تعداد نشریات | 31 |
تعداد شمارهها | 325 |
تعداد مقالات | 3,160 |
تعداد مشاهده مقاله | 3,904,022 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 4,736,759 |
The of Study principles and methods of discipline from the secondary schools' views | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
School Administration | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
مقاله 14، دوره 6، شماره 1، آذر 2018، صفحه 244-261 اصل مقاله (809.45 K) | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
نوع مقاله: Quantitative Research Paper | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
نویسندگان | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Jamal Salimi* 1؛ Reza GHasemi2 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
1Associate Professor of Curriculum Development, University of Kurdistan, Sanandaj-Iran | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
2Master of Curriculum Planning in University of Kurdistan , Sanandaj-Iran | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
چکیده | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Life in today's widespread world needs to have a plan and use it, and a stable and healthy life also requires a plan and coordination and order in the work. The discipline of the law of life is through the passage of those activities and behaviors in a particular way, and one finds out how to live and how to use it from time to time. Injury afflicts a person, disturbs the mind and mind of man, reduces productivity and easily eliminates time. To combat this harmful pest, it is necessary first to recognize it, then to fight it and to achieve a precious gem of order. The purpose of this study is to study the principles and methods of discipline in secondary schools. The study strategy in this quantitative study and the method of research is a descriptive type that is conducted in the field and through surveying. Because the variables that are influential in the research are high, the researcher only wants to apply disciplinary principles and methods of discipline for the second-grade secondary school (girls-boys) in a specific statistical society. In the present study, the statistical population includes the administrative staff of all secondary schools (girls-boys) in Asadabad city, with a total of 70 students, 45 of them in boys and 25 in girls' schools in Asadabad city. . To select the sample size, the quantitative method was discarded because the research community was limited, and all second-level managers (second period) were included in the research process as a whole, and all responded to the questionnaire. They gave. The data gathering tool was a researcher-made questionnaire whose characteristics (dimensions and levels of reliability) are presented in Table 1. The data were collected by a questionnaire. To assess the reliability of the questionnaire, using the Kruanbach Alpha coefficient, the questions related to the principles of discipline with a reliability coefficient of 93%, and questions about disciplinary methods with a reliability coefficient of 89% were obtained. Based on the preliminary study, 20 questionnaires were used to determine the reliability of the questionnaire for 20 managers and teachers of secondary schools (girls and boys) and were approved. To assess the validity of the questionnaire, the content and form of content validity were used. The questionnaires were provided by the questionnaires to the professors and relevant experts and several subjects. They confirmed the content validity and validity of the questionnaire. For data analysis, two methods of inferential and descriptive statistics were used. In the descriptive statistics section, indicators such as mean, standard deviation, variance, frequency distribution table, percentage and graph are used to show the status of data in the central orientation and dispersion situation. Also, in inferential statistics, tests such as t single-sample, t independent groups (comparison of the mean of two independent groups), one-way ANOVA, were used. To analyze the information after collecting the questionnaire, the information was encoded and then entered into the SPSS computer program. Lastly, using the instructions contained therein, and according to the type of variables and their relationship with each other by tests the above analysis was performed and then the obtained data was analyzed. The results of the research showed that the discipline principles used by the school staff in secondary schools II (girls-boys) were higher than the average level. The most disciplinary disciplines applied in Second Second Secondary Schools (girls-boys) were 4.20 and 3.80, respectively, related to the total number of educational staff, including students, administrators, teachers and parents, for discipline, and the lowest The discipline disciplines used in secondary schools II (male and female) were 1.72 and 1.60, respectively, based on punishment discipline. There is no significant difference between the discipline principles used in schools (girls-boys) by the school staff. But the average disciplinary discipline in girls' schools is higher. The findings of the research about the disciplinary methods