| تعداد نشریات | 31 |
| تعداد شمارهها | 395 |
| تعداد مقالات | 3,808 |
| تعداد مشاهده مقاله | 5,315,408 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 5,539,338 |
فرسودگی شغلی در معلمان کودکان دارای کمتوانی عقلانی در دورهی کووید-19: نقش حمایت اجتماعی، تعامل دانشآموز-معلم و معنویت محیط کار | ||
| تدریس پژوهی | ||
| دوره 13، شماره 3 - شماره پیاپی 41، مهر 1404 | ||
| نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
| شناسه دیجیتال (DOI): 10.22034/trj.2025.139042.1784 | ||
| نویسندگان | ||
| Saeed Ariapooran* 1؛ سجاد بتوئی2؛ جواد کریمی3 | ||
| 1Malayer University, Hamadan, Iran | ||
| 2کارشناسی ارشد روانشناسی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه ملایر، ملایر، ایران | ||
| 3دانشیار گروه روانشناسی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه ملایر، ملایر، ایران | ||
| چکیده | ||
| هدف پژوهش حاضر بررسی شیوع فرسودگی شغلی و نقش حمایت اجتماعی، تعامل معلم-دانشآموز و معنویت محیط کار در پیشبینی آن در معلمان کودکان دارای کمتوانی عقلانی در دورۀ کووید-19 بود. روش تحقیق همبستگی بود. جامعهی آماری پژوهش شامل کل معلمان کودکان کمتوان عقلانی استان همدان بود (160=N). حجم نمونه 133 نفر بود که به روش سرشماری انتخاب شدند. دادهها با استفاده از مقیاس فرسودگی شغلی، مقیاس حمایت اجتماعی، مقیاس تعامل دانشآموز-معلم و مقیاس معنویت محیط کار گردآوری شد. برای تجزیهوتحلیل دادهها از همبستگی پیرسون و رگرسیون چندمتغیری به روش گامبهگام استفاده شد. نتایج توصیفی نشان داد که 55/19 درصد معلمان در دورۀ کووید-19 دارای فرسودگی شغلی بودند. نتایج رگرسیون گامبهگام (001/0>p؛ 83/20=F) نشان داد که به ترتیب ارتباط نزدیک معلم-دانشآموز (26/0-=بتا)، تعارض معلم-دانشآموز (25/0=بتا) و حمایت اجتماعی (23/0-=بتا) توانستهاند فرسودگی شغلی معلمان را پیشبینی کنند؛ اما سهم معنویت محیط کار در پیشبینی فرسودگی شغلی معنیدار نبوده است. براساس یافتهها تقویت حمایت اجتماعی، برنامهریزی در جهت آموزش ارتباط معلم-دانشآموز، و معنویت محیط کار از طریق کارگاههای آموزشی و برنامههای ضمن خدمت میتواند کاهش فرسودگی شغلی معلمان کودکان کمتوان ذهنی را در شرایط استرسزا مانند کووید-19به دنبال داشته باشد. | ||
| کلیدواژهها | ||
| تعامل کودک-معلم؛ حمایت اجتماعی؛ فرسودگی شغلی؛ معنویت محیط کار | ||
| مراجع | ||
|
| ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 2 |
||