تعداد نشریات | 31 |
تعداد شمارهها | 325 |
تعداد مقالات | 3,160 |
تعداد مشاهده مقاله | 3,902,876 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 4,736,134 |
Identifying and Measuring the Components of High School Teachers Development (Case Study: Tehran Province) | ||
School Administration | ||
مقاله 7، دوره 5، شماره 2، دی 2017، صفحه 129-150 اصل مقاله (1.14 M) | ||
نوع مقاله: Mixed Method Research Paper | ||
نویسندگان | ||
mehri ghanizadeh1؛ Parivash jafari* 2؛ Nadergholi Ghourchian3 | ||
1Ph.D. Student of Educational Management, Islamic Azad University, Research Branch, Tehran, Iran. | ||
2Associate Professor, Faculty of Management, Islamic Azad University, Science and Research Branch, Tehran | ||
3Professor of Educational Management, Faculty of Management and Economics, Islamic Azad University, Science and Research Branch, Tehran, Iran | ||
چکیده | ||
The present study was conducted to identify and measure the components of development of high school teachers in Tehran province. The method of the study is applied- descriptive survey in terms of the purpose. In terms of time, it is among cross-sectional studies which used mixed method. According to purposive sampling method and saturation principle, the population in qualitative section includes 14 academic and educational experts who have executive record in decision making. In qualitative section, data were collected by interview and to ensure the tools’ validity, the views of educational experts were used. In quantitative section, the researcher-based questionnaire was used and face validity, content and construct validity (convergent and divergent validity) were measured. To determine the reliability of the questionnaire, Cronbach's alpha coefficient and combined reliability were also used. The results show the study tools were reliable. Data analysis in qualitative section, was done by content analysis and in quantitative section, it was done in two sections, descriptive (Mean, frequency,…) and inferential (Structural Equation Modeling) using SPSS. The results of the study indicated that the teachers’ development include 8 dimensions and 74 components involve pedagogical and subject knowledge, self-maturity, basic competencies, social-emotional competencies, moral-spiritual competencies and professional identity | ||
کلیدواژهها | ||
teacher؛ development؛ Competency؛ professional development | ||
مراجع | ||
رئوف، علی. (1381). بررسی جنبش جهانی برای بهسازی تربیتمعلم. رشد تکنولوژی آموزشی. شماره 141: 23-45. ساکی، رضا. (1394). درس پژوهی. تهران: دانشنامه ایرانی برنامه درسی. سند تحول بنیادین آموزشوپرورش (1390). مشهد: شورای عالی انقلاب فرهنگی. فتحی واجارگاه، کورش (1393). آموزش و بهسازی منابع انسانی به کجا ره میسپرد؟(روندها و سناریوهای در حال ظهور). اسلاید ارائهشده در کارگاه آموزشی بهسازی منابع انسانی، تهران. گندمی، فهیمه (1395). بهسوی رویکردی مدرسه بنیان در حوزه رشد و بالندگی حرفهای معلمان: تعیین عناصر اساسی یک رویکرد اثربخش. فصلنامه علمی تربیت معلم فکور، 1(2)، 142-121 موسیپور، نعمتالله و احمدی، آمنه. (1393). پیشنویس طراحی کلان (معماری) برنامه درسی تربیتمعلم، ویراست پانزدهم، تهران: دانشگاه فرهنگیان. میرسپاسی، ناصر. (1389). مدیریت راهبردی منابع انسانی و روابط کار، تهران: میر. مهرمحمدی، محمود. (1393). برنامه درسی: نظرگاهها، رویکردها و چشم اندازها. تهران: سمت. طاهری، مرتضی (1391)، مدل توسعه حرفهای معلمان در مراکز تربیتمعلم، پایاننامه دوره دکتری، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه شهید بهشتی. سلیمانی، عادل و کریمی، مصطفی (1395). بررسی صلاحیت ها و مهارت های مورد نیاز مدرسین در توسعه ی حرفه ای کارورزان و کارآموزان دانشگاه فرهنگیان. همایش کارورزی، کارآموزی، کارآفرینی و توسعه شایستگیهای حرفهای. دانشگاه فرهنگیان حجازی، سید یوسف، نساجهای صرافی، محمد علی و آهنگری، اسماعیل. (1396). بررسی عوامل مؤثر بر توسعه صلاحیت های حرفهای آموزشگران ترویجی سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری. پژوهش مدیریت آموزش کشاورزی، 9(40)، 67-56. اجتهادی، مصطفی، قورچیان، نادر قلی، جعفری، پریوش و شفیعزاده، حمید، (1390). شناسایی ابعاد ومولفه های بهسازی اعضای هیئتعلمی بهمنظور ارائه مدل. رساله برای دریافت درجه دکتری تخصصی مدیریت آموزش عالی. دانشکده مدیریت و اقتصاد، دانشگاه آزاد. اسلامی واحد علوم و تحقیقات. ثمری، عیسی و آتشک، محمد. (1388). تأثیر میزان شناخت و کاربست فناوری آموزشی توسط معلمان در بهبود کیفیت فرایند یادگیری دانشآموزان، نشریه علمی پژوهشی فناوری آموزش، 4(2)، 111-101. سبحانی نژاد، مهدی و تژدان، امیررضا (1394). ارزیابی صلاحیتهای مربیان و استادکاران «آموزش همراه با تولید» در خارج از مرکز کـاردانش. پژوهشهای تربیتی، 30، 64-24 سرکار آرانی، محمدرضا (1394)، مجموعه کتابهای دانشافزایی- درس پژوهی- ایدهای جهانی برای بهسازی آموزش و غنیسازی یادگیری، تهران: مرآت. سرکار آرانی، محمدرضا. (1385). نوآوری در زیرساختهای آموزش، همایش ملی نوآوریهای آموزشی. تهران: سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی، مؤسسه پژوهشی برنامهریزی درسی و نوآوریهای آموزشی. لقمانی شهمیری، مهران، حسینی خلیلی، سید شهاب الدین، ساداتی، سید جواد و بامتی طوسی، رضا.(1394). بررسی صلاحیت های حرفهای معلم. سومین همایش علمی پژوهشی علوم تربیتی و روانشناسی آسیب های اجتماعی و فرهنگی ایران ملایی نژاد، اعظم (1391). صلاحیت های حرفه ای مطلوب دانشجو معلمان دوره آموزش ابتدایی. نوآوریهای آموزشی، 11(44)، 62-33 | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 925 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 784 |