تعداد نشریات | 31 |
تعداد شمارهها | 310 |
تعداد مقالات | 3,037 |
تعداد مشاهده مقاله | 3,680,275 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 4,640,272 |
معناشناسی واژة عذاب و ترکیبهای اضافی آن در قرآن کریم با تاکید بر رابطة همنشینی | ||
مطالعات ادب اسلامی | ||
دوره 1، شماره 2، مرداد 1401، صفحه 187-208 اصل مقاله (540.45 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.34785/j022.2022.017 | ||
نویسندگان | ||
حسین مهتدی* 1؛ نوش آفرین مرسلی2 | ||
1دانشیار گروه زبان و ادبیات عربی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه خلیج فارس، بوشهر | ||
2کارشناسی ارشد زبان و ادبیات عربی، دانشگاه خلیج فارس، بوشهر، ایران | ||
چکیده | ||
معناشناسی شاخهای از دانش زبانشناسی است که نقش مهمی در فهم قرآن مجید دارد؛ زیرا از طریق بررسی واژگان در سیاق آیات میتوان به معنای دقیقی از واژه دست یافت. مفهوم «عذاب» از مفاهیم پربسامد در قرآن کریم است که به تنهایی نتیجه طبیعی عمل فرد است و دلالت بر شدت ندارد؛ امّا همنشینی آن در ترکیبهای اضافی با کلماتی چون: «حریق»، «سعیر»، «حمیم» و غیره حالت و شدت آن را بیان میکند. نگارندگان برآنند تا به این سؤال مهم پاسخ دهند که ترکیبهای اضافی واژهی عذاب بر اساس رابطهی همنشینی چه تأثیری در معنا و تفسیر این واژه دارند؟ ساختار آیات «عذاب» در ترکیبهای اضافی، نشاندهندۀ تأثیر این مفاهیم بر واژهی عذاب و حد و مرز این واژه همراه مضاف الیههای گوناگون آن است؛ به عنوان مثال عذاب حمیم نشاندهندهی عذاب با آبى جوشان در منتها درجه حرارت است. عذاب سعیر نشاندهندهی عذاب با آتشی است که زبانه کشیده و سوزنده است به همین جهت آتش در عود را به دلیل نداشتن این شرایط سعیر نمیگویند. اکثر آیات عذاب در ترکیبهای اضافی آن اُخروی و فقط در چهار آیه دنیوی است و در بیشتر آیات شدت عذاب آخرت با کلمات أکبر، أبقی، أشد، أشقّ و أخزی نشان داده شده که نشان میدهد این عذاب بزرگتر و سختتر از عذاب دنیایی است. این پژوهش با روش توصیفی- تحلیلی روابط واژهی «عذاب» را با دیگر مفاهیم همنشین آن درترکیبهای اضافی مورد تحلیل قرار میدهد تا تأثیر این ترکیبها بر واژهی عذاب و حد و مرز این واژه در آنها مشخص شود. | ||
کلیدواژهها | ||
قرآن کریم؛ معناشناسی؛ رابطه همنشینی؛ عذاب؛ تفسیر | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 470 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 2,549 |