تعداد نشریات | 31 |
تعداد شمارهها | 310 |
تعداد مقالات | 3,037 |
تعداد مشاهده مقاله | 3,679,959 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 4,639,985 |
تبیین تأثیر سرمایه اجتماعی در تاب آوری تحصیلی دانشجویان دانشگاه فرهنگیان در راستای سیاستهای کلی ایجاد تحول در نظام آموزش و پرورش | ||
جامعه شناسی فرهنگ و هنر | ||
مقاله 5، دوره 6، شماره 1 - شماره پیاپی 19، فروردین 1403، صفحه 67-82 اصل مقاله (806.62 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22034/scart.2023.62910 | ||
نویسنده | ||
رقیه علائی* | ||
استادیار، گروه روانشناسی، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران | ||
چکیده | ||
تأثیر سرمایه اجتماعی بر تابآوری تحصیلی دانشجویان دانشگاه فرهنگیان با توجه به تأکید سیاستهای کلی ایجاد تحول در نظام آموزش و پرورش بر وزارت آموزش و پرورش به عنوان مؤلد سرمایه اجتماعی در این تحقیق مورد بررسی قرار گرفته است. پیرو روش مطالعه موردی و تجزیه و تحلیل مصاحبههای باز صورت گرفته با دانشجویان دارای تابآوری تحصیلی بالا، پایین و متوسط در پژوهش مذبور (32 نفر)، یافتههای تحقیق نشان میدهد که از بین 37 مفهوم در کدگذاری باز، 8 مفهوم در کدگذاری محوری در تبیین اعتماد و مشارکت عمودی و افقی در سطح بالا و پایین مستخرج گردید. اعتماد افقی و عمودی بالا با مفاهیم «وجود مسئولیت اجتماعی بالای دانشجویان» و «میزان بالای اعتماد فردی و درون گروهی» بیشتر در بین دانشجویان دارای تاب آوری تحصیلی بالا و متوسط مطرح شد. در کنار این موضوع، اعتماد افقی پایین (ضعف ساختارهای بوروکراسی دولتی) و اعتماد عمودی پایین (پایین بودن اعتماد جمعی) نیز در بین تعدادی از دانشجویان دارای تاب آوری تحصیلی بالا و متوسط نیز دیده میشود. مؤلفهی اصلی مشارکت افقی و عمودی بالا و پایین در بین دانشجویان دارای تابآوری تحصیلی بالا و متوسط به ترتیب عبارتند از «مشارکت مدنی زیاد» و «روابط رودرو و داشتن همبستگی مکانیکی زیاد»؛ «نبود ارتباط مؤثر با دانشجویان» و «تصور خیر محدود داشتن». طبق نتایج تحقیق، ضروری است دوباره بر بندهای سیاستهای کلی ایجاد تحول که ارتباط زیادی با تقویت مشارکت سیاسی و مشارکت دانشجویان در مسائل دانشگاه، درگیری و مشارکت دانشجویان در سطح جامعه دارند در سیاستها و برنامههای دانشگاه تأکید شود. | ||
کلیدواژهها | ||
اعتماد؛ مشارکت؛ سرمایهاجتماعی؛ تاب آوری تحصیلی | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 297 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 102 |