used by school officials showed that in pre-disciplinary discipline with an average of 3.28, it can be said that in secondary schools, the pre-disciplinary discipline was used as a method of creating discipline It is used more than the average level. In pre-disciplinary discipline in girls 'and boys' schools, with an average of 3.27 and 3.31, it can be said that in secondary schools, girls and boys from pre-recipient discipline as a method for creating discipline in excess of the average level Is used. Preventive discipline with an average of 3.42 can be said that in secondary schools second, supportive discipline is used as a method for discipline to be greater than the average level. In supporting discipline in girls 'and boys' schools, with an average of 3.46 and 3.36, respectively, it can be said that in secondary schools, girls and boys have a supportive discipline as a method of creating discipline in excess of the average level is used. In correctional discipline in girls 'and boys' schools, with a mean of 3.58 and 3.61, respectively, it can be said that in secondary schools, girls and boys are using corrective discipline as a method of creating discipline in excess of the average level. Corrective Discipline with an average of 3.69, it can be said that in secondary schools second, disciplinary discipline is used as a method of disciplining more than the average level. Using the Friedman test, we ranked these three methods of discipline to determine which method was used more in secondary schools, which shows that correctional discipline generally with a mean score of 2.34, in girls' schools with an average it is rated at 2.26 and in boys' schools with an average rating of 2.50 as the most widely used method. Findings about the difference between the principles and methods of discipline in girls and boys' schools in Asadabad showed that the disciplinary principles in girls' and boys' schools were 3.46 and 3.37, respectively. So, in general, it can be said that there is no difference between the discipline principles used in secondary schools for girls and boys. But there are significant differences in disciplinary methods (preventive, supportive, corrective discipline). The most important thing is that in pre-recipient discipline in girls and boys schools, with a mean of 3.27 and 31 / 3. The supporting discipline in girls 'and boys' schools is respectively 3.46 and 3.36, respectively. In correctional discipline in girls 'and boys' schools, the average is 58.3 and 61.6, respectively. Regarding the above, it can be said that the most common method used in schools (girls-boys) is, in part, more corrective discipline than the preventive and supportive discipline used by school officials, and in order to School disciplines can be used. Each school should use a method that fits the school's conditions. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
کلیدواژهها | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Discipline Methods and Principles؛ Secondary Schools؛ School Staff؛ Preventive Discipline | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
اصل مقاله | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
مقدمه موضوع انضباط امروزه بهعنوان یکی از مسائل حاد و بسیار مهم برای مدیران، معاونان و معلمان مدرسه جهت برقراری نظم و انضباط و کنترل دانشآموزان میباشد. که امور انضباطی دانش آموزان قسمت اعظم وقت و توجه مدیران و معلمان را به خود اختصاص داده است(Charles & Senter, 2005). یکی از آشکارترین مسائلی که در آموزشوپرورش مطرح است و ذهن مدیران و معلمان را مشغول میسازد، برقراری انضباط در کلاس (بعد آموزشی)، اصلاح مشکلات رفتاری دانشآموزان (بعد رفتاری) و اجرای قوانین وضعشده در مدارس (بعد مقرراتی) است. یکی از اساسیترین مسئولیتهای مدیران و معاونان آموزشی شناسایی مسائل دانشآموزان و توان حل آنهاست. ازجمله این مسائل، مشکلات انضباطی دانشآموزان است (Hashemian, 2002). مسئله انضباط، موضوعی است که در همه سازمانهای آموزشی، مدیران، معلمان و دانشآموزان در همه مقاطع تحصیلی با آن درگیر هستند. از سویی شناخت مشکلات انضباطی دانشآموزان و شیوههای اصلاح آنها در حیطه وظایف مدیران مدارس و معلمان است. انضباط صحیح جز با شناخت مشکلات انضباطی و شیوههای مطلوب برخورد با آنها از سوی مدیران و معلمان برقرار نمیگردد (Everson, Emmer & Worshan, 2006). انضباط یکی از شرایط لازم اداره امور و حفظ و بقای هر سازمانی است. هرجومرج و بینظمی، که ناشی از نبود مقررات، اجرا نشدن ضوابط است، حیات یک سازمان و حتی جامعهای را درخطر میاندازد یا ریشهکن میکند. فلسفه انضباط در مدارس نیز ناشی از همان حقیقتی است که لزوم انضباط در بقیه گروههای اجتماعی و در کل در جامعه را مطرح میسازد (Leigh & et al. 2009). زمانی که فرد برخلاف مقررات گروه یا جامعه رفتار میکند او را فردی بیانضباط میخوانند، پیروی از مقررات گروه، فرهنگ، اجتماع، همان انضباط است. پس هدف از انضباط این است که فرد را قادر به سازش با قوانین و مقرراتی بکند که فرهنگ یک گروه را پذیرفته است، بهطوریکه رفتار خود را با توقعات و خواستههای سالم گروه اجتماعی که در آن زندگی میکند هماهنگ نماید (Loukas, 2007). لذا رعایت مقررات نهتنها برای حفظ آدابورسوم مهم است بلکه برای شادی، سازگاری و آرامش خود فرد نیز اهمیت دارد. و هر فردی برای اینکه نیازها و آرزوهایش را با دیگران مطابقت دهد و موردقبول و احترام آنها واقع شود نیاز به انضباط و قوانین رفتاری دارد. رعایت انضباط در مدرسه نهتنها یادگیری را فراهم میآورد بلکه به رشد سالم و شخصیت دانشآموز