تعداد نشریات | 31 |
تعداد شمارهها | 325 |
تعداد مقالات | 3,160 |
تعداد مشاهده مقاله | 3,904,010 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 4,736,753 |
بررسی اصول طراحی راهبردهای ارزشیابی مطلوب در میان دانش آموزان استعداد درخشان شهر اصفهان: یک مطالعه ترکیبی | ||
تدریس پژوهی | ||
مقاله 2، دوره 6، شماره 1، خرداد 1397، صفحه 25-41 اصل مقاله (558.59 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
مهدی ابوالقاسمی* 1؛ حسین زین علی پور2؛ علی اکبر شیخی2؛ علیرضا عصاره3 | ||
1دانش آموخته دکتری برنامه درسی دانشگاه هرمزگان ، ایران | ||
2دانشیار گروه علوم تربیتی دانشگاه هرمزگان؛ ایران | ||
3دانشیار دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی تهران، ایران | ||
چکیده | ||
هدف: هدف از تحقیق حاضر بررسی راهبردهای ارزشیابی مطلوب در زمینه آموزش دانشآموزان استعداد درخشان در مقطع متوسطه دوم است. این پژوهش از نوع تحقیقات آمیخته اکتشافی است. جامعه تحقیق شامل کلیه دانشآموزان و معلمین استعداد درخشان شهر اصفهان است. روش: روش نمونهگیری در بخش کیفی بهصورت موارد نوعی و در بخش کمی بهصورت تصادفی ساده است. ابزار گردآوری دادهها در بخش کیفی مصاحبه نیمهساختار یافته و در بخش کمی پرسشنامه محققساخته استخراج شده از مصاحبهها است. روایی در بخش کیفی به روش چک کردن اعضا و در بخش کمی روایی و پایایی بهوسیله روایی محتوایی، تحلیل عاملی تأییدی و آلفای کرانباخ بررسی و تأیید شده است. برای تحلیل دادهها در بخش کیفی از روش تماتیک و در بخش کمی از آمار توصیفی و آزمون t تکگروهی استفاده شده است. یافتهها: نتایج بخش کیفی بیانگر این بود که اصول طراحی راهبردهای ارزشیابی مطلوب عبارتند از استفاده از آزمونهای مستمر و آزمونهای نهایی، ارزشیابی کاربردی، ارزشیابی پروژهای، تأکید بر خلاقیت، اصول فنیآزمونسازی و توجه به یادگیری عمیق. در بخش کمی نتایج بررسی این مؤلفهها بیانکننده این بوده که تمامی مؤلفهها به غیر از آزمون نهایی دارای میانگین بالاتر از میانه بودند و نمونه مورد بررسی معتقد به استفاده از این اصول در ارزشیابیهای خود بودند. | ||
کلیدواژهها | ||
دانش آموزان استعداد درخشان شهر اصفهان؛ راهبردهای ارزشیابی مطلوب؛ مطالعه ترکیبی | ||
مراجع | ||
Abolghasemi, M. (2017). designing Differentiated curriculum planning among gifted students of Esfahan. Phd dissertation of Hormozgan University, [in Persian]. Ahmadi, M. (2002). Academic and educational problems of gifted students. MA dissertation. Tehran University, [in Persian]. Bazargan, A. (2011). Introduction of qualitative and mix method. Tehran: Agah press [in Persian]. Berg, L. (2001). Qualitative research methods for the social sciences. London: Pearson Education Company. Beverley, H., Mary, Z., and Sarup, R. (2009). The Many Faces of Special Education Their Unique Talents in Working with Students with Special Needs and in Life. New York: row man press. Cheng, V. (2017). Leading a Radical Shift in the Education of High Ability Learners. Curriculum for High Ability Learners, gifted student quatery,14(8): 28-45. Creswell, W. (2011). Educational research: planning, conducting, and evaluating quantitative and qualitative research. 4th ed. Boston: Pearson pub Firmender, M., Reis, M., Sally, L. and Sweeny, M. (2013). Reading Comprehension and Fluency Levels Ranges Across Diverse Classrooms: The Need for Differentiated Reading Instruction and Content. Gifted Child Quarterly, 57(1): 3-14. Fonseca, C. (2011). Emotional Intensity in Gifted Students Helping Kids Cope With Explosive Feelings. Texas: Waco press Gross, U. (2015). characteristic of able gifted, high gifted. Exceptional gifted and profoundly gifted student, 44: 81-93. Heacox, D. (2002). Differentiating instruction in the regular classroom: How to reach and teach all learners, grades 3-12. Minneapolis: Free Spirit press. Hoffman, W., Fox, J. (2011). The Differentiated Instruction. Boston: Jossey-Bass. Jebreli, M, Mikaeli, Sadatian,R, Aghlemand, S. (2002). Factors affects underachievement’s among gifted student s of medical university of Oromie. Journals of developments of medical education, 4:12-25, [in Persian]. Kalbasi, A. (2013). Evaluation of curriculum of gifted student and process of identification of this students to present a optimum model. Doctorial desertion, Esfahan university, [in Persian]. Kanevsky, L. (2011). Deferential Differentiation: What Types of Differentiation Do Students Want?. Gifted