تعداد نشریات | 30 |
تعداد شمارهها | 291 |
تعداد مقالات | 2,841 |
تعداد مشاهده مقاله | 3,328,436 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 4,392,036 |
ابراء مهرالمثل؛ مطالعه تطبیقی فقه مذاهب اسلامی | ||
مطالعات تطبیقی فقه و اصول مذاهب | ||
مقاله 2، دوره 6، شماره 1 - شماره پیاپی 10، فروردین 1402، صفحه 48-26 اصل مقاله (833.51 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22034/mfu.2023.62878 | ||
نویسندگان | ||
مریم السادات محقق داماد* 1؛ معصومه منفرد مسقانی2 | ||
1استادیار دانشگاه امام صادق(ع)، پردیس خواهران، تهران، ایران | ||
2دانشجوی مقطع دکتری حقوق خصوصی دانشگاه امام صادق (ع)، پردیس خواهران، تهران، ایران . | ||
چکیده | ||
بهموجب ابراء، شخص حق مطالبهی آنچه را که به ذمه طرف مقابل تعلق گرفته است، اسقاط مینماید. حق زوجه بر مهرالمثل بهعنوان یک حق مالی، میتواند موضوع ابراء قرار گیرد. علم و جهل نسبت به مقدار مهرالمثل و زمان وجوب آن بر ذمه زوج، مؤلفههایی تأثیرگذار بر حکم وضعی چنین ابرائی بهشمار میروند. پژوهش حاضر با روشی توصیفی ـ تحلیلی و بهصورت کتابخانهای درصدد پاسخ به این پرسش اساسی است که حکم ابراء از مهرالمثل از منظر فقهای امامیه و اهل سنت چیست؟ درخصوص زمان وجوب مهرالمثل، دو قول در میان فقهای امامیه وجود دارد؛ برخی قائل به وجوب مهرالمثل بهواسطهی نکاح و در نتیجه صحت ابراء و برخی قائل به وجوب آن پس از نزدیکی و بطلان ابراء پیش از نزدیکی هستند. مشهور فقهای امامیه، جهل به مقدار مهرالمثل را در صحت ابراء مؤثر نمیدانند. فقهای شافعیه، مالکیه و حنفیه دخول را نیز موجب وجوب مهرالمثل میدانند؛ لکن فقهای شافعیه جهل به مقدار مهرالمثل را موجب بطلان و فقهای مالکیه و حنفیه عدم علم به مقدار مهرالمثل را مانع صحت ابراء نمیدانند. از نظر حنابله، مهرالمثل با عقد نکاح واجب میشود و دخول و جهل به مقدار مهرالمثل، نقشی در آن ندارد. بهنظر میرسد از آ رو که مهر عوض بضع است، دخول است که موجب وجوب مهرالمثل میشود و پس از دخول، به منظور اینکه نکاح همچون معاوضهی صرف نباشد، جهل به مقدار مهرالمثل در صحت آن بیتأثیر است، مگر آنکه جهل به حدی باشد که زوجه فاقد قصد تصور شود. | ||
کلیدواژهها | ||
ابراء مهرالمثل؛ اسقاط حق دینی؛ عوض بضع؛ زمان وجوب مهر | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 107 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 160 |