تعداد نشریات | 31 |
تعداد شمارهها | 310 |
تعداد مقالات | 3,037 |
تعداد مشاهده مقاله | 3,679,957 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 4,639,985 |
نقد مؤلفههای رئالیسم جادویی در رمان آخرین انار دنیا اثر بختیار علی | ||
پژوهشنامه ادبیات کردی | ||
مقاله 5، دوره 2، شماره 1 - شماره پیاپی 2، فروردین 1395، صفحه 81-102 اصل مقاله (809.25 K) | ||
نویسندگان | ||
شیرزاد طایفی1؛ محسن رحیمی2 | ||
1دانشیار دانشگاه علامه طباطبایی | ||
2کارشناسی ارشد ادبیات تطبیقی دانشگاه علامه طباطبایی | ||
چکیده | ||
«رئالیسم جادویی» یکی از عمده ترین گرایش های جهانی در ادبیات داستانی معاصر است؛ سبکی نسبتاً نوین که در آن نویسنده از شاخصه هایی همچون «وهم و خیال» و «عناصر ماوراء طبیعی» مدد می گیرد و در بستر خیال، چنان ماهرانه آنها را به کار می گیرد که شخصیت ها و رخدادهای داستان برای طیف مختلف مخاطبان طبیعی و باورپذیر می نماید. «بختیار علی» نویسندۀ شناخته شده و نظریه پرداز ادبیات کردی است که اغلب آثار داستانی خود را با محوریت این ژانر ادبی به رشتۀ تحریر درآورده است. از موفق ترین رمانهای او، آخرین انار دنیا است که به چندین زبان دنیا، از جمله فارسی ترجمه شده است. در مقالۀ پیش رو تلاش کرده ایم به روش استقرایی ـ تحلیلی و تکیه بر داده های کتابخانه ای و اسنادی، با محوریت مطالعۀ موردی، از منظر رئالیسم جادویی و با نظرداشت مؤلفه های آن، مانند وهم و خیال، همزیستی مسالمت آمیز، اسطوره و دوگانگی، این رمان را مورد بررسی قرار دهیم. با این خوانش جدید، ضمن دستیابی به تفسیری نسبتاً روشن از رمان و چگونگی بازتاب ویژگی های برجستۀ رئالیسم جادویی در آن، به این نتیجه می رسیم که مؤلفۀ «بهره گیری از اسطوره»، نمود بارزتری نسبت به سایر مؤلفه های این ژانر در رمان دارد. | ||
کلیدواژهها | ||
رئالیسم جادویی؛ آخرین انار دنیا؛ بختیار علی؛ اسطوره؛ خیال | ||
مراجع | ||
منابع آن باروز، مگی (۱۳۹۴)، رئالیسم جادویی، ترجمه ی سحر رضا سلطانی، تهران: روزنه. اسماعیل پور، ابوالقاسم (۱۳۹۱)، استوره بیان نمادین، تهران: سروش، چاپ. پارسی نژاد، کامران (۱۳۸۱)، «میانی و ساختار رئالیسم جادویی»، مجله ی ادبیات داستانی، شماره ۶۶ و ۶۷، صص ۵-۹ پاینده، حسین (۱۳۹۱)، داستان کوتاه در ایران (داستان های رئالیستی و ناتورالیستی)، تهران: نیلوفر، چاپ دوم. حق روستا، مریم (۱۳۸۵)، «تفاوت رئالیسم جادویی و رئالیسم شگفت انگیز و نقش زاویه ی دید در آن ها با بررسی آثار گابریل گارسیا مارکز و آلخو کارپینتر»، پژوهش ادبیات معاصر جهان، شماره ۳۰، صص ۱۷ - ۳۴. راشد محصل، محمدرضا و دیگران (۱۳۹۱)، «تجلی کوه در ایران باستان و نگاهی به جلوه های آن در ادب فارسی»، مطالعات ایرانی، شماره ۲۱، صص ۱۴۶ - ۱۱۹. سید حسینی، رضا (۱۳۹۴)، مکتبهای ادبی. تهران: نگاه. علی، بختیار (۱۳۹۴)، دواهمین هه ناری دونیا، تهران: آرمان نگار۔ قاسم زاده، الهه(۱۳۹۰)، «رئالیسم جادویی مشرق زمین»، گلستانه، شماره ۱۱۲، ص۷۹-۸۰ ناظمیان، رضا و دیگران (۱۳۹۳)، ا«ررسی گزاره های رئالیسم جادویی در رمان های «عزاداران بیل» غلامحسین ساعدی و «شب های هزار شب» نجیب محفوظ»، مجله ادب عربی، شماره ۲، صص ۱۵۷-۱۷۸. نیکوبخت، ناصر و مریم رامین نیا (۱۳۸۴)، «بررسی رئالیسم جادویی و تحلیل رمان اهل غرق»، مجله پژوهش های ادبی، شماره ۸، صص ۱۳۹ - ۱۵۴۔ وندی ، فاریس (۱۳۸۴)، «ضرورت وجود «دیگری» (نقد فرهنگی رئالیسم جادویی)»، ترجمه ی رخساره قائم مقامی، مجله ی هنر و معماری فارابی، شماره ۵۸، صص ۳۹-۴۸ هاشمی، منیر سادات (۱۳۸۴)، «ارزش های رمزی و تادین البرز کوه در جغرافیای اساطیری شاهنامه»، مجله ادبیات فارسی، دانشگاه آزاد مشهد، شماره ۷، صص ۱۹۳-۳۰۲ یاحقی، محمد جعفر (۱۳۹۱)، فرهنگ اساطیر و داستان واره ها در ادب فارسی، تهران: فرهنگ معاصر. Drabble, Margaret (2000). The oxford companion to English Literature. Oxford: Oxford University. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 5,690 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 3,106 |