تعداد نشریات | 31 |
تعداد شمارهها | 310 |
تعداد مقالات | 3,037 |
تعداد مشاهده مقاله | 3,679,971 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 4,639,992 |
بررسی الهامپذیری نمادین از سیره پیامبران در شعر سمیح القاسم | ||
مطالعات ادب اسلامی | ||
دوره 2، شماره 1 - شماره پیاپی 3، اسفند 1401، صفحه 95-112 اصل مقاله (420.77 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22034/jilr.2023.62612 | ||
نویسندگان | ||
مهرداد آقائی* 1؛ خدیجه عرب صالحی2؛ طاهره رنجبریان3 | ||
1گروه زبان و ادبیات عربی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران | ||
2کارشناسی ارشد زبان و ادبیات عربی دانشگاه اصفهان | ||
3کارشناسی ارشد زبان و ادبیات عربی دانشگاه محقق اردبیلی | ||
چکیده | ||
شاعران معاصر نماد اسطورهای را به شکل هنری و معاصر آن در ادبیات مهجر بکار میگیرند. این نوع از نماد در ادبیات معاصر عرب فضای وسیعی را به خود اختصاص داد. نویسندگان بزرگ چنین فرض کردند که نماد را از یک اشاره زودگذر صرف که با متن ناسازگار است ارتقا دهند تا تلاش آنها را تجسم بخشد و نگرانیهای ذهنی و عینی آنها را در نمادهایی که قادر به برانگیختن نهفته های روان انسان هستند در هم آمیزد. به خصوص که آنها موانع سنتی را که مانع اوج گیری ادبیات آنها در آسمان خیال بود، درهم شکستند. آثار این دایره گسترش یافت و بسیاری از نویسندگان، چه در شعر، چه در نثر و چه در رمان، مانند احمد زکی ابو شادی، سعید عقل، صلاح لبکی و سمیح القاسم را در بر گرفت. این مقاله به شرح زندگی سمیح قاسم پرداخته و ابیاتی از اشعار وی که نماد پیامبران در آن است ذکر شده است. سمیح قاسم برای دغدغه های خود و درد مردمش در مقابل اشغالگران، نمادهای مذهبی از جمله نماد پیامبران را برگزید. او از شخصیت پیامبران به عنوان نماد قیام در برابر هر ستمگر بی انصافی و بیان قیام فلسطینیها در برابر نیروهایی که بر او چیره شده بودند استفاده کرد. مفهوم آوارهگی در داستان حضرت یوسف (ع) هنگامی که برادرانش او را در چاه انداختند یا حضرت یونس (ع) هنگامی که توسط نهنگی بلعیده شد وجود دارد. او آزادی وطن و پیروزی فلسطینیان را با دیدار یعقوب و یوسف، پس از تحمل درد فراق، به تصویر میکشد. | ||
کلیدواژهها | ||
ادبیات مهجر؛ نماد؛ شعر مقاومت؛ سیره پیامبران؛ سمیح قاسم | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 259 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 60,235 |