تعداد نشریات | 30 |
تعداد شمارهها | 291 |
تعداد مقالات | 2,841 |
تعداد مشاهده مقاله | 3,328,649 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 4,392,185 |
بازنمایی سوژه زن در سینمای نمایش خانگی (مطالعه موردی سریال مانکن) | ||
جامعه شناسی فرهنگ و هنر | ||
مقاله 3، دوره 5، شماره 2 - شماره پیاپی 15، تیر 1402، صفحه 36-54 اصل مقاله (628.87 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22034/scart.2023.62794 | ||
نویسندگان | ||
افشار کبیری* 1؛ ئه سرین شافعی2 | ||
1دانشیار گروه جامعه شناسی ، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه ارومیه، ارومیه، ایران | ||
2کارشناسی ارشد مطالعات زنان، دانشگاه الزهرا شعبه ارومیه، ارومیه، ایران | ||
چکیده | ||
این مطالعه تلاشی برای واکاوی بازنمایی سوژة زن در محتوای روایی و تصویری سینمای نمایش خانگی در سریال مانکن است. بدین منظور، با به کارگیری رویکرد برساخت گرا در نظریة بازنمایی ریجارد دایر و استوارت هال، به منزلة چارچوب نظـری و بـا اسـتفاده از روش تحلیل نشانه شناختی فیسک در سه سطح رمزگان واقعیـت، بازنمـایی و ایـدئولوژی، سریال مانکن تحلیل و ارزیابی شده است. نتایج پژوهش حاکی از آن است که کدهای ایدئولوژیک این سریال ترکیبی از رمزگان چندگانه است که در کنار هم شخصیتی طبقاتی از زن سریال را نشان می دهند. از جمله رمزهای این مجموعه می توان به زندگی لوکس، قانونگریزی، فردگرایی، نفع گرایی و آنارشیسم اشاره کرد. زن طبقه مرفه در سریال مانکن دنبال مد، اسراف، تنوع و زندگی لوکس است. در مقابل، زنان طبقه متوسط یا پایین به نوعی بازنمایی آشفتگی زنان تنها در جامعه است که قادر به یافتن راه حل درست و اصولی برای رسیدن به خواسته های خود نیستند و بنابراین گمراه شده اند. برای زنان تنها در خانواده که سرشار از خودخواهی و منفعت طلبی هستند، سریال مانکن چاره ای جز اعتماد به جنایتکاران جامعه و روسپی گری باقی نمی گذارد و حتی به گونه ای، شیوه هایی متفاوت از خودفروشی زنان و مردان را برای جامعه ایرانی- اسلامی بازنمایی می کند. | ||
کلیدواژهها | ||
بازنمایی؛ رمزگان؛ ایدئولوژی؛ سوژگی؛ طبقه متوسط؛ منفعت طلبی | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 162 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 111 |