تعداد نشریات | 31 |
تعداد شمارهها | 310 |
تعداد مقالات | 3,037 |
تعداد مشاهده مقاله | 3,680,089 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 4,640,153 |
تفسیر گیرتزی فاصلۀ خود واقعی و خود ایده آل در بستر واقعیت اشتغال | ||
جامعه شناسی فرهنگ و هنر | ||
مقاله 6، دوره 6، شماره 1 - شماره پیاپی 19، فروردین 1403، صفحه 83-98 اصل مقاله (910.53 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22034/scart.2023.138966.1303 | ||
نویسندگان | ||
سمانه سادات سدیدپور* 1؛ علیرضا قبادی2؛ سیدهادی مرجایی3؛ مارگریت وتو4 | ||
1دانشجوی دکترای جامعه شناسی بررسی مسائل اجتماعی ایران، گروه جامعه شناسی، دانشگاه خوارزمی، تهران ، ایران. | ||
2دانشیار، گروه جامعه شناسی ، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران | ||
3دانشیار، موسسه پژوهش و برنامه ریزی آموزش عالی، تهران، ایران | ||
4استاد، گروه جامعه شناسی، دانشگاه کبک، مونترال، کانادا. | ||
چکیده | ||
مسئلۀ محوری این پژوهش ادراک و تفاسیری است که افراد پس از ورود به عرصۀ اشتغال از فاصله خود واقعی و خود ایده آل شان پیدا می کنند، فاصله ای که بهعنوان مسئلهای تولیدکننده سایر مسائل اجتماعی کمتر موردتوجه جامعهشناسان قرار گرفته است. این مطالعه به لحاظ روششناسی کیفی و با کاربست تکنیک مصاحبه نیمه ساختاریافته انجام شده است. پژوهشگران از طریق مصاحبه با 33 دانشجو و دانشآموخته از دانشگاه تهران درصدد پاسخگویی به این پرسش برآمده اند که پدیدۀ ورود دانش آموختگان به عرصۀ اشتغال و تغییراتی که به تبع این امر در خودانگارۀ آنها حاصل می شود به پیدایش کدام نوع مسائل اجتماعی دامن می زند. نتایج نشان می دهد که بیهنجاری، ستیز فرهنگی و اختلال سه مسئله اجتماعی است که جامعۀ دچار بیسازمانی باید خود را برای مواجهه با آنها آماده کند. این مطالعه همچنین روشن می کند که فاصله خود واقعی تا خود ایده آل می تواند به بی سازمانی اجتماعی و بی سازمانی شخصیتی منتهی گردد. در بحث بی سازمانی اجتماعیِ اختلال، عدم تخصص گرایی، عدم توجه به مقررات کسبوکار، عدم وجود مقررات کسبوکار، فساد اداری و عدم شایسته سالاری و دربحث بی سازمانی اجتماعیِ ستیز فرهنگی، ورود به مسائل غیرقانونی، مهاجرت،عدم منزلت شغلی و مدرکگرایی مورد توجه قرار می گیرد. بی سازمانی شخصیتی هم در کدهای یأس فلسفی، خشم، احساس شرم، عدم استقلال،مادیگرایی و خساست علمی توصیف می شود. .در این پژوهش دانشجویان و دانش آموختگان رشته روانشناسی کمتر از سایر رشتهها مشکلات داشتند و این نشان می دهد که ساختار این رشته درمقام نماد علوم نرم صلابت بیشتری دارد. | ||
کلیدواژهها | ||
ستیز فرهنگی؛ بی هنجاری؛ اشتغال؛ بیسازمانی؛ خود واقعی؛ خود ایدئال | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 90 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 74 |