تعداد نشریات | 18 |
تعداد شمارهها | 198 |
تعداد مقالات | 1,991 |
تعداد مشاهده مقاله | 2,229,056 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 2,824,147 |
A Study and Comparison of the Personal Constructs of Management Among Novice and Veteran School Principals | ||
Journal of School Administration | ||
مقاله 9، دوره 9، شماره 3، آذر 2021، صفحه 163-150 اصل مقاله (735.12 K) | ||
نوع مقاله: Qualitative Research Paper | ||
شناسه دیجیتال (DOI): https://doi.org/10.34785/J010.2021.012 | ||
نویسندگان | ||
Naser Shirbagi ![]() ![]() | ||
1. Professor of Educational Administration, Department of Educational Science, University of Kurdistan, Sanandaj, Iran. | ||
2. MA of Educational Administration, Department of Educational Science, University of Kurdistan, Sanandaj, Iran. | ||
3. PhD Student of Educational Administration, Department of Educational Science, University of Kurdistan, Sanandaj, Iran. | ||
چکیده | ||
دستیابی به اهداف نظام های آموزشی و پاسخگویی صحیح به انتظارات دانش آموزان، اولیا و معلمان در گرو وجود مدیران آموزشی کارآمد و مؤثر و باورهای آنان است. از این رو توجه پژوهشگران آموزش و پرورش معطوف به درک مدیریت در محیط های آموزشی است. از آنجایی که باورهای افراد باعث ایجاد ساختارهای شخصیتی می شود، لذا بررسی ساختارهای شخصیتی مدیران می تواند در انتخاب، جابجایی و جابجایی مدیران آموزشی بر مبنای علمی، شناخت مؤلفه های لازم مدیریت برای ایجاد دوره های آموزشی، پیش بینی اقدامات آتی کمک کننده باشد. مدیران و کاهش بدبینی و عدم اطمینان و شناسایی پیچیدگی سبکی مدیران. از سوی دیگر، ساختارها مدیران آموزشی را قادر میسازد تا رسالت حرفهای خود را بهتر انجام دهند. با توجه به اهمیت این موضوع، هدف اصلی پژوهش شناسایی و مقایسه ساختارهای شخصی مدیریت در بین مدیران مدارس بود. در پژوهش حاضر برای دستیابی به سازه شخصی مدیران از رویکرد تفسیری و روش کیفی مطالعه موردی استفاده شد. شرکت کنندگان شامل کلیه مدیران مدارس دولتی شهر سنندج بودند که در سال 1390 شاغل بودند و بیش از یک سال سابقه مدیریت داشتند. بنابراین نمونه گیری در یک هدف با استفاده از روش معیار انجام شد. همچنین تعداد نمونه ها متناسب با تکنیک Repertory Grid بود که معمولاً برای نمونه با تعداد کم استفاده می شود، 43 مدیر مبتدی و با تجربه انتخاب شدند. داده ها با استفاده از مصاحبه های نیمه ساختاریافته و ماتریس شبکه رپرتوری جمع آوری شد. در نهایت، 575 سازه شخصی طی 43 مصاحبه استخراج شد. برای تحلیل داده ها از تحلیل محتوا با واحد موضوع استفاده شد. دادههای جمعآوریشده ساختار شخصی مدیر در 4 دسته اصلی و 13 زیرمجموعه طبقهبندی شد که شامل موضوعات اخلاقی، روابط، ویژگیهای شخصی و فکری-کارکردی میشد. نتایج این پژوهش حاکی از آن است که بیشترین درصد ساختارهای شخصی مدیران مبتدی و باتجربه در رده ارتباطات و کمترین درصد ساختارهای شخصی برای مدیران مبتدی در رده فکری-عملیاتی و همچنین برای مدیران با تجربه در گروه قرار دارد. مقوله اخلاق 575 سازه شخصی طی 43 مصاحبه استخراج شد. برای تحلیل داده ها از تحلیل محتوا با واحد موضوع استفاده شد. دادههای جمعآوریشده ساختار شخصی مدیر در 4 دسته اصلی و 13 زیرمجموعه طبقهبندی شد که شامل موضوعات اخلاقی، روابط، ویژگیهای شخصی و فکری-کارکردی میشد. نتایج این پژوهش حاکی از آن است که بیشترین درصد ساختارهای شخصی مدیران مبتدی و باتجربه در رده ارتباطات و کمترین درصد ساختارهای شخصی برای مدیران مبتدی در رده فکری-عملیاتی و همچنین برای مدیران با تجربه در گروه قرار دارد. مقوله اخلاق 575 سازه شخصی طی 43 مصاحبه استخراج شد. برای تحلیل داده ها از تحلیل محتوا با واحد موضوع استفاده شد. دادههای جمعآوریشده ساختار شخصی مدیر در 4 دسته اصلی و 13 زیرمجموعه طبقهبندی شد که شامل موضوعات اخلاقی، روابط، ویژگیهای شخصی و فکری-کارکردی میشد. نتایج این پژوهش حاکی از آن است که بیشترین درصد ساختارهای شخصی مدیران مبتدی و باتجربه در رده ارتباطات و کمترین درصد ساختارهای شخصی برای مدیران مبتدی در رده فکری-عملیاتی و همچنین برای مدیران با تجربه در گروه قرار دارد. مقوله اخلاق دادههای جمعآوریشده ساختار شخصی مدیر در 4 دسته اصلی و 13 زیرمجموعه طبقهبندی شد که شامل موضوعات اخلاقی، روابط، ویژگیهای شخصی و فکری-کارکردی میشد. نتایج این پژوهش حاکی از آن است که بیشترین درصد ساختارهای شخصی مدیران مبتدی و باتجربه در رده ارتباطات و کمترین درصد ساختارهای شخصی برای مدیران مبتدی در رده فکری-عملیاتی و همچنین برای مدیران با تجربه در گروه قرار دارد. مقوله اخلاق دادههای جمعآوریشده ساختار شخصی مدیر در 4 دسته اصلی و 13 زیرمجموعه طبقهبندی شد که شامل موضوعات اخلاقی، روابط، ویژگیهای شخصی و فکری-کارکردی میشد. نتایج این پژوهش حاکی از آن است که بیشترین درصد ساختارهای شخصی مدیران مبتدی و باتجربه در رده ارتباطات و کمترین درصد ساختارهای شخصی برای مدیران مبتدی در رده فکری-عملیاتی و همچنین برای مدیران با تجربه در گروه قرار دارد. مقوله اخلاق | ||
کلیدواژهها | ||
Personal constructs؛ novice principals؛ veteran Principals؛ Cognitive complexity | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 489 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 58 |