تعداد نشریات | 18 |
تعداد شمارهها | 194 |
تعداد مقالات | 1,945 |
تعداد مشاهده مقاله | 2,132,264 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 2,796,001 |
چارچوب کیفی برنامه ریزی و طراحی عرصه های میانی مجتمع های مسکونی با هدف ارتقاء استقلال حرکتی کودکان (نمونه موردی: شهر تهران) | ||
فصلنامه مطالعات شهری | ||
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 05 اسفند 1400 | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.34785/J011.2022.001 | ||
نویسندگان | ||
معصومه میرصفا ![]() ![]() ![]() ![]() | ||
1استادیار گروه معماری -دانشکده هنر و معماری- دانشگاه گیلان | ||
2استادیار گروه شهرسازی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد نجف آباد، نجف آباد، ایران | ||
3استادیار گروه معماری، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد نجف آباد، نجف آباد، ایران | ||
چکیده | ||
استقلال حرکتی کودکان به عنوان یک کیفیت کلیدی محیطهای دوستدار کودک، نمایهای از میزان پذیرش کودکان در جامعه، اهمیت و تعریف نقش برای آنها در فرایند برنامهریزی و طراحی است. این کیفیت امکان بازیهای آزادانه و متنوع را برای کودکان فراهم میکند و در شکلگیری شخصیت اجتماعی و حس استقلال آنها نقش بهسزایی دارد. عوامل فردی، اجتماعی و محیطی موثرترین عوامل در شکلگیری و ارتقاء استقلال کودکان در تحرک و بازی در محیطهای خارج از خانه هستند. طی سالهای اخیر با افزایش مسائل اجتماعی محدودکننده حضور کودکان در محیطهای عمومی و تبدیل آنها به تلههای اجتماعی والدین، مفهوم استقلال حرکتی کودکان گستردهتر شده و علاوه بر حرکت کودکان بین خانه و مدرسه، حرکت آزادانه کودک بین خانه و محیط-های پیرامون آن نیز به این مفهوم افزوده شد. استقلال حرکتی کودکان در عرصههای میانی مجتمعهای مسکونی به عنوان فضای واسط بین خانه با محله و شهر زمینهساز و تقویتکننده استقلال حرکتی کودکان در محیطهای عمومی و شهری خواهدبود. هدف اصلی پژوهش حاضر تعیین مهمترین عوامل و شرایط اثرگذار بر موضوع استقلال حرکتی خانه محور کودکان است. باتوجهبه ماهیت موضوع و ضرورت نگاه به آن از دید کودکان، والدین، متخصصین و مدیران شهری روش نظریه زمینهای مورداستفاده قرار گرفت. با 107 نفر از مشارکتکنندگان مذکور تا حد اشباع نظری مصاحبه شد. به دلیل اهمیت کیفیات کالبدی محیط، مشاهده میدانی مستقیم در عرصههای میانی 15 مجتمع مسکونی منتخب در شهر تهران نیز انجام شد و یادداشتهای کیفی از آن به دست آمد. دادههای به دست آمده در نرمافزار Maxqda بصورت کیفی تحلیل شده و تعداد 74 مفهوم، 25 کد محوری و 9 مقوله اصلی استخراج شد. یکپارچه و بهینهسازی کدها و مقولهها انجام شده و سپس ارتباط آنها با مقوله هستهای پژوهش تعیین گردید. مدل مفهومی حاصل نشان میدهد عوامل زمینهای و مداخلهگر شامل چارچوبهای قانونی، ضوابط و مقررات، شیوه اجرا و نظارت، پذیرش جامعه نسبت به موضوع و فرهنگسازی پیرامون حضور مستقل کودکان در عرصههای میانی مجتمعهای مسکونی دارای اهمیت قابلتوجه هستند. کیفیتهای کالبدی محیط نظیر ایمنی و امنیت کودکان، دسترسی به بازی، طبیعت در دسترس آنها، بهداشت و فضای سبز میتوانند موجب تعدیل و بهبود اتمسفر اجتماعی مجتمع و انسجام بیشتر آن به نفع حضور مستقل و آزادانه کودکان و دستیابی به سلامت روانی و جسمانی آنها گردند. | ||
کلیدواژهها | ||
کودک"؛ مجتمع مسکونی"؛ استقلال حرکتی"؛ عرصه های میانی"؛ "؛ تهران" | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 157 |