هم منجر میگردد (Badri, 1985). دوام و بقای نظام آموزشوپرورش، بهمنزله نهادی تربیتی و اثرگذار بر دانشآموزان، به نظم و انضباط داخلی آن بستگی دارد و بدون وجود مقررات و قواعد مشخص و کارآمد به اجرای برنامهها و دستیابی به اهداف خود نیست. برقراری انضباط، روشی برای هموار کردن راه، بهمنظور تحقق بخشیدن اهداف عالی تعلیم و تربیت است (Yousefi & et al, 2010). در ضمن فراهم آوردن محیط مساعد برای یادگیری یکی از پرچالشترین بخشهای نهاد آموزشوپرورش است و همواره تلاش بر این بوده که با تقویت و درونی کردن این شاخصه، فرآیند تعلیم و تربیت تسهیل یابد، باوجوداین همواره مشاهده میشود که مواردی متعدد از بینظمی یا بیانضباطی در مدارس وجود دارد که زمینه اختلال در یادگیری دانشآموزان و تحقق یافتن اهداف آموزشوپرورش را فراهم آورد (Blomart, 2001). موضوع انضباط و مدیریت آن هسته مرکزی برنامههای مدارس اثربخش را تشکیل میدهد. جامعه یک مدرسه متشکل از دانشآموزان، معلمان، والدین، کارکنان و گردانندگان مدرسه میباشند (Lewis & et al, 2008). در محیط مدرسه اولویت اصلی و رکن مهم در مدرسه آییننامه انضباطی است که در وزارت آموزشوپرورش بهصورت متمرکز به مدارس ابلاغ میشود و همه موظف به رعایت آن میباشند. سخن این است که دانشآموزان را چگونه بر سر نظم آوریم و به چه صورت در آنها پایبندی را ایجاد کنیم؟ پاسخ این است که برای کنترل افراد و استقرار نظم و انضباط در زندگی دانش-آموزان ضوابطی را باید در نظر گرفت و دانشآموز را به آن ضوابط منضبط سازیم. بهعبارتدیگر قواعد و اصول انضباطی را برای دانشآموزان معین کرده و در چارچوب آییننامه انضباطی آموزشوپرورش و عوامل اجرایی آنکه مدیران و معاونان میباشند از دانشآموزان خواسته شود که انضباط صحیح را رعایت کنند. گرچه در نگاه اول به نظر میرسد که انضباط اجتماعی در میان دانشآموزان عمدتاً مفهومی فردی و توأم با عوامل روانشناختی است، اما اگر به جایگاه شکلگیری انضباط به معنای وسیع آن نگاه کنیم درخواهیم یافت که برای دستیابی به انضباط اجتماعی در دانشآموزان باید علاوه بر چارچوب مدرسه و آییننامه انضباطی که از سوی سازمان آموزشوپرورش به مدارس ابلاغ میشود به ریشهها، عوامل و زمینههای آن در ساختار خانه، جامعه، گروه همسالان، و... نیز توجه کرد (Ganji, 2013). مدرسه یکی از نهادهای مهم اجتماع است که تأثیری ژرف بر تحول کودک بهویژه تحول فرآیند انطباق جویی و اجتماعی شدن وی دارد. در مدرسه دانشآموز با الگوها، نقشها، اصول و قوانین و مبانی اجتماعی زیستن آشنا میشود و بهتدریج توان بیان نیازها و طریق ارضای آنها را از راه تبادلات و تعاملات اجتماعی کسب میکند. رعایت حقوق دیگران و داشتن نظم و ترتیب در کارها نیز بهطور مستقیم یا حین کسب آموزشها و مهارتهای مختلف در مدرسه فراگرفته میشود (Ebrahimi Ghavam, 1996). مسئله بیانضباطی در مدارس توجه بسیاری را در سراسر جهان به شکل فزایندهای به خود جلب کرده است. بیانضباطی دانشآموز جدی و شایع دانسته میشود، و یادگیری دانشآموز را به شکل منفی تحت تأثیر قرار میدهد (Ligeh, Chan Hall & Sandres, 2009: Tozer, 2010). این مسئله خود را به شیوههای مختلفی نشان میدهد که (Marais & Meier, 2010) آنها را که شامل: خرابکاری، فرار از مدرسه، سیگار کشیدن، سرپیچی یا نافرمانی، تهدید، خلاف، قتل، حمله، تجاوز، سرقت و خشونتهای کلی میشود میدانند. (Moyo, Khewu & Bayaga, 2015). در مدارسی که هیچ درک مشترکی از مفهوم انضباط وجود ندارد تنش به وجود آمده و احتمالاً بحرانهایی رخ خواهد داد. تمام اعضای جامعه- مدرسه که شامل مدیران، معاونان، معلمان و خود دانشآموزان هستند نیازمند شناسایی نیازهای دانشآموزان و درک مشترک از سیاستهای انضباطی، راهبردها و روشها هستند (Ahmadi & et al, 2007: According to the Blandfvrd ). موضوع انضباط و مدیریت آن هسته مرکزی برنامههای مدارس اثربخش را تشکیل میدهد. جامعه یک مدرسه متشکل از دانشآموزان، معلمان، والدین، کارکنان و گردانندگان مدرسه میباشند. در محیط مدرسه اولویت اصلی و رکن مهم در مدرسه آییننامه انضباطی است که در وزارت آموزشوپرورش بهصورت متمرکز به مدارس ابلاغ میشود و همه موظف به رعایت آن میباشند (Valinejad, 2013). سخن این است که دانشآموزان را چگونه بر سر نظم آوریم و به چه صورت در آنها پایبندی را ایجاد کنیم؟ محقق کوشیده است تا با توجه به اهمیت نظم و انضباط در نهاد آموزشوپرورش و مدارس نقش آن را در فرآیند یادگیری ضمن شناسایی موارد و مصادیق بیانضباطی در مدارس دوره دوم متوسطه دوم شهرستان اسدآباد و عوامل مؤثر و راهکارهای بهمنظور کاهش بیانضباطی و پی بردن به این مسئله که کادر مدرسه چه اصول و روشهایی را برای برقرار کردن انضباط در مدارس متوسطه دوم به کار میبرند. تحقیق به دنبال یافتن پاسخ به سؤالات ذیل انجامگرفته است: 1- چه اصول انضباطی در مدارس متوسطه دوم توسط کادر مدرسه استفاده میشود؟ 2- روشهای انضباطی استفادهشده توسط مسئولان مدرسه غالباً کدامها هستند؟ 3- چه تفاوتی بین مدارس دخترانه و پسرانه در خصوص اصول و روشهای انضباطی مشاهده میگردد؟
روششناسی راهبرد مطالعه در این پژوهش کمی، و روش پژوهش از نوع توصیفی است. جامعه آماری شامل کادر اداری کلیه مدارس متوسطه دوم (دخترانه–پسرانه) شهرستان اسدآباد است که تعداد آنها 70نفر میباشد که 45 نفر از آنها در مدارس پسرانه و 25نفر در مدارس دخترانه در شهرستان اسدآباد فعالیت دارند. برای انتخاب حجم نمونه ازآنجاییکه جامعه تحقیق موردنظر محدود بوده از تعیین حجم نمونه امتناع شد و کلیه مدیران و معاونان دوره متوسطه دوم بهصورت تمامش ماری در فرآیند تحقیق مشارکت داده شدند. ابزار گردآوری دادهها یک پرسشنامه محقق ساخته بود که پایایی آن با استفاده از آزمون آلفای کرونباخ مقدار 91/0 مورد تأیید قرار گرفت. برای سنجش روایی پرسشنامه از روش روایی محتوایی و صوری استفاده شد، بهاینترتیب که ابزار اندازهگیری، پرسشنامهها در اختیار استادان راهنما و متخصصان مربوط و چندین آزمودنی قرار گرفت و آنان روایی صوری و محتوایی پرسشنامه را تأیید کردند. برای تحلیل دادهها از آزمونهایی نظیر t تکنمونه ای،t گروههای مستقل (مقایسه میانگینهای دو گروه مستقل)، تحلیل واریانس یکطرفه، استفادهشده است.
