تعداد نشریات | 30 |
تعداد شمارهها | 292 |
تعداد مقالات | 2,860 |
تعداد مشاهده مقاله | 3,372,204 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 4,426,637 |
نقد نورمن برایسون بر روش های فرمالیستی و بازنمایانه در تحلیل نقاشی | ||
جامعه شناسی فرهنگ و هنر | ||
مقاله 5، دوره 5، شماره 2 - شماره پیاپی 15، تیر 1402، صفحه 71-84 اصل مقاله (565.37 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22034/scart.2023.62796 | ||
نویسندگان | ||
شیدا نصیری* 1؛ مرضیه پیراوی ونک2 | ||
1دانشجوی دکترای پژوهش هنر، دانشکده پژوهشهای عالی هنر و کارآفرینی، دانشگاه هنر اصفهان، اصفهان، ایران | ||
2دانشیار گروه پژوهش هنر، دانشگاه هنر اصفهان، اصفهان، ایران | ||
چکیده | ||
نورمن برایسون(۱۹۴۹) از نظریهپردازان حوزه فلسفه و تاریخ هنر معاصر است که با تکیه بر اندیشه هال و مطالعات فرهنگی و اهمیت بحث تصویر در این حوزه طرح فلسفی خود را پیش میبرد. برایسون دغدغه بازنگری در مفهوم تاریخ هنر دارد و معتقد است پرداختن به تاریخ هنر راهی است برای بازاندیشی در نفس تاریخ از رهگذر هنر که بازاندیشی در وضعیت کنونی را نیز به دنبال خواهد داشت و در نهایت به شناخت فرهنگ راه خواهد برد. به گفته برایسون اگر تاریخ هنر بخواهد به واقع نقش تاثیرگذاری در نسبت با شرایط امروزی فرهنگ داشته باشد باید از خلال پژوهشهای انتقادی نسبت به گذشته خود بازنگری کند و به شیوههای بروز و تکوین تجربههای هنری به ویژه در بحث تصویر متوجه گردد. بنابراین برای بازنگری در مفهوم تاریخ هنر لازم است به هسته مرکزی آن یعنی تصویر پرداختهشود و شیوه نگرش به تصویر مورد ارزیابی مجدد قرار گیرد تا به این ترتیب پروژه کلی برایسون تکمیل گردد. تحلیل تصویر به طور سنتی از طریق روش شناسیهایی انجام میگیرد که به باور برایسون خود عامل ایجاد فهم نادرست تاریخ هنر و به بار آمدن وضعیت موجود هستند. در میان روش شناسیها برایسون به طرز ویژه بر نقد مبتنی بر فرم و نقد مبتنی بر بازنمایی تاکید میکند که در تحلیل تصویر با تنزل آن به امری ایستا، پیوند آن با بافتار جامعه و فرهنگ را نادیده انگاشته و به همین جهت تحلیل ارائه شده توسط آنها نیز ابتر باقی میماند. پژوهش حاضر با بهره جویی از آراء برایسون به مسئله، به نقد دو روش تحلیل فرمالیستی و بازنمایانه در مواجهه با آثار نقاشی میپردازد روش تحقیق توصیفی- تحلیلی با رویکرد انتقادی است که ضمن توصیف روشهای تحلیل ذکر شده به تحلیل آنها وارد میشود و در نتیجه با رویکردی نقادانه آنها را مورد بررسی قرار میدهد. نتیجه حاصله از این پژوهش نشان میدهد که نگرشهای فرمالیستی و بازنمایانه به نقاشی هنگام نقد به شکل پیش فرض نقاشی را به مثابه تصویری میدانند که در یک لحظه بار معنایی خود را آشکار میکند و بر پایه یک فرم یا بازنمایی یک امر استوار است که برای همگان در لحظه قابل درک و دریافت است. حال آنکه به باور برایسون تصویر یک موجودیت ایستا و نامتحرک نیست و در طول زمان بسط مییابد، چرا که بر فرهنگ بنا شده است و یک سویه مهم در آن فهم مخاطبی است که خود او نیز بر آمده از فرهنگ است و پروسه دیدن و نگاه کردن وی دائماً در حال بازبینی و بازآرایی ادراکات و دریافت های خویش است. | ||
کلیدواژهها | ||
نورمن برایسون؛ نقد فرمالیستی؛ نقد بازنمایانه؛ تحلیل نقاشی؛ نقد فرهنگی | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 292 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 145 |