تعداد نشریات | 31 |
تعداد شمارهها | 310 |
تعداد مقالات | 3,037 |
تعداد مشاهده مقاله | 3,680,268 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 4,640,266 |
تحلیل جامعه شناختی ذائقۀ نسلیِ مصرفِ موسیقی (میدان مطالعه: ایل خزل در شهر ایلام) | ||
جامعه شناسی فرهنگ و هنر | ||
مقاله 10، دوره 4، شماره 1 - شماره پیاپی 10، فروردین 1401، صفحه 219-195 اصل مقاله (1.22 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): https://doi.org/10.34785/J016.2022.014 | ||
نویسندگان | ||
الهام امیدی* 1؛ یارمحمد قاسمی2؛ بهروز سپیدنامه3 | ||
1دانشجوی کارشناسی ارشد مطالعات فرهنگی، دانشگاه ایلام، ایلام، ایران. | ||
2استاد جامعهشناسی فرهنگی، گروه جامعهشناسی، دانشگاه ایلام، ایلام، ایران. | ||
3استادیار جامعهشناسی فرهنگی، گروه جامعهشناسی، دانشگاه ایلام، ایلام، ایران. | ||
چکیده | ||
پژوهش حاضر با هدف مطالعه ذائقه موسیقیایی میاننسلی در بین مردم ایل خزل و بر اساس پارادایم کیفی از نوع روش تحلیل تماتیک انجام گرفته است. برای گردآوری اطلاعات از تکنیک مصاحبه نیمهساختاریافته و برای تحلیل یافتهها از مدل کلارک و براون استفاده شده است. جامعه هدف شامل نسل والدین و فرزندان دهه هشتاد بوده است و برای تعیین حجم نمونه از استراتژی نمونهیابی هدفمند استفاده گردیده است که بر اساس آن برای رسیدن به اشباع با 90 نفر (شامل 30 خانوار) مصاحبه صورت گرفته است. بر اساس تحلیل دادهها، 34 تم فرعی و 17 تم اصلی استخراج گردید. نتایج پژوهش حاضر نشان داد که به دنبال تغییرات روزافزون در سبک زندگی، موسیقی نیز در معرض تغییر قرار گرفت و ارزش عمیق هنری آن کمرنگ شد. در این میان ذائقه نسل جدید بر اساس تودهگرایی و انتخاب موسیقی توده شکل گرفته است. از سوی دیگر، نسل پیشین که پایبندی بیشتری به سنتها و هنر دارد، از این تغییرات به دور نمانده و در حال انطباق با شرایط موجود و پذیرش تنوع در موسیقی است که این موضوع حاکی از بهحاشیهرفتن موسیقی اصیل و فاخر ایل است. همچنین نتایج نشان داد تعلق ایلی برخلاف گذشته الزاماً به تعهد فرهنگی منجر نمیشود، یعنی تعلق داشتن طوایف به ایل از نظر ذهنی پذیرفتنی و همگانی است، اما تعهد داشتن به موسیقی ایلی و سایر ابعاد فرهنگ در تمام طوایف مشاهده نمیشود. | ||
کلیدواژهها | ||
ذائقه موسیقیایی؛ مصرف فرهنگی؛ تفاوت نسلی؛ ایل | ||
مراجع | ||
استریناتی، دومینیک. (1380). مقدمه ای بر نظریه های فرهنگ عامه. ترجمه ثریا پاک نظر، تهران: نشر گام نو. افشاریان، ندا و سعدیپور، اسماعیل. (1395). مرزهای تمایز در مصرف کالاهای فرهنگی دانشجویان دانشگاه علامه طباطبایی. فصلنامه پژوهشهای ارتباطی، 23 (2): 85- 104. ادهمی، جمال؛ احمدی، یعقوب و جعفری، ابراهیم. (1396). بررسی ترجیحات ارزشی بین نسلی و عوامل مؤثر بر آن در شهر سنندج. فصلنامه علوم اجتماعی، 26 (78): 117- 156. بوردیو. پیر. (1394) مسائل جامعه شناسی. ترجمه پیروز ایزدی. تهران: نشر آفتاب. بوردیو، پیر. (1384). پرسمان دانش و روشنفکری. ترجمه ناصر فکوهی. دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه فردوسی مشهد. حیدری، آرمان؛ مختاری، مریم و خانمحمدی، احسان. (1394). بررسی رابطه گونه های هویت جمعی با مصرف گونه های موسیقیایی دانشجویان دانشگاه یاسوج. جامعه شناسی کاربردی. 