تعداد نشریات | 30 |
تعداد شمارهها | 289 |
تعداد مقالات | 2,820 |
تعداد مشاهده مقاله | 3,302,464 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 4,375,033 |
هنجاریابی آزمون شناسایی حرف- کلمه در دانش آموزان شهرستان ایلام | ||
دوفصلنامه خواندن، یادگیری مستمر و رفتار علمی | ||
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 31 شهریور 1398 | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسنده | ||
زینب میهن دوست* | ||
گروه روان شناسی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد ایلام | ||
چکیده | ||
هدف: هدف از این مطالعه بررسی اعتبار و پایایی نسخۀ فارسی آزمون شناسایی حرف- کلمه است. روش: این پژوهش یک مطالعه توصیفی از نوع آزمون سازی است که ویژگی های روانسنجی حرف-کلمه در میان دانش آموزان شهرستان ایلام را مورد بررسی قرار می دهد. جمعیت مورد مطالعه شامل دانش آموزان شهرستان ایلام در سال تحصیلی 93-92 می باشند. حجم نمونه شامل 810 دانش آموز است که به روش نمونه گیری تصادفی خوشه ای انتخاب شده اند. یافته ها: نتایج حاصل از این مطالعه نشان می دهد که همبستگی دو رشته ای نقطه ای به جز برای سؤال های 3، 4، 5، و 6 مثبت است. همبستگی دو رشته ای نقطه ای بین 99/0- تا 99/0 نوسان دارد. ضرایب دشواری سؤال ها بین 19/1- تا 52/2 نوسان دارد. میانگین قدرت تشخیص سؤال ها 1 با انحراف استاندارد 014/0 و میانگین بار عاملی سؤال ها 71/0 با انحراف استاندارد 01/0 بدست آمد. در نهایت 37/0RMS= ، بدست آمد. نتیجه گیری: این تحقیق سهم مهمی در ادبیات پژوهش آینده در زمینۀ استاندارد کردن آزمون شناسایی حرف-کلمه دارد. محدودیت اصلی این پژوهش، عدم توانایی مالی پژوهشگر در اجرای آن برای مناطق مختلف کشور بود. همچنین عدم همکاری برخی از مدیران مدارس با آزمونگران باعث اتلاف زمان و هزینۀ پژوهشگر می شد. | ||
کلیدواژهها | ||
هنجاریابی؛ حرف-کلمه؛ مدل راش؛ دانش آموزان؛ تحلیل عاملی | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 306 |