
تعداد نشریات | 31 |
تعداد شمارهها | 343 |
تعداد مقالات | 3,353 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,234,940 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 4,974,184 |
نسبت زبان ملی و زبان محلی در سیاست های فرهنگی (مطالعه رویکرد سه نهاد آموزش و پرورش، فرهنگ وارشاد اسلامی وصدا وسیما در شهر ایلام ) | ||
جامعه شناسی فرهنگ و هنر | ||
مقاله 3، دوره 4، شماره 2 - شماره پیاپی 11، تیر 1401، صفحه 66-47 اصل مقاله (1.31 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): doi.org/10.34785/J016.2022.019 | ||
نویسندگان | ||
مسعود گلچین1؛ ابراهیم حاجیانی2؛ علیرضا کریمی3؛ فردین منصوری* 4 | ||
1دانشیار گروه جامعهشناسی، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران. | ||
2دانشیار گروه جامعهشناسی، وزارت علوم تحقیقات و فناوری، تهران، ایران. | ||
3استادیار گروه جامعهشناسی، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران. | ||
4دانشجوی دکتری گروه جامعهشناسی، سیاستگذاری فرهنگی، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران. | ||
چکیده | ||
هدف پژوهش حاضر، بررسی نسبت زبان ملی و زبان محلی در سیاستهای فرهنگی با مطالعۀ رویکرد سه نهاد آموزشوپرورش، فرهنگوارشاد اسلامی و صداوسیما در شهر ایلام است. رویکرد پژوهش، کیفی و تکنیک جمعآوری اطلاعات آن مصاحبۀ عمیق است. جامعۀ هدف را مسئولان سه نهاد آموزشوپرورش، صداوسیما و فرهنگوارشاد اسلامی و کارشناسان مربوط به این سه حوزه در شهر ایلام تشکیل میدهند که به شیوۀ نمونهگیری هدفمند انتخاب شدهاند. جمعآوری دادهها تا رسیدن به اشباع نظری ادامه پیدا کرد که نهایتاً به 16 مصاحبه ختم شد. دادهها به روش تحلیل مضمون تماتیک بر اساس الگوی ولکات مورد تحلیل قرار گرفتند. یافتههای این مطالعۀ کیفی، 9 تم یا مضمون اصلی به دست داد که در سه دسته مضامین مرتبط با سیاستها، مضامین مرتبط با نتایج و مضامین مرتبط با راهکارها دستهبندی شدند. مضامین مرتبط با سیاستها شامل چهار مضمون غلبۀ رویکرد امنیتی در نسبت بین زبان ملی و زبان محلی، سیاستزدگی، سلیقهای و فردمحور شدن اجرای سیاستها و مرکزگرایی نهاد و سیاستها است. مضامین مرتبط با نتایج نیز شامل سه مضمون به حاشیه رفتن زبان محلی، تمرکز قدرت در زبان معیار و چالش تسلط آموزش تکزبانه است و درنهایت مضامین مرتبط با راهکارها شامل دو مضمون ضرورت انسجام زبان قومی و زبان ملی و تنوع گویشی و عدم تسلط گویش معیار در زبان کردی است که در متن پژوهش، به تبیین هر کدام از مضامین اصلی پرداخته شده است. | ||
کلیدواژهها | ||
زبان ملی؛ زبان محلی؛ سیاست های فرهنگی؛ تعلق؛ شهر ایلام | ||
مراجع | ||
References Bell, L. & Stevenson, H. (2006). Education policy: Process, themes and impact. Routledge. Burke, K. (1974). The philosophy of literary form. Berkeley, CA: University of California Press. Devine, M. C. (2019). La Loi Toubon: Language Policy and Linguistic and Cultural Diversity in France (Doctoral dissertation, figshare). Delanty, G., & Kumar, K. (Eds.). (2006). The SAGE handbook of nations and nationalism. Sage. Spolsky, B. (2004). Language policy. Cambridge: Cambridge Uneversity press. Shohamy, e. (2006). Language policy: Hidden Agendas and New Approaches. London: Routledge. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,580 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 478 |