تعداد نشریات | 31 |
تعداد شمارهها | 310 |
تعداد مقالات | 3,037 |
تعداد مشاهده مقاله | 3,680,078 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 4,640,147 |
تحلیل ارتباطات ذینفعان در پروژه تقاطع با روگذرهای غیرهمسطح در شهر ارومیه با استفاده از ماتریس علاقه-قدرت و تحلیل شبکه اجتماعی | ||
فصلنامه مطالعات شهری | ||
مقاله 6، دوره 10، شماره 37، بهمن 1399، صفحه 71-84 اصل مقاله (862.71 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.34785/J011.2020.361 | ||
نویسندگان | ||
هانی اربابی* 1؛ سیامک علیشاهی1؛ محمد حسین صبحیه2؛ سحر طاهری پور1 | ||
1دانشآموخته کارشناس ارشد، گروه مدیریت پروژه و ساخت، دانشکده هنر و معماری، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران | ||
2دانشیار، گروه مدیریت پروژه و ساخت، دانشکده هنر و معماری، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران | ||
چکیده | ||
پروژههای توسعه شهری بهدلیل ارتباط مستقیم با مردم شهر و همچنین سایر ذینفعان، معارضان مختلفی پیدا میکنند که توجه به مدیریت ذینفعان در موفقیت آنها امری کلیدی است. در این راستا، شناسایی دقیق و کامل ذینفعان و شناسایی اولویت و اهمیت آنها برای مدیریت موفقتر آنها از اهمیت خاصی برخوردار است. در تحقیق پیشِ رو، با بهره جستن از ماتریس علاقه_قدرت بهعنوان روشی تجربهگرا و همچنین تحلیل شبکههای اجتماعی بهعنوان روشی خردگرا، اولویتبندی و ارتباطات ذینفعان در یک پروژه احداث تقاطع چند روگذر غیرهمسطح در شهر ارومیه بررسی شده است. در این تحقیق کیفی که با استفاده از استراتژی تک نمونه موردی انجام شده، برای گردآوری دادهها از بررسی اسناد و مدارک پروژه و مصاحبههای نیمه ساختاریافته استفاده شد. برای انتخاب و مصاحبه با نمونههای مورد بررسی در جامعه آماری این تحقیق که مهمترین ذینفعان درگیر در انجام پروژه هستند، روش نمونهگیری هدفمند و تکنیک گلولهبرفی بهکار گرفته شد که درنهایت 17 ذینفع برای پروژه شناسایی شدند. تحلیل دادهها با کمک ماتریس علاقه_قدرت (با استفاده از تکنیک طوفان فکری) و نرمافزار NodeXL (برای تحلیل شبکه اجتماعی) صورت پذیرفت و نشان داد که ذینفعان اصلی در ماتریس علاقه_قدرت، بهترتیب شهرداری، مردم، شورای شهر و ساکنان محلی هستند. همچنین شرکت آب و فاضلاب، اداره برق و مخابرات دارای کمترین علاقه و قدرت در پروژه هستند. این در حالی است که در روش تحلیل شبکههای اجتماعی، مردم، شهرداری، شورای شهر و پیمانکار، دارای بیشترین اولویت و تأمینکنندگان، محیطزیست و شرکت نفت، دارای کمترین اولویت شناخته شدند. مقایسه یافتههای هر دو روش تجربهگرا و خردگرا در بخش شناسایی مهمترین ذینفعان با هم همگرایی زیادی دارند ولی در قسمت شناسایی کماهمیتترین ذینفعان با هم تفاوتهایی دارند و چنین نتیجهگیری میشود که مؤثرترین روش واحد شناسایی و اولویتبندی ذینفعان در پروژههای توسعه شهری وجود ندارد و استفاده از روشهای تجربهگرا در کنار روشهای خردگرا میتواند در شناسایی، اولویتبندی و مدیریت ذینفعان، بهعنوان مکمل یکدیگر باشند و نواقص همدیگر را تا حدودی پوشش دهند. همچنین ذینفعان مردم، شورای شهر و شهرداری برای برقراری ارتباط بین تمامی ذینفعان، مهمترین نقش را دارند. از نظر قدرت ارتباط نیز سازمان وزارت اطلاعات در مجاورت پروژه، بیشترین قدرت را در پروژه دارد. مدت زمان پاسخگویی بین ذینفعان و تناوب این پاسخگویی نیز نسبتاً نامطلوب است. نتایج این تحقیق میتواند به دستاندرکاران پروژههای توسعه حملونقل شهری که حجم زیادی از ذینفعان در آنها دخیلاند، برای مدیریت هرچه موفقتر آنها کمک کند. | ||
کلیدواژهها | ||
توسعه شهری؛ ذینفعان؛ ماتریس علاقه_قدرت؛ تحلیل شبکههای اجتماعی | ||
مراجع | ||
Aaltonen, K., & Kujala, J. (2016). Towards an improved understanding of project stakeholder landscapes. International Journal of Project Management, 34(8), 1537-1552. doi:https://doi.org/10.1016/j.ijproman.2016.08.009 Abtahi Forooshani, Z., Khoshnavapour, N., Forsatkar, E., & Abtahi Forooshani, S. T. (2015). Investigating Stakholders in Construction Projects. Paper presented at the Scientific- Propagative Journal of Oil & Gas EXploration & Production [In Persian]. Alsamadani, R., Hallowell, M., & Javernick-Will, A. N. (2013). Measuring and modelling safety communication in small work crews in the US using social network analysis. Construction Management and Economics, 31(6), 568-579. doi:10.1080/01446193.2012.685486 Burton, S. (1999). Evaluation of healthy city projects: Stakeholder analysis of two projects in Bangladesh. Environment and Urbanization, 11(1), 41-52. Caniato, M., Vaccari, M., Visvanathan, C., & Zurbrügg, C. (2014). Using social network and stakeholder analysis to help evaluate infectiouswaste management: A step towards a holistic assessment. Waste Management, 34(5), 938-951. Chung, K. S. K., & Crawford, L. (2016). The role of social networks theory and methodology for project stakeholder management. