تعداد نشریات | 31 |
تعداد شمارهها | 325 |
تعداد مقالات | 3,160 |
تعداد مشاهده مقاله | 3,902,747 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 4,735,989 |
فرهنگ، عدالت آموزشی، کارایی آموزشی: فراتحلیل مطالعات راجع به دبیرستان های دولتی و غیردولتی | ||
جامعه شناسی فرهنگ و هنر | ||
مقاله 8، دوره 5، شماره 4 - شماره پیاپی 17، دی 1402، صفحه 119-141 اصل مقاله (820.14 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22034/scart.2023.139764.1368 | ||
نویسندگان | ||
محمد احمدی1؛ جعفر هزارجریبی2؛ مهسا رحیمی آدرگانی* 3؛ پریسا طباخیان قمی4 | ||
1دانشجوی دکتری تعاون و رفاه اجتماعی ، دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه علامه طباطبایی تهران ، ایران | ||
2استاد گروه تعاون و رفاه اجتماعی ، دانشکده علوم اجتماعی ، دانشگاه علامه طباطبایی تهران ، ایران | ||
3کارشناسی ارشد تعاون و رفاه اجتماعی ، دانشکده علوم اجتماعی ، دانشگاه علامه طباطبایی ، تهران ، ایران | ||
4دانشجوی کارشناسی ارشد، پژوهش علوم اجتماعی، دانشکده علوم اجتماعی، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران | ||
چکیده | ||
پژوهش حاضر درصدد شناسایی معانی، مفاهیم، دلالتها و شاخصههای سنجش کارایی آموزشی است و برای نیل به این هدف به توصیف، تحلیل، مقایسه و ارزیابی سیاستها و ایدئولوژیهای حاکم بر مدارس می پردازد و درعین حال پیامدها و راهکارهای مواجه با سیاستهای خصوصیسازی مدارس را مورد بررسی قرار می دهد. روش پژوهش از جنس کیفی و مشخصاً به شیوه فراتحلیل و مطالعه مروری نظام مند است. جامعه آماری شامل 72 مقاله منتخب در زمینه عوامل مرتبط با کارایی آموزشی و عدالت آموزشی در بین دبیرستانهای دولتی و غیردولتی است که پس از بررسی، 25 مورد از آنها مورد توصیف، تحلیل و مقایسه قرار گرفتند. دادههای پژوهش با مراجعه به فصلنامه های حوزه آموزش و تربیت، پرتال جامع علوم انسانی، پایگاه اطلاعات علمی جهاد دانشگاهی و ایرانداک گردآوری شده است. یافتههای پژوهش نشان می دهد که مفهوم عدالت آموزشی در دبیرستانهای غیردولتی در مقایسه با دبیرستانهای دولتی به معنای برخورداری برابر از نظر دسترسی آموزشی، امکانات آموزشی و عملکرد نظام آموزشی اگرچه در سطح خرد و عرصههای آموزش، مدیریت و فرصتهای اجتماعی مطلوب عمل کرده است، اما آموزش به عنوان یک کالای اقتصادی در سایر عرصههای فرهنگی و اجتماعی به بروز و تداوم شکاف طبقاتی و اجتماعی بین افراد منجر شده است. این امر می تواند در درازمدت بدین نتیجه ختم شود که در صورت تداوم بی توجهی به استعدادها و توانمندی های افراد کم درآمد به تدریج دانش آموزان متعلق به اقشار فقیر از دایرۀ دسترسی به فرصتهای برابر جهت حضور در مناصب دولتی و مشارکت در سیاستگذاری های اجتماعی و فرهنگی حذف شوند و سلسله مراتب طبقاتی موجود در جامعه همچنان به میانجی بی عدالتی های نهفته در نظام آموزشی بازتولید شود. | ||
کلیدواژهها | ||
انسداد اجتماعی؛ شکاف اجتماعی؛ عدالت آموزشی؛ فرصتهای برابر؛ کارایی آموزشی؛ قشربندی اجتماعی | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 329 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 238 |