تعداد نشریات | 30 |
تعداد شمارهها | 289 |
تعداد مقالات | 2,835 |
تعداد مشاهده مقاله | 3,316,519 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 4,383,441 |
تحلیلی بر سیاستگذاریهای نظام آموزش پرورش ایران در حوزه زبان مادری | ||
جامعه شناسی فرهنگ و هنر | ||
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 19 دی 1402 | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22034/scart.2023.138910.1293 | ||
نویسندگان | ||
عبدالله عزیزی1؛ نعمت الله عزیزی2؛ علی امینی باغ* 3 | ||
1دانشجوی کارشناسی ارشد، گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم انسانی و اجتماعی، دانشگاه کردستان، سنندج، ایران. | ||
2استاد، گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم انسانی و اجتماعی، دانشگاه کردستان، سنندج، ایران. | ||
3دانشجوی دکتری، گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم انسا نی و اجتماعی، دانشگاه کردستان، سنندج، ا یران . | ||
چکیده | ||
گفتمان زبان در ایران ذیل مفهوم دولت فهم میشود و هر سخنی در باب زبان، پیوند مستقیمی با تمامیت ارضی و عرصه سیاست و پیکار سیاسی پیدا میکند. وانگهی، بحث زبان در کالبد جدید آن ذیل مفهوم فرهنگ قرار میگیرد. هدف این پژوهش کاویدن برداشت معلمان در باب آموزش زبان مادری در ایران است. مشارکتکنندگان 12 معلم مجرب (4 مرد و 8 زن) بودند. نمونهگیری به روش هدفمند با حداکثر تنوع انجام شد. برای گردآوری دادهها از یک منشور مصاحبه نیمهساختاریافته استفاده شد و تا رسیدن به اشباع نظری ادامه یافت. کدگذاری دادهها با استفاده از الگوی براون و کلارک (2012)، به روش تحلیل مضمون انجام گرفت. سرانجام دادههای گردآوری شده با نرم افزار MAXQDA 20 تجزیه و تحلیل شدند. چهار کد اصلی از یافتهها استخراج گردید: مشارکتکنندگان معتقدند که نظام آموزشی کشور، آموزش زبان اقلیتهای نژادی و قومی را به صورت هدفمند و با ترتب خط مشی انکار و امتناع در نظام آموزشی نادیده گرفته است. همچنین فقدان آموزش به زبان مادری پیامدهای فردی، اجتماعی، فرهنگی و آموزشی بسیاری در پی دارد که با اتخاذ سیاستهای اصلاحی مبتنی بر عدالت آموزشی و اجتماعی میتوان این پیامدها را فروکاست. فی الواقع، آگاه کردن سیاستگذاران آموزشی از پیامدهای یک نظام آموزشی ناعادلانه که در آن حقوق اولیه یادگیرندگان نادیده گرفته میشود، میتواند هشداری باشد تا متولیان نظام آموزشی از تحمیل سیاستهای اقتدارگرایانه در باب آموزش زبان مادری امتناع ورزند. | ||
کلیدواژهها | ||
تنوع فرهنگی؛ زبان مادری؛ آموزش چند فرهنگی؛ اقلیت ها | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 142 |