یافتهها 1- چه اصول انضباطی در مدارس متوسطه دوم توسط کادر مدرسه استفاده میشود؟ ابتدا اصول انضباطی به کار گرفتهشده توسط کادر مدرسه را در مدارس متوسطه دوم با استفاده از آزمون t تک نمونهای بهطورکلی بررسی میکنیم و سپس با استفاده از آزمون t دو نمونه مستقل اصول انضباطی به کار گرفتهشده توسط کادر مدرسه را در مدارس متوسطه دوم (دخترانه- پسرانه) شهرستان اسدآباد مورد تجزیهوتحلیل قرار میدهیم.
جدول (1): وضعیت رعایت اصول انضباطی
با توجه به جدول 1 به بررسی اصول انضباطی به کار گرفتهشده در مدارس متوسطه دوم پرداخته شد که نتایج آن در جدول نشان دادهشده است. بهطورکلی میتوان گفت بیشترین اصول انضباطی کلی به کار گرفتهشده توسط مسئولین مدارس همقدمی تمام اعضای آموزشی اعم از دانشآموزان، مدیران، معلمان و اولیاء برای برقراری انضباط با میانگین (06/4) و کمترین نیز انضباط بر پایه تنبیه با میانگین (64/1) میباشد.
2- روشهای انضباطی استفادهشده توسط مسئولان مدرسه غالباً کدامها هستند؟ در این سؤال ابتدا هریک از سه نوع انضباط را در تکتک گویهها بررسیشده است که در جدول2 قابلمشاهده است:
جدول (2): وضعیت استفاده از روش «انضباط پیشگیرنده» توسط مسئولان مدارس
بر اساس نتایج جدول 2 بیشترین میانگین که غالباً توسط مسئولان مدارس متوسطه دوم درروش انضباط پیشگیرنده موردتوجه قرار میگیرد مربوط به تلاش و تداوم و تأکید بر رفتارهای درست، احترام به خود و دیگران که در مدارس متوسطه دوم دخترانه و پسرانه به ترتیب با میانگین 84/3 و 76/3 و کمترین میانگین که غالباً توسط مسئولان مدارس متوسطه دوم درروش انضباط پیشگیرنده موردتوجه قرار میگیرد مربوط به ایجاد محیطی در مدارس که در آن دانشآموزان احساس مالکیت، آزادی و عزتنفس و قدرت داشته باشند که در مدارس متوسطه دوم دخترانه و پسرانه به ترتیب با میانگین 04/3 و 96/2 میباشد. همچنین در سؤالات شماره 15، 16، 18، 19 در موارد انضباط پیشگیرنده در مدارس متوسطه دوم پسرانه بیشتر توسط مسئولان مدارس استفاده میشود و در سؤالات 21 و 17 در موارد انضباط پیشگیرنده در مدارس متوسطه دوم دخترانه بیشتر توسط مسئولان مدارس استفاده میشود و در سؤال 20 هم در مدارس دخترانه و پسرانه این مورد در انضباط پیشگیرنده توسط مسئولان مدارس بهصورت یکسان در مدارس دخترانه و پسرانه استفاده میشود. بهطورکلی میتوان گفت که در انضباط پیشگیرنده بیشترین توجه مسئولین به تلاش بر تداوم و تأکید بر رفتارهای درست، احترام به خود و دیگران توسط دانشآموزان با میانگین (81/3) و کمترین توجه به ایجاد محیطی در مدارس که در آن دانشآموزان احساس مالکیت آزادی و عزتنفس و قدرت داشته باشند با میانگین (01/3) میباشد.
جدول (3): وضعیت استفاده از روش «انضباط حمایتکننده» توسط مسئولان مدارس
با توجه به نتایج جدول 3 بیشترین میانگینی که غالباً توسط مسئولان مدارس متوسطه دوم درروش انضباط حمایتکننده موردتوجه قرار میگیرد مربوط به استفاده از علائم اشارهای چون اخم کردن، تغییر رفتار و... برای کمک به دانشآموزان که در مدارس متوسطه دوم دخترانه و پسرانه به ترتیب با میانگین 78/3 و 44/3 و کمترین میانگینی که غالباً توسط مسئولان مدارس متوسطه دوم درروش انضباط حمایتکننده موردتوجه قرار میگیرد مربوط به جویا شدن از نظرات دانشآموزان از طریق یادآوری کارها و تشویق آنها که در مدارس متوسطه دوم دخترانه و پسرانه به ترتیب با میانگین 18/3 و 12/3 میباشد. همچنین در سؤالات شماره 24، 26، 27، 30، 31، 32، 33 در موارد انضباط حمایتکننده در مدارس متوسطه دوم دخترانه بیشتر توسط مسئولان مدارس استفاده میشود و در سؤالات 22، 23، 25، 28، 29 در موارد انضباط حمایتکننده در مدارس متوسطه دوم پسرانه بیشتر توسط مسئولان مدارس استفاده میشود. بهطورکلی میتوان گفت که در انضباط حمایتکننده بیشترین توجه مسئولین به ارتباط با دانشآموزان از طریق علائم اشارهای چون اخم، و تغییر اخلاق و... برای کمک به آنها با میانگین (66/3) و کمترین توجه جویا شدن نظرات دانشآموزان با میانگین (16/3) میباشد.
