه های انتخاباتی صدا و سیما بر انگیزه و مشارکت دانشجویان در انتخابات ریاست جمهوری 1403 (مطالعه موردی دانشجویان دانشگاه خوارزمی) | ||
| زیست سیاست و توسعه | ||
| دوره 1، شماره 3، آذر 1404، صفحه 81-95 اصل مقاله (742.05 K) | ||
| نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
| شناسه دیجیتال (DOI): 10.22034/jbpd.2025.144504.1024 | ||
| نویسندگان | ||
| مژگان شاکرمی1؛ محمد بابایی* 2؛ رضا خلیلی3 | ||
| 1کارشناسی ارشد علوم سیاسی، گروه علوم سیاسی، دانشکده حقوق و علوم سیاسی، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران. | ||
| 2دانشیار، گروه علوم سیاسی، دانشکده حقوق و علوم سیاسی، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران. | ||
| 3دانشیار، گروه علوم سیاسی، دانشکده حقوق و علوم سیاسی، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران . | ||
| چکیده | ||
| هدف: هدف پژوهش، بررسی میزان تأثیر برنامههای انتخاباتی صدا و سیما بر انگیزه و مشارکت دانشجویان در انتخابات ریاستجمهوری ۱۴۰۳ با تأکید بر دانشجویان دانشگاه خوارزمی است. پرسش اصلی پژوهش این است که این برنامهها تا چه میزان بر انگیزه و مشارکت دانشجویان تأثیر داشتهاند؟ مشارکت سیاسی به عنوان هسته دموکراسی و شاخصی کلیدی برای توسعه سیاسی، متأثر از عوامل متعددی است که در میان آنها رسانهها_به ویژه رادیو و تلویزیون_با ارائه اطلاعات و جهتدهی به افکار عمومی، نقش برجستهای ایفا میکنند. در این میان، دانشجویان به عنوان قشر تحصیلکرده و فعال سیاسی، از اهمیت ویژهای برخوردارند. پژوهش حاضر با بهرهگیری از چارچوب نظری ترکیبی، تأثیر برنامههای انتخاباتی صدا و سیما بر انگیزه و مشارکت دانشجویان را بررسی میکند. این چارچوب نظریههایی چون کاشت (تأثیر تدریجی رسانه بر ادراک واقعیت)، برجستهسازی (تعیین دستور کار افکار عمومی)، استفاده و رضامندی (فعالیت گزینشی مخاطب برای ارضای نیازها) و گذار (نقش رسانه در تحول به سوی مشارکت مدرن) را دربرمیگیرد و بر تعامل پویای رسانه و مخاطب فعال تأکید میورزد. روش: روش پژوهش پیمایشی است و دادههای میدانی از طریق پرسشنامه محققساخته گردآوری شد. روایی صوری و محتوایی ابزار توسط خبرگان تأیید و پایایی آن با ضریب آلفای کرونباخ 82/0 به دست آمد. جامعه آماری شامل دانشجویان دانشگاه خوارزمی و حجم نمونه ۳۷۴ نفر بود که به روش نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند. دادههای گردآوریشده با نرمافزار SPSS و در دو سطح آمار توصیفی و استنباطی تجزیه و تحلیل شدند. یافته ها: بر اساس تحلیل دادههای پژوهش، برنامه «بدون تعارف» با کسب بیشترین میزان تأثیر (۱۱.۹٪) به عنوان مؤثرترین برنامه در انگیزش و مشارکت عملی دانشجویان شناسایی شد. این برنامه با ویژگیهای شفافیت رسانهای (۱۱.۹ درصد)، عدالتمحوری و بیطرفی ادراک شده (۱۱ درصد) و چالشی بودن (۸.۸ درصد )، توانست ارتباط مؤثری با مخاطب جوان برقرار کند. مناظرهها (۱۱درصد) و گفتگوی ویژه خبری (۸.۸ درصد) نیز در افزایش آگاهی و حس مشارکت نقش داشتند، اما تأثیر آنها بر اقدامات عملی (مانند رأیدادن یا تبلیغ میدانی) محدود بود. در مقابل، میزگردهای اقتصادی (۵.۶ درصد) و فرهنگی (۳.