تعداد نشریات | 31 |
تعداد شمارهها | 310 |
تعداد مقالات | 3,037 |
تعداد مشاهده مقاله | 3,680,087 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 4,640,151 |
تحلیل پیکربندی روایت و کانونیسازی در رمان پیکر فرهاد | ||
جامعه شناسی فرهنگ و هنر | ||
مقاله 7، دوره 6، شماره 1 - شماره پیاپی 19، فروردین 1403، صفحه 99-111 اصل مقاله (605.24 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22034/scart.2023.62882 | ||
نویسندگان | ||
تیمور مالمیر* 1؛ شهلا ناصری2 | ||
1استاد گروه زبان و ادبیات فارسی، دانشکده زبان و ادبیات، دانشگاه کردستان، سنندج، ایران | ||
2دانشجوی دکتری گروه زبان و ادبیات فارسی، دانشکده زبان و ادبیات، دانشگاه کردستان، سنندج، ایران | ||
چکیده | ||
پیکر فرهاد یکی از آثار موفق نویسندۀ مشهور عباس معروفی است که پیکربندی روایت و نحوۀ ترکیب پیرفتهای آن با سایر آثار ادبی متفاوت است. شیوۀ معروفی در رمان پیکر فرهاد، واردشدن به دنیای نقاشی بوف کور و کنشبخشی به تصویرهای آن است. در این پژوهش، به تبیین توانش روایی و شیوۀ کنشبخشی نویسنده به این توانش پرداختهایم تا مشخصشود توانش روایی براساس تابلو و تصویرهای نقاشی چگونه به کنش درمیآید و این تصویرهای کلامی بهعنوانِ کانونیگر یا کانونیشده، چگونه در داستان شکلمیگیرد؟ چه ارتباطی میان موضوع کانونیشده با کانونیگر وجوددارد و سبب استفادۀ نویسنده از این شیوۀ پیکربندی چیست و چه معانی ایدئولوژیکی در این شکل خاص از روایت بیانمیشود؟ نویسنده به جای مرد راوی در بوف کور، روایت را از زبان تصویر قلمدان نقلکردهاست تا بتواند صدای زنان را برجستهکند و از دریچۀ چشم زن، به زن و مرد و رابطۀ آنان در موقعیت معاصر نگاهکند. در سنت فرهنگی ما همواره از نگاه مردان به روایت زن پرداختهاند اما در این رمان، زن تابلوی نقاشی، شخصیت- کانونیگر داستان است تا بتواند موقعیت و مسائل زنان را از دریچۀ چشم زن بنگرد. این رمان سعیدارد زن را از شیءشدگی و ابژهبودن دربیاورد و او را فاعل سرنوشت خود کند. | ||
کلیدواژهها | ||
"پیکربندی روایت"؛ "کنشبخشی به تصویر"؛ "روایتگری زن" | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 266 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 59 |