تعداد نشریات | 31 |
تعداد شمارهها | 322 |
تعداد مقالات | 3,122 |
تعداد مشاهده مقاله | 3,815,456 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 4,669,480 |
ظهور شبه فمینیسم نئولیبرال در صفحات اینستاگرامی زنان ایرانی | ||
جامعه شناسی فرهنگ و هنر | ||
مقاله 3، دوره 4، شماره 4 - شماره پیاپی 13، دی 1401، صفحه 48-72 اصل مقاله (1.38 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): doi.org/10.34785/J016.2022.038 | ||
نویسندگان | ||
زهرا مجدی زاده1؛ منصوره حجاری* 2؛ عبدالله بیچرانلو3 | ||
1دانشجوی دکتری، گروه علوم ارتباطات، دانشکده علوم اجتماعی، دانشگاه تهران، تهران، ایران | ||
2دانشجوی دکتری، گروه علوم ارتباطات، دانشکده علوم اجتماعی، دانشگاه تهران، تهران، ایران. | ||
3دانشیار گروه علوم ارتباطات، دانشکده علوم اجتماعی، دانشگاه تهران، تهران، ایران | ||
چکیده | ||
پلتفرم های جدید و رسانههای اجتماعی، محیطی منحصر بهفرد را برای خلق، گسترش و استمرار گفتمانهای مدرن و نئولیبرال زنانگی و مادری از طریق بسترهای دیجیتال، بصری و اجتماعی ارائه میدهند. در همین راستا، سوال پژوهش پیش رو این است که آیا می توان شواهدی از فمینیسم نئولیبرال، در صفحات اینستاگرامی زنان ایرانی یافت؟ برای پاسخ به این سوال، در ادبیات نظری به چیستی گفتمان فمینیسم نئولیبرال و اصول اساسی آن پرداخته و متن کاوی 100 مقاله انگلیسی منتشر شده با محوریت فمینیسم نئولیبرال، با استفاده از نسخۀ 1 .6.16 نرم افزارVOSviewer version و روش تجسم بخشی به خوشه های تراکمی انجام شده است. در ادامه و در مرحله نخست پژوهش، بر اساس فراتحلیل 12 پژوهش که پیشتر در رابطه با موضوع زنانگی و مادرانگی در اینستاگرام زنان ایرانی انجام شده اند، به این سوال پاسخ داده شده است که زنانگی و مادرانگی چگونه در اینستاگرام زنان ایرانی بازنمایی شدهاست؟. سپس با انطباق میان آنچه در بازنمایی زنانگی و مادرانگی در صفحات اینستاگرامی زنان ایرانی مشاهده شده و آنچه در تعریف و اصول اساسی فمینیسم نئولیبرال ذکر شده، به پرسش تحقیق پاسخ داده شده است. همچنین در مرحله دوم پژوهش با تحلیل گفتمان بصری 200 تصویر از 10 صفحه اینستاگرام زنان اینفلئونسر ایرانی، یافته های بیشتری برای مدعای پژوهش و پاسخ به سوال آن ارائه شده است. شش مضمون فرعی حاصل از تحلیل گفتمان، شامل «مراقبتهای جسمی روزانه»، «انتخاب شخصی»، «پیشرفت فردی»، «منطق بازار»، «مصرفگرایی» و «خانواده خوشبخت»، حاکی از ظهور شبه فمینیسم نئولیبرال در صفحات اینستاگرامی زنان ایرانی است. | ||
کلیدواژهها | ||
فمینیسم نئولیبرال؛ اینستاگرام زنان ایرانی؛ متنکاوی؛ فراتحلیل کیفی؛ تحلیل گفتمان بصری | ||
مراجع | ||
اردکانی فرد، زهرا و رضوی زاده، سید نورالدین. (1400). زنان تأثیرگذار اینستاگرامی؛ زنانگی بازنماییشده در صفحات زنان اینفلوئنسر ایرانی. زن در فرهنگ و هنر، 13 (1)، 90-65. اسلامی، الهه؛ موسوی، سید هاشم و علیخواه، فردین. (1397). سلبریتی های مجازی: غریبه های آشنا در عصر رسانه های اجتماعی: گونه شناسی زنان مشهور ایرانی در رسانة اینستاگرام. مطالعات فرهنگی و ارتباطات. 16 (59)، 74-45. ایزانلو، بلال و حبیبی، مجتبی. (1390). کاربرد فراتحلیل در تحقیقات علوم اجتماعی و رفتاری: مروری بر مزایا، تنگناها و روش شناسی. تحقیقات علوم رفتاری. 9 (1)، 82-70. آخوندی، مطهره. (1399). قومنگاری مجازی در اینستاگرام: مورد مطالعه صفحه تجربه های مادرانگی ام. مطالعات رسانههای جدید. 2 (10)، 38 ـ 5. بادامچی، محمدحسین و البرزی، فاطمه. (1399). کرونا، بازگشت به خانه و برآمدن الگوی نوظهور زنان خانه دارِ مجازی. مطالعات میانرشتهای در علوم انسانی. 12 (3)، 217-183. بیچرانلو، عبدالله؛ صلواتیان، سیاوش و لاجوردی، آزیتا. (1397). بازنمود سبک زندگی زنان جوان ایرانی در اینستاگرام. مطالعات فرهنگی و ارتباطات. 15 (56)، 140-112. بیگوند، مینا؛ کاظمی، عباس و بصیریان جهرمی، حسین. (1400). سوپرمام ها و مفهوم مادری در فضای اینستاگرام. زن در فرهنگ و هنر. 13 (1)، 163-139. جعفری، علی؛ فردوسی، مریم و خالدیان؛ اقبال. (1397). بازنمایی کلیشه های جنسیتی در میان زنان ایرانی کاربر شبکه اجتماعی اینستاگرام. علوم اجتماعی. 12 (40)، 366-347. خطیب زاده، سمیرا؛ بنی هاشمی، سید محسن؛ سبحانی، عبدالرضا و علی شیری، بهرام. (1398). بررسی وضعیت زنان ایرانی در فضای مجازی: مطالعه صفحات اینستاگرامی (با رویکرد امنیت اجتماعی). مطالعات امنیت اجتماعی. 