تعداد نشریات | 31 |
تعداد شمارهها | 310 |
تعداد مقالات | 3,037 |
تعداد مشاهده مقاله | 3,680,276 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 4,640,273 |
بازتاب«أحسن القصص» در شعر مقاومت فلسطین(نمونهی موردی محمود درویش و سمیح القاسم) | ||
مطالعات ادب اسلامی | ||
دوره 2، شماره 1 - شماره پیاپی 3، اسفند 1401، صفحه 207-227 اصل مقاله (520.94 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22034/jilr.2023.62700 | ||
نویسندگان | ||
عبدالله رسول نژاد* 1؛ محمدرضا عزیزی پور2؛ پرستو اصغری3 | ||
1گروه زبان وادبیات عربی- دانشکده زبان وادبیات- دانشگاه کردستان- سنندج. | ||
2ابران ، کردستان، سنندج دانشگاه کردستان، دانشکده زبان و ادبیات , | ||
3دبیر آموزش وپرورش -سنندج-ایران | ||
چکیده | ||
قرآن کریم بادعوت به برداشتن انواع قید وبندهای جسمی و روحی از تن و روان انسان، بزرگترین انقلاب وعمیقترین تحول را در جامعهی بشری ایجاد نمود، آیات وقصص آن سرشار از درسها و عبرتها در هشدار به ظالمان و غاصبان و دعوت مظلومان به پایداری وحقطلبی است؛ بویژه «أحسن القصص»ش که با ظرافت خاص، با پیرنگ «إنّ ربّی لطیف لما یشاء»، رسیدن مظلوم از حضیض چاه به اوج جاه و از ذلت بردگی و زندان به عزّت عزیزی و سربلندی در امتحان را، به تصویر می کشد.شاعران عرب بویژه شاعران فلسطین، با الهام از جنبههای مختلف داستان حضرت یوسف«ع» وسازگار نمودن ابعاد آن با تجربهی شعری و واقعیت زمان خویش؛ ضمیر ناخودآگاه مخاطبان شعرشان را به سوی دلالتهای نوین این میراث دینی فراخواندهاند و با تمسک به آن به عنوان میراث غیر قابل مصادره ومحاصرهی مشترک بشری، به مقابله با محاصره سرزمین ومصادره فرهنگ خود برآمدهاند. پژوهش حاضر، به روش توصیفیتحلیلی، به بیان بازتاب جنبههای مختلف داستان حضرت یوسف«ع» در شعر دو شاعر برجستهی مقاومت فلسطین، محمود درویش و سمیح القاسم پرداخته و به این نتیجه رسیدهاست که این دو شاعر با فراخوانیی هدفمند این داستان قرآنی، آنرا سرچشمهی جوشانی برای بیان زیباترین مضامین ادب پایداری ساخته وشخصیتهای آنرا نمادی برای وضعیت فلسطین، خیانت برخی کشورهای عربی و رنجهای شخصی خود قرار دادهاند. | ||
کلیدواژهها | ||
قرآن؛ داستان یوسف«؛ ع»؛ شعر مقاومت فلسطین؛ محموددرویش؛ سمیح القاسم | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 312 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 59,062 |