28 (1): 159- 184. خلیفه، افسون؛ قلیپور، ماجده؛ میرمحمد رضایی، سیده زهرا و ندرلو، سکینه. (1394). بررسی میزان گرایش به مصرف انواع موسیقی در بین جوانان شهر زنجان. فصلنامه مطالعات جامعه شناختی جوانان، 19. 98_81. رفیعپور، فرامرز. (1375). جامعه، احساس و موسیقی. تهران: شرکت سهامی انتشار. ریتزر، جورج. (1374). نظریه های جامعه شناسی در دوران معاصر. ترجمه محسن ثلاثی. تهران: نشر علمی. زواره، انیسه؛ شکربیگی، عالیه و آزادارمکی، تقی. (1396). مطالعه جامعه شناختی تغییرات گفتمانی نسلهای سه گانه خانواده ایرانی. شفیعی شکیب، مرتضی. (1380). فصلنامه فلسفی، ادبی، فرهنگی، 27-12. صمیم، رضا، قاسمی، وحید. (1388). گرایش به مصرف گونه های موسیقی مردم پسند و میزان پرخاشگری در میان دانشجویان دانشگاه اصفهان. فصلنامه تحقیقات فرهنگی. 8: 262_24. صمیم، رضا و فاطمی، ساسان. (1386). پژوهشی جامعه شناختی در باب مصرف موسیقیایی در بین افرادی با پایگاههای اجتماعی متفاوت. نشریه هنرهای زیبا، 86: 127- 135. عطار، سعید. (1387). پیر بوردیو: از فضای اجتماعی تا سرمایه فرهنگی. فصلنامه اطلاعات سیاسی اقتصادی، 252: 158-165. فاضلی، محمد. (1384). جامعه شناسی مصرف موسیقی. فصلنامه انجمن ایرانی مطالعات فرهنگی و ارتباطات، 1 (4): 27-53. قاسمی، یارمحمد؛ سپیدنامه، بهروز و هاشمی، علی. (1398). مطالعه ذائقه مصرف موسیقی در بین دانشجویان کارشناسی ارشد دانشگاه ایلام. مطالعات فرهنگ – ارتباطات، 50: 195-218. کاظمیان، مهرداد؛ ابراهیمی، قربانعلی و نعمتی، زهرا. (1393). مصرف فرهنگی و عوامل مرتبط با آن_ مطالعه موردی دانشجویان دانشگاه مازندران. جامعه پژوهی فرهنگی، 5 (2): 133- 153. کوثری، مسعود. ( 1387). درآمدی بر موسیقی عامه پسند. تهران: دفتر پژوهشهای رادیو. کنعانی، محمدامین و محمدزاده، حمید. (1395). مطالعه کیفی دانشجویان دختر دانشگاه گیلان. تماس شبکهای و عشق سیال. فصلنامه تحقیقات فرهنگی ایران. 1: 147_115. نفری، بهرام. (1389). اطلاعات جامع موسیقی. تهران: نشر مارلیک. هاشمی، سیدضیاء و نطنزی، امیرحسین. (1391). نیاز و سبک مصرف موسیقی (مطالعه دانش آموزان شهر تهران). جامعه شناسی هنر و ادبیات. 1: 142_123.
Boer, D. (2009). Music makes the people come together: Social functions of music listening for young people across cultures. Victoria University of Wellington. Denora, Tia. (2000). Music in everyday life. Cambridge: Cambridge university press. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 382 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 293 |