
تعداد نشریات | 31 |
تعداد شمارهها | 345 |
تعداد مقالات | 3,388 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,295,075 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 5,016,507 |
بررسی تطبیقی واژگان کتاب انگلیسی اول راهنمایی پیشین با فهرست واژگان پایه زبان انگلیسی و فارسی | ||
پژوهشهای زبانشناسی: نظریه و کاربرد | ||
مقاله 6، دوره 1، شماره 1، اسفند 1401، صفحه 71-89 اصل مقاله (1.21 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22034/jls.2023.61109 | ||
نویسنده | ||
رضا خیرآبادی* | ||
دانشیار زبانشناسی، سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی، تهران، ایران | ||
چکیده | ||
بررسی فهرست واژگان هسته ای یا پایه در زبانهای مختلف و عمدتا به منظور اهداف آموزشی از دیرباز مورد توجه بوده است و فهرست های متعددی از واژگان پایه زبان انگلیسی به عنوان مهمترین زبان بین المللی که در تمام جهان تدریس می گردد فراهم آمده است. در پژوهش حاضر به بررسی واژه های آموزش داده شده در کتاب زبان انگلیسی سال اول راهنمایی تحصیلی سابق می پردازیم و می کوشیم به شیوه تطبیقی به این پرسش پاسخ دهیم که واژگان کتاب مذکور تا چه میزان با فهرست واژگان پایه زبان انگلیسی و فارسی انطباق دارد و به عبارت دیگر دانش آموز ایرانی با آموختن این کتاب با چه میزانی از این واژگان هسته ای آشنا می شود. داده های پژوهش از فهرست های معتبر واژگان پایه زبانهای فارسی و انگلیسی و متن کتاب مورد بحث انتخاب گردیده و پژوهش به شیوه توصیفی-تحلیلی و از طریق تحلیل تطبیقی متن با فهرست های مذکور انجام شده است. نتایج این پژوهش نشان داد که کتاب درسی سال اول راهنمایی نظام فعلی آموزشی کشورمان از نظر انطباق با فهرستهای واژگان پایه زبان انگلیسی انطباق قابلقبولی دارد. این یافته می تواند برای برنامه ریزان آموزشی و سیاستگذاران علمی کشور در آسیب شناسی کتب درسی و بهبود کیفیت علمی آنها مفید واقع گردد. | ||
کلیدواژهها | ||
واژگان پایه؛ بررسی تطبیقی؛ زبان انگلیسی؛ زبان فارسی؛ کتاب درسی | ||
مراجع | ||
منابع فارسی
ایمن، لیلی (1357). فهرست پربسامدترین واژههای خردسالان (6 تا 13 سال). تهران: کمیته ملی پیکار جهانی با بیسوادی.
بدرهای، فریدون (1350). پیشگفتار در: محمد بدیع (فراهمآورده)، واژهنامه بسامدی معیارالعقول ابن سینا. تهران: فرهنگستان زبان ایران.
رحماندوست، مصطفی (1374). «گامنو: گفتوگو با مصطفی رحماندوست پیرامون فرهنگساده». پژوهشنامه ادبیات کودک و نوجوان، شمارۀ 2، 72-60.
سیفی، بهاره (1387). «بررسی دامنۀ واژگانی کتابهای کودک از سال 1300 تا کنون (گروه سنی الف و ب)». کتاب ماه (کودکان و نوجوانان)، 128(129): 43-31
صفرزاده، فرامرز (1376). واژگان گفتاری کودکان دبستانی. پایاننامۀ کارشناسیارشد، دانشگاه علامهطباطبایی.
ضرغامیان، مهدی (1371). واژگان خوانداری کودکان دبستانی ایران. پایاننامۀ کارشناسی ارشد زبانشناسی، پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی.
کشاورز، ناصر (1375) «چهره به چهره: چرا کسی نمیگوید خورشید آقا، خانم کلاغه؟ (مفهوم و مرز شعر کودک) گفتگو با ناصر کشاورز». پژوهشنامۀ ادبیات کودک و نوجوان، شمارۀ 7. 43-35.
عاصی، سید مصطفی و زندیان، سمانه (1389). «بررسی کاربرد واژگان پایه فارسی در کتابهای ترجمهای و غیرترجمهای کودکان». مطالعات ترجمه، 8(32): 100-87
فکری، نادیا (1383) «بررسی و مقایسه پژوهشهای مربوط به واژگان نوشتاری، گفتاری یا خوانداری کودکان دبستانی ایران از ابتدا تاکنون». کتابداری و اطلاعرسانی، 7(3)، پیاپی، 94-83
محمدی رفیع، شایا (1385)، «اهمیت واژگان پایه در شعر کودک»، کتاب ماه (کودکان و نوجوانان)، آنلاین، 180-175
مقدمی، نرگس و مریم ایرجی (1392) «بررسی توانش معنایی کودکان در سطح روابط معنایی بین گزارهای حاوی کمیتنمای هر». جستارهای زبانی، 4(4): 194-173
نعمتزاده، شهین؛ محمد دادرس؛ مهدی دستجردیکاظمی و محرم منصوریزاده (1390). واژگان پایه فارسی از زبان کودکان ایرانی، تهران، انتشارات مدرسه.
نعمتزاده، شهین؛ بلقیس روشن ؛ مریم السادات غیاثیان و مهران غفاری (1392). «سطوح پیچیدگی بندهای موصولی فاعل. فاعل و فاعل. مفعول در کودکان فارسی زبان 3 تا 6ساله». جستارهای زبانی، 4(4)، پیاپی 16، 221-244
References
Fry, E. B. (1999). 1000 Instant Words. Westminster, CA: Teacher Created Materials.
Fry, E. B., Ph.D. & Kress, J.E., Ed.D.(2006). The Reading Teacher’s Book of Lists. Sanfransico, CA: Jossey Bass.
Herden, G. (1956). Language as Choice and Chance. Groningen: Nordhoff.
Peyawary, A. S. (1997). The Core Vocabulary of International English: A Corpus Approach, PhD Dissertation, Manitoba: University of Manitoba.
Popescu, I. I., Gabriel A., Peter Grzybek, Bijapur Dayaloo Jayaram, Reinhard Köhler, Viktor Krupa, Ján Macutek, Regina Pustet, Ludmila Uhlirova, Matummal N. Vidya (2009). Word Frequency Studies, Berlin and New York: Mutton de Gruyter.
Thorndike, E. L. (1977). The Teacher’s Word Book of 10.000. New York. Teachers College, Columbia University.
Thorndike, E. L. (1932). The Teacher’s Word Book of 20.000 Words. New York: Teachers College, Columbia University.
Thorndike, E. L. & Irving L. (1944). The Teacher 's Word Book of 30.000 Words. New York: Teachers College, Columbia University.
West, M. (1953). A General Service List of English Words. London: Longmans.
West, M. (1935). Definition vocabulary. Toronto: University of Toronto Press.
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,153 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 963 |