جدول (4): وضعیت استفاده از روش انضباطی « اصلاحی » توسط مسئولان مدارس
با توجه به نتایج جدول 4 بیشترین میانگینی که غالباً توسط مسئولان مدارس متوسطه دوم درروش انضباط اصلاحی موردتوجه قرار میگیرد مربوط به اعتقاد بر اینکه وقوع رفتارهای بیانضباطی در هر محیط آموزشی گریزناپذیر است که در مدارس متوسطه دوم دخترانه و پسرانه به ترتیب با میانگین 93/3 و 88/3 و کمترین میانگینی که غالباً توسط مسئولان مدارس متوسطه دوم درروش انضباط اصلاحی مربوط به استفاده از روشهای اصلاحی و برخورد با مسئله بهطور مستقیم که در مدارس متوسطه دوم دخترانه و پسرانه به ترتیب با میانگین 36/3 و 16/3 میباشد. همچنین در سؤالات شماره 34، 35، 37، 38، 41 در موارد انضباط اصلاحی در مدارس متوسطه دوم دخترانه بیشتر توسط مسئولان مدارس استفاده میشود و در سؤالات 36، 39، 40، 42 در موارد انضباط اصلاحی در مدارس متوسطه دوم پسرانه بیشتر توسط مسئولان مدارس استفاده میشود. بهطورکلی میتوان گفت که در انضباط اصلاحی بیشترین توجه مسئولین به اعتقاد بر اینکه وقوع رفتارهای مخرب و نامناسب در هر محیط آموزشی گریزناپذیر است با میانگین (91/3) و کمترین توجه به برخورد به مسائل بهطور مستقیم با میانگین (27/3) میباشد.
4- چه تفاوتی بین مدارس دخترانه و پسرانه در خصوص اصول و روشهای انضباطی وجود دارد؟ در این قسمت به بررسی تفاوتی که در مدارس دخترانه و پسرانه در خصوص نوع اصول و روشهای انضباطی مورداستفاده در این مراکز وجود دارد پرداختهشده است.
جدول (5): تفاوت بین اصول و روشهای انضباطی در مدارس دخترانه و پسرانه
نتیجه آزمون t دو نمونه مستقل برای گروههای مستقل نشان میدهد که اصول انضباطی در مدارس دخترانه با میانگین (46/3) از مدارس پسرانه با میانگین (23/3) بیشتر است اما این تفاوت در سطح 05/0 درصد معنادار نیست؛ زیرا ( 16P>0/05"> ). پس بهطورکلی میتوان گفت بین اصول انضباطی استفادهشده در مدارس متوسطه دوم دخترانه و پسرانه تفاوت معناداری وجود ندارد ( 16P>0/05"> ). نتیجه آزمون t دو نمونه مستقل برای گروههای مستقل نشان میدهد که انضباط پیشگیرنده در مدارس دخترانه با میانگین (27/3) از مدارس پسرانه با میانگین (31/3) کمتر است اما این تفاوت در سطح 05/0 درصد معنادار نیست؛ زیرا ( 16P>0/05"> ). نتیجه آزمون t دو نمونه مستقل برای گروههای مستقل نشان میدهد که انضباط حمایتکننده در مدارس دخترانه با میانگین (46/3) از مدارس پسرانه با میانگین (31/3) بیشتر است اما این تفاوت در سطح 05/0 درصد معنادار نیست؛ زیرا ( 16P>0/05"> ). نتیجه آزمون t دو نمونه مستقل برای گروههای مستقل نشان میدهد که انضباط اصلاحی در مدارس دخترانه با میانگین (58/3) از مدارس پسرانه با میانگین (61/3) کمتر است اما این تفاوت در سطح 05/0 درصد معنادار نیست؛ زیرا ( 16P>0/05"> ). پس بهطورکلی میتوان گفت بین روشهای انضباطی در مدارس متوسطه دوم دخترانه و پسرانه تفاوت معناداری وجود دارد. ( 16P<0/05"> ).
جدول (6): تفاوت بین اصول انضباط و روشهای انضباطی در مدارس بر اساس جنسیت مسئولین
در جدول 6 نتیجه آزمون t برای گروههای مستقل نشان میدهد که اصول انضباط در مدارس دارای کادر خانم با میانگین (3.46) از مدارس دارای کادر آقا با میانگین (3.30) بیشتر است اما این تفاوت در سطح 0.05 درصد معنادار نیست؛ زیرا ( 16P>0.05"> ). نتیجه آزمون t برای گروههای مستقل نشان میدهد که میزان استفاده از روش انضباط پیشگیرنده در مدارس دارای کادر خانم با میانگین (3.51) از مدارس دارای کادر آقا با میانگین (3.06) بیشتر است و این تفاوت در سطح 0.05 درصد معنادار میباشد؛ زیرا ( 16P<0.05"> ). نتیجه آزمون t برای گروههای مستقل نشان میدهد که میزان استفاده از روش انضباط حمایتکننده در مدارس دارای کادر خانم با میانگین (3.51) از مدارس دارای کادر آقا با میانگین (3.34) بیشتر است اما این تفاوت در سطح 0.05 درصد معنادار نیست؛ زیرا ( 16P>0.05"> ). نتیجه آزمون t برای گروههای مستقل نشان میدهد که میزان استفاده از روش انضباط اصلاحی در مدارس دارای کادر خانم با میانگین (3.66) از مدارس دارای کادر آقا با میانگین (3.53) بیشتر است اما این تفاوت در سطح 0.05 درصد معنادار نیست؛ زیرا ( 16P>0.05"> ).
