تعداد نشریات | 30 |
تعداد شمارهها | 292 |
تعداد مقالات | 2,860 |
تعداد مشاهده مقاله | 3,372,413 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 4,426,763 |
بررسی تأثیرشاخصههای معماری اسلامی بر ارزشهای تعالی بخش انسان | ||
جامعه شناسی فرهنگ و هنر | ||
مقاله 2، دوره 5، شماره 3 - شماره پیاپی 16، مهر 1402، صفحه 21-33 اصل مقاله (1.21 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22034/scart.2023.62810 | ||
نویسندگان | ||
حمید نیکزاده1؛ بهداد سینائی* 2 | ||
1دانشیار، دانشکده معارف و اندیشه اسلامی، دانشگاه تهران،تهران، ایران | ||
2کارشناسی ارشد، دانشکده معماری و شهرسازی، دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی، تهران، ایران. | ||
چکیده | ||
امروزه معماری اسلامی جلوهگر و تداعی کننده نوعی از نگرش به جهان هستی است که روشنکننده قوه فکری و ساختاری انسان است. این مقاله تلاش نموده با توجه به تعریف تعالی، فرهنگ، معماری اسلامی و آموزههای دین اسلام و ظرفیتهای هریک و نحوه تعامل آنها با یکدیگر از منظر اسلام(با مبنا قراردادن آموزههای دین اسلام)، رابطه بین آنها را با مدلی کاربردی در حوزه معماری اسلامی ارائه نموده و بر اساس آن تعریفی از معماری اسلامی مبتنی بر تعالی ارزشهای فرهنگی انسان ارائه نماید. روش پژوهش، استدلال منطقی از نوع توصیفی-تحلیلی- بنیادی است. استنباط منطقی ثابت مینماید معماری شایسته اسلامی میتواند قابلیتهایی متناظر با مراتب وجود انسان و هستی داشته باشد و به انسان کمک میکند با استفاده از ارزشهای تعالی فرهنگی انسان درک مناسبی از مراتب جهان هستی پیدا کند. با توجه به مفاهیم، معانی و نمادهای معماری اسلامی و تعالی انسان در آموزههای دینی و اصول و قواعد اسلام در معماری، میتوان نتیجه گرفت که شاخصههای معماری تأثیرگذار بر تعالی انسان در شش گروه دستهبندی میشوند: منشأ کمال و سیر الی الله، پرهیز از بیهودگی، حریم، ایمان به خدا و پیامبران، تزیینات و دوری از تفاخر و موقعیت مناسب؛ که هر دسته به ترتیب از شاخصههای معماری اسلامی خاص آن بهره میگیرد: کثرت به وحدت و وحدت به کثرت، گنبد، مناره، محراب، پرهیز از بیهودگی، سلسلهمراتب و درونگرایی، نور و مرکزیت، شمسه و، رنگ و کتیبه، سلسلهمراتب و ریتم و تکرار تأثیر میپذیرند و بر آنها تأثیر میگذارند. | ||
کلیدواژهها | ||
معماری اسلامی؛ تربیت اسلامی؛ تعالی انسان؛ آموزههای اسلامی | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 222 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 145 |