تعداد نشریات | 31 |
تعداد شمارهها | 310 |
تعداد مقالات | 3,037 |
تعداد مشاهده مقاله | 3,680,089 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 4,640,152 |
خوانش روایی داستان قرآنی نوح(ع) بر اساس نظریه نظام گفتمانی گریماس | ||
مطالعات ادب اسلامی | ||
مقاله 11، دوره 2، شماره 2 - شماره پیاپی 4، شهریور 1402، صفحه 229-248 اصل مقاله (459.39 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22034/jilr.2023.140117.1091 | ||
نویسنده | ||
علی اکبر نورسیده* | ||
استادیار زبان و ادبیات عربی دانشگاه سمنان | ||
چکیده | ||
نشانه- معناشناسی یکی از حوزههای نظام گفتمانی است که سازوبرگهای شکلگیری و تولید معنا در متون را بررسی و مطالعه میکند. آلژیرداس گریماس معناشناس فرانسوی، تلاش کرده در حوزه نشانه معناشناسی گفتمان، الگویی منسجم جهت مطالعه روایت و داستان ارائه دهد. به اعتقاد گریماس نظامهای گفتمانی به سه دسته: گفتمان هوشمند، گفتمان احساسی و گفتمان رخدادی تقسیم میشوند. در این مقاله با استفاده از روش تحلیلی – توصیفی به بررسی انواع نظامهای گفتمانی موجود در داستان حضرت نوح (ع)پرداخته شده است. این داستان به دلیل داشتن ماهیت گفتمان روایی، حاوی شَوِشها و کُنِشهای متعدد و ارزش محور است و برای بررسی نشانه-معناشناسی نظامهای حاکم در آن درخور توجه میباشد. در این پژوهش کنش مطلوب حضرت یعنی ابلاغ و ترویج حقانیت و یگانگی خداوند به کمک نشانه-معناشناسی نشان داده میشود. تحلیل نظام کنشی گفتمان حضرت نوح(ع)، بیانگر این مطلب است که هستۀ اولیۀ روایت را کنش دستور الهی برای دعوت توحید دین و ترک خدایان دروغین تشکیل میدهد. تحلیل نظام عاطفی گفتمان حضرت نوح(ع) بیانگر این است که عناصر سازندۀ گفتمان عاطفی، دو مفهوم تعلیم برنامۀ دین و عبودیت و انتقال گفتمان هژمونیک حقانیت و احدیت خداوند را تولید میکنند. تحلیل نظام تنشی گفتمان حضرت بیانگر این است که ایشان علیرغم سخنان منطقی و گفتمان آگاهی بخش خود، شناخت تعداد اندکی از یارانش را افزایش میدهد و با افزایش شناخت به طور همزمان ایمان آنها به گفتۀ اولیای الهی افزایش پیدا میکند. | ||
کلیدواژهها | ||
قرآن کریم؛ داستان حضرت نوح(ع)؛ نشانه-معنا شناسی؛ نظامهای گفتمانی؛ گریماس | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 122 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,975 |