تعداد نشریات | 28 |
تعداد شمارهها | 282 |
تعداد مقالات | 2,769 |
تعداد مشاهده مقاله | 3,216,597 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 4,116,099 |
مصرف گرایی در معماری با تاکید بر مبانی نشانه شناسی معماری عامه پسند | ||
مطالعات رفتار مصرفکننده | ||
مقاله 14، دوره 6، شماره 2، بهمن 1398، صفحه 270-296 اصل مقاله (1.37 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.34785/J018.2019.149 | ||
نویسندگان | ||
ماندانا یوسفی1؛ سیمون آیوازیان* 2؛ ایمان رئیسی3؛ جمال الدین سهیلی3؛ کمال رهبری منش4 | ||
1دانشجوی دکتری معماری، گروه معماری، دانشکده معماری و شهرسازی، واحد قزوین، دانشگاه آزاد اسلامی، قزوین، ایران | ||
2استاد تمام، گروه معماری، دانشکده هنر و معماری، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی، تهران،ایران | ||
3استادیار، گروه معماری، دانشکده معماری و شهرسازی، واحد قزوین، دانشگاه آزاد اسلامی، قزوین، ایران. | ||
4استادیار، گروه معماری، دانشکده معماری و شهرسازی، واحد قزوین، دانشگاه آزاد اسلامی، قزوین، ایران | ||
چکیده | ||
هدف از این پژوهش بررسی مصرف گرایی در معماری با تاکید بر مبانی نشانه شناسی معماری عامه پسند میباشد. معماری عامهپسند نوعی از معماری میباشد که بسیار مورد پذیرش مردم و مورد انتقاد معماران است که در دههی اخیر به شدت رواج پیدا کردهاست. پرسشهای این پژوهش به دنبال بررسی دلایل گرایش مردم به نماهای معماری عامه پسند و بررسی دلایل رواج مصرفگرایی در معماری میباشد. روش پژوهش توصیفی و تحلیلی، نشانهشناسی، پیمایش و دلفی میباشد. نمونههای آماری این پژوهش از شهر قزوین انتخاب شدهاند. نتایج این پژوهش نشان میدهد در نماهای معماری عامهپسند شاهد پدیده فرهنگپذیری هستیم، یعنی استفاده از نشانههایی که خارج از مدار زمانی و مکانی نظام فرهنگیشان قرار دارند. در نماهای معماری عامهپسند نشانههایی از معماری کلاسیک بازنمایی شدهاند. این بازنماییها وانموده یا نسخههایی بدون اصل هستند که در آن نشانهها از معنا خالی میشوند. این نماها نشانه تمایز و تشخیص فرد از دیگر گروههای اجتماعی میشود. طبقه مرفه برای متمایز کردن خود از دیگران و طبیعی جلوه دادن منزلت بالا از نشانههای بازنمایی شده از معماری کلاسیک استفاده میکند تا پسند خود را منطبق با نوعی معماری با اعتبار معرفی کنند. طبقات پایینتر برای کاهش فاصله با طبقات بالا سعی در تقلید این نوع معماری دارند. لذا این نوع معماری در جامعه رواج مییابد و تبدیل به کالایی مصرفی میگردد. مهمترین عواملی که سبب گرایش مردم به نماهای معماری عامه پسند میشوند شامل خوانش تاریخ به صورت گزینشی، دارای موتیفهای آشنا، پرزرق و برق ، باشکوه و مجلل و یادآور و اشارهگر بودن است. | ||
کلیدواژهها | ||
معماری؛ عامه پسند؛ پست مدرنیسم؛ نشانه شناسی؛ جامعه مصرفی | ||
مراجع | ||
آرنهایم، رودولف (1382). پویه شناسی صور معماری، ترجمه مهرداد قیومی بیدهندی، سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاه ها (سمت) تهران. آنتونیادس، آنتونیادس (1390). بوطیقای معماری، ترجمه احمدرضا آی، تهران، سروش. بانیمسعود، امیر (1391). پست مدرنیته و معماری (بررسی جریانهای فکری معماری معاصر غرب 2000-1960)، اصفهان، نشرخاک. بانیمسعود، امیر (1384). جایگاه نشانهشناسی در شکل گیری معماری پست مدرن عوام گرا، معماری و فرهنگ، 23، 155-165 بست، استیفن و داگلاس، کلنر (1381). بودریار در مسیر پسا مدرنیته، ترجمه فرزان سجودی، نشریه هنر و معماری زیباشناخت، 6، 181-206 بودریا، ژان (1393). نظام اشیاء، ترجمه پیروز ایزدی، تهران، نشر ثالث. بودریا، ژان (1390). جامعه مصرفی اسطوره ها و ساختارها، ترجمه پیروز ایزدی، تهران، نشر ثالث. بوردیو، پیر (1393). تمایز (نقد اجتماعی و قضاوتهای ذوقی)، ترجمه حسن چاوشیان، تهران، نشر ثالث. باکاک، رابرت (1381). مصرف، ترجمه خسرو صبری، تهران، نشر شیرازه پاشاییزاده، حسین (1386). نگاهی اجمالی به روش دلفی، پیک نور، 6 (2)، 63-79. پاکزاد، جهانشاه (1382). پدیدارشناسی نمای ساختمانهای مسکونی و سیر تکوینی توقعات از آن، هنرهای زیبا، 14، 51-62. پژوهان، موسی، ماستیانی، مهدی و زیرنظرجمال، کامیاب (1392). نماها و جدارههای شهری، تهران، هنر و معماری قرن. تولائی، نوین (1380). زمینه گرایی در شهرسازی، نشریه هنرهای زیبا- معماری و شهرسازی، 10، 34-43. جنکس، چارلز (1376). پست مدرن چیست؟