تعداد نشریات | 30 |
تعداد شمارهها | 292 |
تعداد مقالات | 2,860 |
تعداد مشاهده مقاله | 3,372,042 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 4,426,559 |
تحلیل جامعهشناختی گرایش به روابط فرازناشویی از دیدگاه نظریه یادگیری اجتماعی ایکرز | ||
جامعه شناسی فرهنگ و هنر | ||
مقاله 4، دوره 5، شماره 3 - شماره پیاپی 16، مهر 1402، صفحه 62-85 اصل مقاله (806.23 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22034/scart.2023.62797 | ||
نویسندگان | ||
اکبر علیوردی نیا* 1؛ محمد اسماعیل ریاحی2؛ زهره جعفری وحید3؛ زهره نظام محله4 | ||
1استاد گروه علوم اجتماعی، دانشکده علوم انسانی و اجتماعی، دانشگاه مازندران، بابلسر، ایران | ||
2دانشیار گروه علوم اجتماعی، دانشکده علوم انسانی و اجتماعی، دانشگاه مازندران، بابلسر، ایران | ||
3کارشناسی ارشد جامعه شناسی، دانشکده علوم انسانی و اجتماعی، دانشگاه مازندران، بابلسر، ایران | ||
4دانشجوی دکتری جامعه شناسی مسایل اجتماعی ایران، دانشکده علوم انسانی و اجتماعی، دانشگاه مازندران، بابلسر، ایران | ||
چکیده | ||
روابط فرازناشویی در بسیاری از جوامع به شدت در معرض انگ و برچسبزنی قرارداشته و به یکی از مسائل مهم و اساسی میان زوجها بدل شدهاست. با وجود رواج آن باز هم پدیدهای است که مورد انگزنی قرار میگیرد و وقتی جامعه با آن روبهرو شود مایه شرمساری خواهد بود. پژوهش حاضر با هدف بررسی گرایش زنان متاهل به روابط فرازناشویی صورت پذیرفتهاست که میکوشد در پرتو نظریه یادگیریاجتماعی ایکرز، این مساله اجتماعی را تبیین کند. این مطالعه با استفاده از روش پیمایش در میان80 نفر از زنان متاهل شهر بابل که بر اساس شیوه نمونهگیری غیرتصادفی از نوع گلوله برفی انتخاب شدهاند، انجام شدهاست. یافتههای پژوهش حاکی از آن است که بین متغیرهای تقویت افتراقی و تقلید و گرایش به روابط فرازناشویی رابطه مثبت و معناداری وجود دارد. رگرسیون چندگانه نشان میدهد که از میان متغیرهای مستقل، متغیر پاداش تصوری بیشترین پیشبینیپذیری را بر متغیروابسته یعنی گرایش به روابط فرازناشویی دارد. نتایج بدست آمده نشان میدهد که گرایش به روابط فرازناشویی تحت تاثیر «پاداشها»، «عکس العمل ها» و «تقلید از رسانهها»، تقویتشده و تکرارپذیریاش بالا میرود. در واقع، روابط فرازناشویی تابعی است مثبت و مستقیم از تقویت افتراقی و تقلید که هر دو به عنوان محرکهای متمایزکننده رفتار عمل میکنند. | ||
کلیدواژهها | ||
یادگیری اجتماعی ایکرز؛ پیوند افتراقی؛ تقویت افتراقی؛ تقلید؛ گرایش به روابط فرازناشویی | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 460 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 203 |