۸ درصد) کمترین تأثیر را داشتند که عمدتاً به محتوای غیرمستقیم، کلی و غیرجذاب آنها نسبت داده شد. نکته قابل تأمل، سهم بالای عوامل غیررسانهای بود: حدود ۱۲–۱۳ درصد از پاسخدهندگان ذکر کردند که تحت تأثیر هیچیک از برنامههای تلویزیونی نبودهاند و عوامل دیگری مانند شبکههای اجتماعی، خانواده، دوستان و گفتمانهای بیرونی در انگیزه و رفتار انتخاباتی آنها مؤثر بودهاند. تحلیل رگرسیون نیز نشان داد که متغیرهای مرتبط با تعامل اجتماعی (مانند تشویق دیگران و بازنشر پیام) و مستقیمترین فرمهای ارتباطی (سخنرانی نامزدها) حتی از برنامههای تلویزیونی نیز تأثیر قویتری بر مشارکت داشتهاند. این یافتهها حاکی از اولویت قالبهای تعاملی، غیررسمی و مسئلهمحور برای مخاطب دانشجو و لزوم تلفیق رسانه با بسترهای اجتماعی برای اثرگذاری عمیقتر است. نتیجه: نتایج این پژوهش نشانمیدهد که برنامههای انتخاباتی صدا و سیما تأثیر متفاوتی بر انگیزه و مشارکت دانشجویان دانشگاه خوارزمی در انتخابات ریاستجمهوری ۱۴۰۳ داشتهاند. برنامه «بدون تعارف» با سبک غیررسمی، صمیمی و تمرکز بر مسائل عینی مانند اقتصاد و اشتغال، بهعنوان مؤثرترین برنامه در افزایش انگیزه و مشارکت عملی دانشجویان شناخته شد. این برنامه توانست دانشجویان را به اقداماتی مانند رأیدادن، تبلیغ نامزدها و تشویق دیگران ترغیب کند. در مقابل، مناظرهها و گفتوگوهای ویژه خبری بیشتر بر افزایش آگاهی و احساس مشارکت تأثیر گذاشتند، اما تأثیر محدودی بر رفتارهای عملی داشتند. میزگردهای اقتصادی و فرهنگی به دلیل محتوای غیرجذاب و نامرتبط با دغدغههای دانشجویان، کمترین تأثیر را نشان دادند. همچنین، پژوهش بر نقش قابلتوجه عوامل غیررسانهای مانند تأثیرپذیری از شبکههای اجتماعی، خانواده و دوستان در تصمیمگیری دانشجویان تأکید دارد. در کل، یافتهها حاکی از آن است که موفقیت برنامههای رسانهای در جذب مشارکت جوانان، مستلزم بهکارگیری قالبهای تعاملی، شفاف و پاسخگو و همچنین توجه به نیازهای واقعی مخاطب است. این پژوهش لزوم بازنگری در شیوههای سنتی برنامهسازی و تقویت برنامههای تعاملی و کاربردمحور را برای افزایش مشارکت انتخاباتی دانشجویان خاطرنشان میکند. | ||
| کلیدواژهها | ||
| انتخابات؛ ریاست جمهوری؛ صدا و سیما؛ دانشجویان؛ مشارکت سیاسی؛ انگیزه | ||
|
سایر فایل های مرتبط با مقاله
|
||
| مراجع | ||
|
Anwar, Husein, R., Mutiarin, Dyah, & Rochmawati, Siti Lailiyah Eka. (2015). The influence of social media towards student political participation during the 2014 Indonesian presidential election. Jurnal Studi Pemerintahan, 6(2), Nee, Rebecca C. (2013). Social TV and the 2012 election. Electronic News, 7(4), 171–188.
Babaei, M, and Mehrali, M. (2017). "The Role of IRIB Programs in Mobilizing Audiences for Participation in Nationwide Rallies; Case Study: The 22nd of Bahman and Quds Day Rallies," Political Science Research Quarterly, Volume 13, No. 1. (In Persian).
Bali, V. A., Robison, L. J., & Winder, R. (2020). What Motivates People to Vote? The Role of Selfishness, Duty, and Social Motives When Voting. SAGE Open, 10(4).
Caprini, Gabriele. (2023). Does candidates’ media exposure affect vote shares? Evidence from Pope breaking news. Journal of Public Economics, 220, 104847.Damptey, Isaac, & Akparep, Jacob Y. (202.The influence of media on voting behavior in Ghana: The case in Western North region. Texila International Journal of Academic Research, 9(3), 38–55.