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 226, 372-380. De Schepper, S., Dooms, M., & Haezendonck, E. (2014). Stakeholder dynamics and responsibilities in Public–Private Partnerships: A mixed experience. International Journal of Project Management, 32(7), 1210-1222. doi:https://doi.org/10.1016/j.ijproman.2014.01.006 Dos Muchangos, L. S., Tokai, A., & Hanashima, A. (2017). Stakeholder analysis and social network analysis to evaluate the stakeholders of a MSWM system–A pilot study of Maputo City. Environmental Development, 24, 124-135. Golipour, M. (2013). Assessing the social impact of urban projects is an important step in the success of development measures. Paper presented at the Frist National Conference on Architecture, Restoration, Urban Planning and Sustainable Environment [In Persian]. Jajac, N., Knezic, S., & Babić, Z. (2010). Integration of multicriteria analysis into decision support concept for urban road infrastructure management. Croatian Operational Research Review, 1(1), 74-82. Laghayee, H., & Mohammad-zadeh Titkanloo, H. (2000). Introduction to the concept of sustainable urban development and the role of urban planning. Paper presented at the Fine Arts journal [In Persian]. Lim, S. L., Quercia, D., & Finkelstein, A. (2010, 2-8 May 2010). StakeNet: using social networks toanalyse the stakeholders of large-scale software projects. Paper presented at the 2010 ACM/IEEE 32nd International Conference on Software Engineering. Macharis, C., & Bernardini, A. (2015). Reviewing the use of Multi-Criteria Decision Analysis for the evaluation of transport projects: Time for a multi-actor approach. Transport Policy, 37, 177-186. doi:https://doi.org/10.1016/j.tranpol.2014.11.002 Nguyen, N. H., Skitmore, M., & Wong, J. K. W. (2009). Stakeholder impact analysis of infrastructure project management in developing countries: a study of perception of project managers in state‐owned engineering firms in Vietnam. Construction Management and Economics, 27(11), 1129-1140. Pinheiro, C. A. R. (2011). Social network analysis in telecommunications (Vol. 37): John Wiley & Sons. Prell, C., Hubacek, K., & Reed, M. (2009). Stakeholder analysis and social network analysis in natural resource management. Society and Natural Resources, 22(6), 501-518. Rahimof, K., & Nemati, O. (2015). Technical and Economic Evaluation of the Construction of Overpasses and Underpasses at the Intersection of First-Class Arterial Roads Using Software Aimsun. Paper presented at the International Conference on Man, Architecture, Civil Engineering and the City, Tabriz, Iran [In Persian]. Snel, M., & Ali, M. (1999). Stakeholder analysis in local solid waste management schemes. Loughborough, UK: Water and Environment Health at London and Loughborough, 69. Taylor, M. (2007). Community participation in the real world: opportunitiesand pitfalls in new governance spaces. Urban studies, 44(2), 297-317. Thekdi, S. A., & Lambert, J. H. (2014). Quantification of Scenarios and Stakeholders Influencing Priorities for Risk Mitigation in Infrastructure Systems. Journal of Management in Engineering, 30(1), 32-40. doi:doi:10.1061/(ASCE)ME.1943-5479.0000170 Turkulainen, V., Aaltonen, K., & Lohikoski, P. (2015). Managing project stakeholder communication: the Qstock festival case. Project Management Journal, 46(6), 74-91. Yang, R. J. (2014). An investigation of stakeholder analysis in urban development projects: Empirical or rationalistic perspectives. International Journal of Project Management, 32(5), 838-849. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,379 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 853 |