10 (60)، 51-13. ذکایی، سعید؛ کرمی، محمد تقی؛ و فرزادمنش، شیما. (1399). بازنمایی زندگی روزمره خانوادگی زنان ایرانی در اینستاگرام. مطالعات رسانههای نوین. 6 (23)، 52-1. راودراد، اعظم؛ حجاری، منصوره و مجدی زاده، زهرا (1400). بصری شدن زندگی روزمرۀ زنان؛ گفتمان غالب زنان اینفلئونسر در شبکۀ اجتماعی اینستاگرام. زن در فرهنگ و هنر. 4 (12)، 214-183. سالدنا، ج (1395). راهنمای کدگذاری برای پژوهشگران کیفی، ترجمه عبدالله گیویان، انتشارات علمی و فرهنگی. شفیعا، سعید؛ شفیعا، محمد علی و کاظمیان، غلامرضا. (1392). فراتحلیل روش و نتایج پژوهشهای کیفیت زندگی شهری در ایران. جامعه شناسی کاربردی. 24 (2). 40-21. شفیعی، سمیهسادات و حسینیفر، زهرا. (1399). زنان از سبک زندگی میگویند: مطالعه ارزشهای محوری در صفحات زن نوشته اینستاگرامی. پژوهشنامه زنان. 2، 172-147. عاملی، سعید رضا. (1392). روشهای تحقیق در مطالعات فرهنگی و رسانه، انتشارات دانشگاه تهران. قاضی طباطبایی، محمود و ودادهیر، ابوعلی. (1389). فراتحلیل در پژوهشهای اجتماعی و رفتاری. تهران: جامعه شناسان. مراقی، مهشید و خانیکی، هادی. (1401). تحلیل نشانه شناختی بدنمندی در میان کاربران زن اینستاگرام (مطالعه موردی دو طراح لباس: آناشید حسینی و الهه جهادگر). جامعه شناسی فرهنگ و هنر، 4 (1) ، 53-35. محمدی، جمال؛ دانش مهر، حسین و سبحانی، پرویز. (1399). مصرف ایماژهای بدن در میان کاربران اینستاگرام در شهر سنندج، جامعهشناسی فرهنگ و هنر، 3 (2)، 141-115. مکنون، رضا و سلیمی، جلیل. (1397). فراتحلیل کیفی پژوهشهای علمی ناظر بر مسئله حکمرانی در ایران. مدیریت دولتی. 10 (1)، 30-1. مهرپرور، سمانه. (1398). بازنمود زندگی روزمره در صفحات میکروسلبریتی های زن اینستاگرام. مطالعات ماهواره و رسانه های جدید، 18 و 19. 116-71. References Archer, C. (2019). Social media influencers, post-feminism and neoliberalism: How mum bloggers’‘playbour’is reshaping public relations. Public Relations Inquiry, 8(2), 149-166. Banet-Weiser, S., Gill, R., & Rottenberg, C. (2020). Postfeminism, popular feminism and neoliberal feminism? Sarah Banet-Weiser, Rosalind Gill and Catherine Rottenberg in conversation. Feminist theory, 21(1), 3-24. Banet-Weiser, S. (2018). Empowered: Popular feminism and popular misogyny. Duke University Press. Brice, J., & Andrews, D. L. (2019). SheBelieves, but does she? Complicating white women’s understandings of the postfeminist-neoliberal empowerment discourse. Leisure Sciences, 41(1-2), 127-144. Chae, J. (2015). “Am I a better mother than you?” Media and 21st-century motherhood in the context of the social comparison theory. Communication Research, 42(4), 503-525. Gray, H. (2013). Subject (ed) to Recognition. American Quarterly, 65(4), 771-798. Grewal, I. (2005). Transnational America: feminisms, diasporas, neoliberalisms. Duke University Press. Hearn, A. (2017). Verified: Self-presentation, identity management, and selfhood in the age of big data. Popular communication, 15(2), 62-77. Hegde, Radha; S. (2011). Circuits of Visibility: Gender and Transnational Media Cultures. New York: New York University Press. Peng, A. Y. (2021). Neoliberal feminism, gender relations, and a feminized male ideal in China: A critical discourse analysis of Mimeng’s WeChat posts. Feminist Media Studies, 21(1), 115-131. Rome, J. M. (2020). Exploring constructions of “good” motherhood on social media: navigating neoliberal mommy rhetorics and the negative affective entanglements of women’s discourses on pinterest, facebook, and instagram (Doctoral dissertation, The University of Nebraska-Lincoln). Rottenberg, C. (2018). The Rise of Neoliberal Feminism. Oxford University Press. Banet-Weiser, S., Gill, R., & Rottenberg, C. (2020). Postfeminism, popular feminism and neoliberal feminism? Sarah Banet-Weiser, Rosalind Gill and Catherine Rottenberg in conversation. Feminist theory, 21(1), 3-24. Rottenberg, C. (2014). Happiness and the liberal imagination: How superwoman became balanced. Feminist Studies, 40(1), 144-168.
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 458 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 452 |