تعداد نشریات | 30 |
تعداد شمارهها | 289 |
تعداد مقالات | 2,838 |
تعداد مشاهده مقاله | 3,318,704 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 4,384,856 |
تحلیل نشانه شناختیِ گفتمانی سینمای سورئالیستی ایران؛ مورد مطالعه: فیلم های هامون و خانه ای روی آب | ||
جامعه شناسی فرهنگ و هنر | ||
مقاله 1، دوره 5، شماره 2 - شماره پیاپی 15، تیر 1402، صفحه 1-18 اصل مقاله (717.76 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22034/scart.2023.62751 | ||
نویسندگان | ||
ابوالحسن حسین زاده* 1؛ ابراهیم فیاض2؛ احمد نادری3 | ||
1استادیار گروه فرهنگ و رسانه، دانشگاه شهید محلاتی، قم، ایران. | ||
2دانشیار گروه مردم شناسی، دانشکده علوم اجتماعی، دانشگاه تهران، تهران، ایران | ||
3دانشیار گروه مردم شناسی، دانشکده علوم اجتماعی، دانشگاه تهران، تهران، ایران. | ||
چکیده | ||
سینما امروزه به مثابه اندیشه و کنشی اجتماعی در بستر تحولات جامعه مطالعه می شود. از جمله مکاتب فکری که با آغاز موج نوی سینما شکل گرفت و تاثیر بسزایی در سینمای ایران داشت جریان سورئالیسم است. این پژوهش با تحلیل نشانه شناختی گفتمانی دو فیلم هامون (داریوش مهرجویی) و خانهای روی آب (بهمن فرمان آرا) سعی در کندوکاو و مداقه در جریان سورءالیسم و ارتباط آن با بسترهای اجتماعی جامعه ایران دارد. طبق روش نشانه شناختی گفتمانی، این آثار دارای شاخصه های سینمای سورئالیستی شامل عناصر ذیل است: رئالیسم سیاه، سیالیت دال های مرکزی، شگفتی، آشفتگی و ابهام، ناامیدی و عدم تصور آینده برای نسل های جامعه، نقد افراطی مذهب و قشر متدین جامعه. همچنین جبرگرایی مکانیکی، آزادی، زوال نسل ها، تلفیق سوژه و ابژه و بی تعهدی و خودخواهی و سرگردانی از جمله دال های پیرامونی جریان سورئالیستی سینمای ایران است که در این فیلم ها بازنمایی شده است. این اصول در نظام نشانه شناختی شش گانه تصویری، حرکتی، گفتاری، نوشتاری، آوایی و موسیقایی در تحلیل متن آثار و بررسی زمینه زمانی و مکانی و بینامتنیت نیز تبیین شده است. | ||
کلیدواژهها | ||
سورئالیسم؛ زوال؛ یأس؛ گفتمان؛ جبرگرایی | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 340 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 197 |