Child Quarterly, 55(4): 279-299. Kim, M. (2016). A Meta-Analysis of the Effects of Enrichment Programs on Gifted Students. Gifted Child Quarterly, 29: 1-15. Landis, R. and Reschly, A. (2013). Reexamining Gifted Underachievement and Dropout Through the Lens of Student Engagement. Journal for the Education of the Gifted, 36(2): 220-249. Levy, M. (2008). Meeting the needs of all students through differentiated instruction: helping every child reach and exceed standards. The Clearing House, 81(4): 161-164 . Lichtman, M. (2006). Qualitative research in education: A user’s guide. London: Sage Little, C. (2012). Curriculum for gifted student. Psychology in the Schools, 49(7): 29-45. Lohman, D. F. (2006). Beliefs about differences between ability and accomplishment. Cognitive science. 29(1): 32-40. Lu, J., Li, D.,and Stevens, C. (2015). Comparisons and analyses of gifted students’ characteristics and learning methods. Gifted Education International, 52(9): 1-17. McCoach, D. and Siegle, D. (2003) Factors that differentiate underachieving gifted students from high-achieving gifted students. Gifted Child Quarterly, 47(3): 144-159. McCoach, D. and Siegle, D. (2008). Underachievers. New York: Pluckerand Callahan Mohamadpour, A. (2010). meta method and philosophical fundamental of mix method. Tehran: Jameshenasan press, [in Persian]. Naghdi vand, S. (2013). Comparative study of gifted student curriculum in Iran, England and japan. Master desertion, Rajaei university of Tehran, [in Persian]. Nasiran, M. (2015) educational problems among gifted students of Esfahan. Ma dissertation, Islamic Azad university, [in Persian]. Nevitt, H. (2000). Teaching gifted students in the regular classroom. The Delta Kappa Gamma Bulletin, 66(3): 24-29. Nordlund, Marcie. (2003). Differentiated instruction : meeting the educational needs of all students in your classroom. Oxford: Scarecrow Press. Poorasi ardakani, A. (2013). Challenges and problems in education of Iranian gifted students. Master degree dissertation. Allameh university, [in Persian]. Ranjbar, H. (2012). Sampling in qualitative research: the guide of beginners. journal of medical science in arm. 3:238-250, [in Persian]. Reis, M. and Renzulli, S. (2010). Is there still a need for gifted education? An examination of current research. Learning and Individual Differences, 20(4): 308-317. Reis, S,. Betsy, R., Catherine, A., Lisa, M. and Burcu R. (2011). The Effects of Differentiated Instruction and Enrichment Pedagogy on Reading Achievement in Five Elementary Schools. American Educational Research Journal, 48(2): 38-51. Rinn, N. and Bishop, J. (2015,). Gifted Adults: A Systematic Review and Analysis of the Literature. Gifted Child Quarterly, 59(4): 213-235. Sarmad, Z., Bazargan, A. and Hejazi,. A. (2012) research mehod in behavior science. Tehran: Agah, [in Persian]. Schmitt, M. (2009). Gifted student in divers environments: an analysis of interaction and perception. Research submitted in partial fulfillment of the requirement for the MA. Ohio University. Seo, H. (2017). Developing Science Curriculum for Gifted Learners in South Korea. Curriculum for High Ability Learners, 42: 52-69. Seyf, A. (2012). Educational measurement and evaluation, Tehran: Agah, [in Persian]. Stoeger, H. and Ziegler, A. (2012). Deficits in fine motor skills and their influence on persistence among gifted elementary school pupils. Gifted Education International, 29(1):28-42. Subotnik, F., Olszewski-Kubilius, P. and Worrell, F. C. (2011). Rethinking giftedness and gifted education: A proposed direction forward based on psychological science. Psychological Science in the Public Interest, 14(5)12: 3-54. Swift, M. (2009). The effect differentiated in social studies on student performance, research submitted in partial fulfillment of the requirement for the MA. Ohio university. Tomlinson, C.A. (2000). Differentiated instruction: Can it work? Education Digest, 65(5), Wormeli, R. (2007). Differentiation: From planning to practice grades 6-12. Portland, MA. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 602 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 507 |