بحث و نتیجهگیری همه دانشآموزان مدارس به یکمیزان یا به یک نوع و حالت، مرتکب بیانضباطی نمیشوند (Okpoze, 2008). بلکه با توجه به باورها، نگرشها، قدرت تفکر و تحلیل رفتار خود و برخی عوامل دیگر به رفتار بینظمی خاص دست میزنند. بههرحال افراد با هر نیت یا به هر میزان که قواعد و مقررات آموزشی، تربیتی و انضباطی مدرسه را پایمال کنند، نتیجه آن، تضعیف آن قواعد و عادی جلوه دادن بیانضباطی در مدارس است (Taghipoor & Ghafari, 2009). در این حالت چنانچه بیانضباطی همچنان ادامه یابد و ملایم جلوه داده شود، قباحت خود را از دست میدهد. بیانضباطی و عدم توجه به مقررات و قواعد مدرسه، یکی از مسائل اساسی آموزشوپرورش است که میتواند پیامدهای منفی متعدد همانند: توقف استعدادها و باروری خرد در دانشآموزان، عدم درک مطلب درسی به دلیل عدم تمرکز ذهنی، حواسپرتی و بیحوصلگی، عدم ایجاد انگیزه رشد علمی، عدم رشد خلاقیت، به هم خوردن روابط اجتماعی فرد با کارکنان مدرسه و دوستان، عدم احساس امنیت و آرامش به دلیل بروز استرس و اضطرابهای ناشی از بیانضباطی و... برای فرد و اجتماع پیرامونش داشته باشد (Maphosa & Shumba, 2010). بهتبع عوامل گفتهشده اصول و روشهای انضباطی در نظر گرفتهشده از طرف کادر مدرسه مدارس (دخترانه- پسرانه) باهم متفاوت بوده و متناسب با شرایط مدارس از این اصول و روشها استفاده میشود. بهطورکلی، انضباط امری است که مانند سایر دروس و هدفهای تربیتی باید آموخته شود (Noltemeyer & Mcloughlin, 2010). دانشآموزان، همانگونه که براثر تجربههای مفید تفکر و تمرین و ارزشیابی مطالب را میآموزند، برای مقید شدن به رعایت اصول انضباطی و روشهای انضباطی نیز به محیط مساعد و تجربههای متناسب نیاز دارند. مسئولیت ایجاد این جو مساعد و تجربههای متناسب به عهده مدیران و معاونان و آموزگاران است و ضروری است که بین والدین و اولیاء مدرسه هماهنگی لازم وجود داشته باشد. با توجه به عوامل فوق، لزوم پرداختن به اصول و روشهای برقراری انضباط، زمینه مناسب را برای برنامهریزی و سیاستگذاری در جهت رفع آن سازوکارها به وجود میآورد. درحالیکه بدون بررسی این موضوع ممکن است در آینده شاهد سرایت مزمن پدیده بیانضباطی در مدارس باشیم که موجب بروز پیامدهای ناگوار خواهد شد. در مورد چه اصول انضباطی در مدارس متوسطه دوم توسط کادر مدرسه شهرستان اسدآباد استفاده میشود. بر اساس یافتههای پژوهش که در آن، اصول انضباطی از 14 سؤال تشکیلشده است نشان میدهد که رعایت اصول انضباطی بیشتر از سطح متوسط بوده است اما نحوه استفاده آن بر مبنای نوع اصول انضباط در مدارس متوسطه دوم دخترانه و پسرانه متفاوت است. نتایج بهدستآمده نشان میدهد که به ترتیب بیشترین به کمترین میانگین اصول انضباط عبارتاند از: همقدمی تمام اعضای آموزشی اعم از دانشآموزان، مدیران، معلمان و اولیاء برای برقراری انضباط، استفاده از خود دانشآموزان برای برقراری انضباط، نگاه به انضباط در راستای حفظ سلامتی و بهداشت فرد، ریشهیابی مسائل انضباط در خارج از مدرسه و حل آنها، درک این موضوع از سوی دانشآموزان که انضباط در مدرسه پایهای برای انضباط در اجتماع و رعایت مقررات و نظم جامعه وزندگی است، مبنای انضباط بیشتر بر پایه دوستی معلمین و دانشآموزان، تشویق افراد با آزاداندیش شدن و رعایت حدود آزادیها و حقوق دیگران، انضباط در راستای توسعه بهسازی روانی و ذهنی دانشآموزان و کادر آموزشی، آموزش و توسعه سعهصدر، دوستی و عدالت نسبت به دیگران، عدم ارائه پیشفرض و داوری عجولانه نسبت به رفتار افراد در برقراری انضباط، انضباط بر اساس توان و تکلیف افراد، برقراری انضباط بادانش و امکانات لازم و آموزش مفید، میباشد. (Hoveyda, 1990) در تحقیقی تحت عنوان «بررسی عوامل مؤثر در انضباط دانشآموزان ازنظر مدیران و معلمان دبیرستانهای شهر تهران» به این مطلب اشارهکرده است. و این اصول انضباطی در مبانی نظری با تحقیقات (Yusef, 2015) که در مورد بهترین راهکارهای انضباط در مدارس و اصول برقراری انضباط در کشور نیجریه انجام داده است مطابقت دارد که این راهکارها عبارتاند از: افزایش شرکت والدین، ابداع و اجرای برنامهریزی انضباطی مدرسه، پیروی از راهکارهای مؤثر، پرورش نظم در مدارس بهوسیله مدیریت، جلوگیری از مجادله پیش دانشآموزان، فوقبرنامه، ثابتقدم باشید، قوانین قابلفهم باشند، نگهداری گزارشی کوتاه، هرروز را بانشاط شروع کنید و... مطابقت دارد. اصول انضباطی مربوط به ریشهیابی مسائل انضباط در خارج از مدرسه و حل آنها که در این موردتحقیقی که (Croll & Moses,1985)، تحت