، ترجمه فرهاد مرتضایی، گناباد، نشر مرندیز. چندلر، دانیل (1394). مبانی نشانه شناسی، ترجمه مهدی پارسا، تهران، انتشارات سوره مهر. خیمه دوز، محسن (1392). عامه پسند، معتبر یا نامعتبر، ماهنامه انشا و نویسندگی، مهر، 36، 8 دهخدا، علیاکبر (1385). لغت نامه دهخـدا، جلـد 11، تهران، دانـشگاه تهران. راس، کلیال؛ وینترز، ادوارد و کوپر، کلیر (1384). مبانی فلسفی و روانشناختی ادراک فضا، اصفهان، نشر خاک. عبداللهی، مهدی؛ قاسم زاده، بهنام و رهبریپور، کسری (1392). تأثیر نمای بناهای تاریخی بر تصویر ذهنی شهروندان شهر تبریز (مطالعه موردی: گذر خیابان تاریخی تربیت)، فصلنامه مطالعات شهر ایرانی اسلامی، 11، 65-71 غفاری، علیرضا و فلامکی، محمدمنصور (1395). بازتاب نظریههای نشانهشناسی در خوانش معماری و شهر، فصلنامه مدیریت شهری، 45، 339-349 قبادیان، وحید (1383). مبانی و مفاهیم در معماری معاصر غرب، تهران، نشر پژوهشهای فرهنگی. گرینبرگ، کلمنت (1383). آوانگارد و کیچ، ترجمه فرشید آذرنگ. حرفه هنرمند، 7، 194-201 گروتر، یورگکورت (1386). زیبایی شناسی در معماری، ترجمه جهانشاه پاکزاد و عبدالرضا همایون، تهران، دانشگاه شهید بهشتی. لنگ، جان (1383). آفرینش نظریه ی معماری؛ ترجمه علیرضا عینی فر، تهران، نشر دانشگاه تهران، نشر ادیبان. لاوسون، برایان (1394). زبان فضا، ترجمه علیرضا عینی فر، فواد کریمیان، تهران، دانشگاه تهران، موسسه انتشارات، تهران. لاوسون، برایان (1392). طراحان چگونه میاندیشند: ابهام زدایی از فرایند طراحی، ترجمه حمید ندیمی، تهران، دانشگاه شهید بهشتی. مالپاس، سایمون (1386). پست مدرن، ترجمه حسین صبوری، تبریز، انتشارات دانشگاه تبریز. مایس، پییرفن (1386). عناصر معماری از صورت تا مکان، ترجمه: فرزین فردانش، تهران: دانشگاه شهید بهشتی مزینی، منوچهر (1381). مقالاتی در باب شهر و شهرسازی، تهران، انتشارات دانشگاه تهران. ممتاز، فریده (1383). معرفی مفهوم طبقه از دیدگاه بوردیو، پژوهشنامه علوم انسانی، 41 (42)، 149-160 ناریقمی، مسعود (1394). پارادایمهای مسئله در معماری: رویکردی به مسئله فرهنگ گرا و کاربرمحور در معماری، تهران، علم معمار. ناویتس، دیوید (1390). زیباییشناسی هنر عامه پسند، مترجم مهدی ساعتچی، مجله زیباشناخت، 22، 223-340 نزبیت، کیت (1396). تئوری معماری پست مدرن، ترجمه پویان روحی، تهران، کتابکده کسری. نسر، جکال (1393). تصویر ذهنی ارزیابانه از شهر، مترجم مسعود اسدی محل چالی، تهران، انتشارات ارمانشهر. وارد، گلن (1383). پست مدرنیسم، ترجمه قادر فخر رنجبری و ابوذر کرمی، تهران، نشر ماهی. وبلن، تورستاین (1395). نظریه طبقه تن آسا، ترجمه فرهنگ ارشاد، تهران، نشر نی. وبستر، هلنا (1396). بوردیو برای معماران، تهران، فکر نو. ونتوری، رابرت؛ اسکاتبراون، دنیس و آیزنور، استیون (1391). نمادگرایی فراموش شده فرمهای معماری (از لاس وگاس بیاموزیم)، ترجمه سیامک پناهی، ارومیه، ادیبان.
Lang, j. (2004). Creating architectural theory. (A. Einifar, Trans). Tehran: University of Tehran, Adyban Publications. (in Persian) Lawson, B. (2013). How designers think (the design process demystified). (H. Nadimi, Trans). Tehran: University of Shahid Beheshti. (in Persian) Lawson, B. (2015). The language of space. (A. Einifar; F, Karimian, Trans). Tehran: University of Tehran. (in Persian) Leila, C. A., & Naima, C. C. (2015). Understanding architectural design: expressive and figurative paradigms. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 216, 744-753. Lowson, B. (2003). How designers think, the design process demystified, Oxford, Architectural press.
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,493 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 908 |