Dadmehr, H. (2025). The Comparative Analysis of the United Nations General Assembly Resolutions on National Elections. Comparative Law Review, (), -. doi: 10.22059/jcl.2025.395172.634761. (In Persian).
Esmaeili, M, &Movahedian, E. (2009). Elections in the Islamic Republic System and Examining the Role of National Media in It, Communication Research, 16(57), 175-192. (In Persian).
Gholami,M. , Fathi,E. and Omidi,A. (2025). The Contention of "Boycott" versus "Participation" in the Electoral Campaign )A Comparative Analysis of the Discourses of IRIB News Agency and Iran-International Websites in the 14th Presidential Election of Iran). (e728416). Crisis Studies of the Islamic World, 12(3), e728416 doi: 10.27834/CSIW.2505.1548.3.38.6. (In Persian).
Hong, Sounman, & Nadler, Daniel. (2012). Which candidates do the public discuss online in an election campaign? The use of social media by 2012 presidential candidates and its impact on candidate salience. Government Information Quarterly, 29(4), 455–461.
Huntington, S. (2018). Political Order in Changing Societies, Translated by Mohsen Salasi, Tehran: Elmi Publications.
Kamalpour, N. , Rozbahani, M. and ghasemi, M. (2024). Comparative Analysis of the Political Identity of the Preschool Curriculum of China, Singapore, and Iran and Understanding Their Ideological Bases (Dominant Ideology). Comparative Studies of Teacher Education, 2(2), 27-55. doi: 10.48310/mtt.2024.15605.1050. (In Persian).
Lerner, D. (2019). The Passing of Traditional Society (Modernizing the Middle East), Translated by Gholamreza Khajesarvi, Tehran: Research Institute of Strategic Studies Publications.
Milbrath, L. W., & Goel, M. L. (1977). Political Participation: How and Why Do People Get Involved in Politics? Rand McNally College Publishing Company.
Mohammadpour, S. and Shokrkhah, Y. (2022). Political Marketing in Elections: Moving From Traditional Media Agenda-Setting to Modern Case Study: The 2015 and 2017 British General Elections. New Media Studies, 8(31), 76-47. doi: 10.22054/nms.2022.58419.1133. (In Persian).
Petersen, M. B., & Aarøe, L. (2015). Evolutionary Theory and Political Behavior. In The International Encyclopedia of Political Communication (pp. 1-7). Wiley-Blackwell.
Rahbarnia, Z. and Masdari, F. (2015). The Impact of New Media on Interactivity of Modern Art: Using the Theory of Art in the Age of Mechanical Reproduction. Global Media Journal-Persian Edition, 10(2), -.(In Persian).
Sardarnia, Kh., & Mashayekh, S. (2023). The Impact of Social, Economic, and Political Paradigms and Variables on the Electoral Participation of Iranian Students. Political Sociology of the Islamic Revolution, 4(4), 163-188. (In Persian).
Shafiee Sifabadi, M. (2021). Investigating the Reasons for the Decrease in Public Participation in the 2021 Elections and the Future of Citizens' Electoral Behavior; Based on Milbrath’s Theory of Political Participation and Schwartz’s Scenario Planning Theory. Political Science Research Quarterly, 16(3), 61-108. (In Persian).
Sorensen, Rune J. (2016). The impact of state television on voter turnout. British Journal of Political Science, 1–22.
Tahan Nazif, H., & Shokrollahi, A. (2025). Foresight on Holding Elections Based on Blockchain Technology. Public Law Knowledge Quarterly, 14(3), 125-145. doi: 10.22034/qjplk.2025.2174.1937. (In Persian).
Tanha. (2025). The Political Marketing Model Based on Interpretive-Structural Modeling (Case Study: Islamic Consultative Assembly Elections). Majles & Rahbord, e11261. (In Persian).
Tishehyar, M. (2022). Political Development of State in Vietnam based on Deutsch and Moore Theories. State Studies, 8(30), 387-417. doi: 10.22054/tssq.2022.70275.1334. (In Persian).
Zolfaghari, A. , Ashayeri, T. and Ismaili, S. (2021). A Meta-Analysis of the Role of Religious Components in the Social Security. National Security, 10(38), 69-98. (In Persian).
| ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 73 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 35 |
||