عنوان «مشکلات انضباطی رفتاری دانش-آموزان» انجام دادهاند، یافتههای آنان نشان داد که 66% از مشکلات انضباطی دانشآموزان ناشی از عوامل درون منزل، در 30% ناشی از عوامل شخصی دانشآموزان و کمتر از 4% مربوط به عوامل معلم و مدرسه است. همچنین تحقیقی (Kiesner & Kerr,2004)، تحت عنوان «عواملی که بر بیانضباطی دانشآموزان» تأثیر دارد. یافتههای آنان نشان داد که بیانضباطی دانشآموزان تنها به مدرسه مربوط نمیشود بلکه ریشههای آن را باید درجاهای دیگر دید که درمجموع خانواده، گروه همسالان و بافت فرهنگی جامعه را بهمنزله سه عامل اصلی و تعیینکننده مسائل دانشآموزان در مدارس میدانند که(Croll & Moses,1985)، (Kiesner & Kerr,2004) ، در تحقیقات خود با اصول انضباطی گفتهشده مربوط به ریشهیابی مسائل انضباط در خارج از مدرسه و حل آنها به این مطلب اشاره کردند. اصول انضباطی مربوط به اینکه مبنای انضباط بیشتر بر پایه دوستی معلمان و دانشآموزان است. با تحقیق Farahnaz Saboori,1990)) تحت عنوان «بررسی عوامل مؤثر در بیانضباطی دانشآموزان متوسطه دوم دخترانه شهر تهران» مطابقت دارد. کمترین اصول انضباطی استفادهشده مربوط به انضباط بر پایه تنبیه میباشد که با تحقیقی که(Sita,1996) در مورد تنبیه انجام داده و ادامه راهکارهایی برای استفاده از تنبیه ارائه کرده است مطابقت دارد که نتایج نشان داد که تنبیه باید متناسب با جرم همچنین جنایتکار باشد زیرا افراد در الگوهای اخلاقی باهم فرق دارند که ژنتیکی میباشد یا بعداً کسب کردهاند. مثلاً بعضی از بچهها تا حدی پرمدعا و بعضی بیجهت مطیع هستند، بعضی بهراحتی عصبانی و تحریکشده، بعضی نسبتاً آرام و صبور، درحالیکه بعضی اجتماعی و بعضی در نظریهشان منزوی هستند. این نتایج با ماده 77 آییننامه اجرایی مدارس (2000) مبنی بر ممنوعیت استفاده از روشهای تنبیهی همسو است که در پیوست شماره 1 بدان اشارهشده است و Mahin Tavakoli,1996)) به انواع راهکارها و روشهای انضباطی اشارهکرده است که از آن جمله میتوان به فنون انضباطی مستبدانه، آسانگیر یا سهل گیرانه و آزادمنشانه اشاره کرد. Mesrabadi, Badri & Vahedi,2010)). تحقیقی تحت عنوان «میزان بیانضباطیهای دانشآموزان در شرایط اعمال منابع مختلف اقتدار معلم» در مورد تنبیه تحقیقی انجام دادهاند که با اصول انضباطی گفتهشده در اعمال تنبیه مطابقت دارد. با توجه به مطالب فوق میتوان گفت در مدارس متوسطه دوم شهرستان اسدآباد از اصول انضباطی در مدارس (دخترانه- پسرانه) استفاده زیادی میشود اما میانگین استفاده از انضباط توسط کادر مدارس دخترانه بیشتر از میانگین استفاده از انضباط توسط کادر مدارس پسرانه است همچنین با یافتههای پژوهش (Osakwe,2013) همخوانی دارد. روشهای انضباطی از 28 سؤال تشکیلشده است که روشهای زیر را در برمیگیرد که عبارتاند از روش انضباط پیشگیرنده از سؤال 21-15 و انضباط حمایتکننده از سؤال 23-22 و روش انضباط اصلاحی از سؤال 42-34، که در مورد روشهای انضباطی استفادهشده توسط مسئولان مدارس در مدارس متوسطه دوم (دخترانه- پسرانه) نشان داد که رعایت روشهای انضباطی بیشتر از سطح متوسط بوده است. این نتایج با پژوهشهای Salimi Afshar,2013) ) ، (Hosseini,2014) و Norozi,2009)) همخوانی دارد. در این پژوهشها به تفاوت بین سبکهای بیانضباطی و گونههای مواجهه با آن در مدارس دخترانه و پسرانه و همچنین مدارس در حاشیه و مرکز پرداختهشده است که به عینه نتایج پژوهشها حاکی از تفاوت سبکها و اصول انضباط در دستجات متفاوت از مدارس است. همچنین این یافتهها با پژوهشهای Marshal,2007))، (Enose & Simatwa,2010) ، (Bear,2010) همخوانی دارد. یافتههایی که در مورد تفاوت بین اصول و روشهای انضباطی در مدارس دخترانه و پسرانه شهرستان اسدآباد حاصلشده است، نشان داد که بهطورکلی میتوان گفت بین اصول انضباطی استفادهشده در مدارس متوسطه دوم دخترانه و پسرانه تفاوت مشاهده نشد. اما در روشهای انضباطی (انضباط پیشگیرنده، حمایتکننده، اصلاحی) میباشند تفاوت معناداری مشاهده شد. با توجه به نتایج میتوان گفت که بیشترین روشی که در مدارس (دخترانه- پسرانه) استفاده میشود بهطور نسبی انضباط اصلاحی بیشتر از انضباط پیشگیرنده و حمایتکننده مورداستفاده مسئولان مدارس قرار میگیرد و برای اینکه بتوان از روشهای انضباطی در مدارس استفاده کرد باید در هر مدرسه از روشی که با شرایط آن مدرسه متناسب است بهره جست. ازجمله پژوهشهایی که نتایج مشابه به این یافتهها را به دست آوردهاند میتوان به پژوهشهای(Moyo,2015)، (Tungata,2014) و Temitayo,2013)) اشاره کرد.
