تعداد نشریات | 30 |
تعداد شمارهها | 289 |
تعداد مقالات | 2,835 |
تعداد مشاهده مقاله | 3,317,231 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 4,384,019 |
برساخت اجتماعی سرکوب مخالفان در دوره داریوش اول (خوانشی از نقش برجسته بیستون بر اساس نظریه پانوفسکی) | ||
جامعه شناسی فرهنگ و هنر | ||
مقاله 6، دوره 5، شماره 2 - شماره پیاپی 15، تیر 1402، صفحه 84-96 اصل مقاله (1.27 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22034/scart.2023.62795 | ||
نویسندگان | ||
رضا خزاعی* 1؛ سید رضا حسینی2 | ||
1دانشجوی دکتری پژوهش هنر، دانشکده هنر، دانشگاه شاهد، تهران، ایران | ||
2استادیار گروه نقاشی، دانشکده هنر، دانشگاه شاهد، تهران، ایران | ||
چکیده | ||
نقش برجستهی بیستون یکی از قابل توجهترین حجاریهای دوران هخامنشی است؛ یگانگی آن بدین جهت است که به لحاظ جانمایی و موضوع خاص، با سایر نقوش برجسته دوران هخامنشی قابل تمایز است. نقش برجسته بیستون روایتگر سرکوب شورشیان و یاغیانی است که در زمان داریوش، داعیهی بردیا را داشتهاند و داریوش به کمک برخی دست به سرکوب آنان در نقاط مختلفی از گسترهی حاکمیتی هخامنشیان میزند و در این سنگ نگاره به گونهای متفاوت، شرح این پیروزیها شده است. هدف از این پژوهش، خوانش نمودهای سرکوب بر نقش برجسته بیستون، برپایه نظریه شمایل شناسی پانوفسکی بوده و برآن است تا با بهره گیری از روش های تحلیلی این رویکرد؛ و بهره گیری از متن کتیبه بیستون، پس زمینه های اجتماعی و سیاسی عصر داریوش را مورد واکاوی قرار دهد. روش این پژوهش بر مبنای ماهیت توصیفی- تحلیلی مبتنی بر نظریه پانوفسکی است. شیوهی جمعآوری اطلاعات کتابخانهای و میدانی و روش تجزیه و تحلیل کیفی بوده است. یافتههای و نتایج حاصل از پژوهش، گویای آن است که گفتمان حاکم بر این نقش برجسته، گونهای از خشونت طلبی را نشان میدهد. همچنین حاکی از رویکرد مانیفستی داریوش در طرح ریزی و اجرای نقش برجسته بیستون است. که با تبیین عوامل شکل گیری این نقش برجسته و همچنین تحلیل و تفسیر نقوش انسانی با توجه به زیر متن اجتماعی و سیاسی آن دوره، کارکردی پروپاگاندا گونه را برای آن می توان متصور شد. | ||
کلیدواژهها | ||
نقش برجسته؛ بیستون؛ سرکوب؛ شمایل شناسی؛ پانوفسکی | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 120 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 92 |