| |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
مراجع | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Ahmadi, Seyyed Ahmad and colleagues. (2007). Disciplinary Discipline Problems of Students and Providing an Appropriate Disciplinary Pattern in Primary Girls' Schools in Shahreza City. Knowledge and Research in Educational Sciences, No. 16, 138-115. (Persian) Badri, Moghaddam (1985). Application of Psychology in the School, Tehran: Soroush Publication, Third Edition, 183. (Persian) Blomart, J. (2001). Prevening violence within the primary school environment, violence in school, Debarbieux. E. and Blaya, C. ESF. Charles, C.M., & Senter, G.W. (2005). Elementary Classroom Management (4th ed). New York: Pearson Education. Ebrahimi Ghavam, Soghra (1996). Principles of Creating and Expanding Discipline in School. Journal of Education, 11th Year, No. 9, 17-15. (Persian) Everson, C.M., & Emmer, E. T., & Worshan, M. E. (2006). Classroom Management for ElementaryTeachers (7th ed). New York: Pearson Education. Ganji, Mohammad (2013). Explaining the Factors Affecting Disciplinary Disorders of Students in Secondary Secondary Schools in District 2 of Arak City. Educational Sciences. Journal of Education, No. 113, 134-109. (Persian) Hoveyda, R (1990). Studying the Factors Affecting Discipline of Students in the View of Managers and Teachers of Isfahan High Schools, MSc Thesis, Tehran University: Tehran University. (Persian) Hashemian, Kianoush. (2002). Student-Based Classroom Management, Tehran, Al-Zahra University. (Persian) Leigh, K. E., Chenhall, E., & Saunders, C. (2009). Linking Practice to the Classroom: Teaching Performance Analysis. In Academy of Human Resource Development: Americas Conference. Development: Americas Conference, Washington, DC. Lewis, R., Romi, S., Ktaz, Y. J., & Qui, X. (2008). Students ' reaction to classroom discipline in Australia, Israel, and china. Teaching and Teacher Education, 24, pp.715-724. Loukas, A. (2007). What is School Climate? High- quality school climate is advantageous for all students and may be particularly beneficial for at- risk students. Leadership Compass, 5(1), 1-3. Marais, P. & Meier, C. (2010). Disruptive Behaviour in the Foundation Phase of Schooling. South African Journal of Education, 30:41-57. Moyo, G, Khewu, N & Bayaga, A. (2015). Disciplinary Practices in schools and Principles of Alternatives to Corporal Punishment Strategies. South African Journal of Education; 34 (1). (Persian) Temitayo, O, Maryaya, M. & lukaman, A. (2013).Management of Disciplinary Problems in Secondary Schools: Jalingo Metropolisin focus Global. Journal of human social Scoence linguitics & education, vol (13), 7-8. Tozer, J. (2010). We're letting the Pupils Take Over1: Teacher Cleared over Confrontationwith Girl, 13, Warns of Anarchy Threat. Mail Online, 30 August. Available athttp: //www.dailymail.co.uk/news/article- 1307201/Lack- discipline- absolutely- appalling- Teacher- won- unfair- dismissal- cliam- speaks- out- control- students.html. Accessed 17 December 2013. Valinejad, Mehdi. (2013). The Viewpoints of Secondary Secondary School Teachers on the Classroom Discipline and Improvement in Classroom Management, Shahed University Double Degrees, 20th Year, New Volume, No. 3. (Persian) Yousefi, Faeq, Erfani, Nasrallah, Kheirabadi, Gholamreza and Ghanei, Hussein (2010). The Prevalence of Disorders and Disobedience in Kurdistan Provincial Students. Andishe Raftar's Journal, 6 (2-3), 54-48. (Persian) Yusef, O. H. (2015). Best Practices for Maintaining Discipline in secondary Schools for Effective Curriculum Delivery in Nigeria. The Online Journal of New Horizons in Education, Vol.15 (1), pp 9-14. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,568 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 662 |