تعداد نشریات | 31 |
تعداد شمارهها | 320 |
تعداد مقالات | 3,112 |
تعداد مشاهده مقاله | 3,792,034 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 4,648,881 |
مطالعه نقش آفرینی مدیریت تنوع ساختار های سازمانی در منابع انسانی دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی | ||
مدیریت دانشگاهی | ||
دوره 2، شماره 3 - شماره پیاپی 7، مهر 1402، صفحه 155-123 اصل مقاله (1.17 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
شیرین رجبی بذل* 1؛ محمد تقی نظر پور2 | ||
1دانشجوی دکتری مدیریت آموزش عالی ، گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی، دانشگاه شهید بهشتی،تهران، ایران. | ||
2دانشیار ، گروه ساختمان، دانشکده معماری و شهرسازی دانشگاه شهید بهشتی ، تهران، ایران. | ||
چکیده | ||
هدف بررسی اسناد و ساختارهای آموزشی و سازمانی مصوب و مرتبط (تشکیلات ساختاری مصوب دانشگاه ها) با موضوع تنوع ومدیریت این تنوع بخشی در نظام اداری و تشکیلاتی سازمان های آموزشی و دانشگاهی ایران می باشد، که از طریق مطالعه موردی اسناد و ساختارهای مرتبط دانشگاه های داخلی منتسب به وزارت عتف و مصاحبه با مدیران و کارشناسان ستادی حوزه تشکیلاتی در سال 1402-1403 انجام شده است. با استفاده از ضریب پایایی کوهن کاپا (80%) در خصوص توافق دو پژوهشگر برای صحت دادها و مطالعه آنچه ادعا می شود و همچنین درکنار مطالعه اسناد مکتوب در سایت های هر دانشگاه، مصاحبه با کارشناسان و مدیران شاغل در حوزه تشکیلات و اخذ داده های تکمیلی بیشتر اقدم شد. برای تعیین روایی تحقیق نیز داده های مرتبط با اسناد و ساختارهایی که دارای مصوبه هیات امنا بوده و مورد تایید مراجع قانونگذار رسمی دانشگاهی بودند، به عنوان اسناد معتبر و قابل مطالعه انتخاب شد . نتایج نشان داده ،. به طور کلی در تشکیلات بیشتر دانشگاه های مورد مطالعه ساختارهای مرتبط با 7عامل تنوع را داشتند و عامل های : گسترش جغرافیایی، امور بین المللی و زبان آموزی، امور معلولان دارای بیشترین ساختارهای تشکیلاتی نسبت به عوامل دیگر بود. با تحلیل شباهت ها و تفاوت های ساختاری موجود مشخص شد در کدام ابعاد تنوع ساختاری، دانشگاه های کشور دارای بیشترین فراوانی و کدام ابعاد کمترین فراوانی وجود دارد که نیازمند توجه مدیران و سیاستگذاران آموزش عالی در ان ابعاد می باشند. | ||
کلیدواژهها | ||
مدیریت تنوع؛ استراتژی های مدیریت تنوع؛ ساختار آموزشی؛ ساختار سازمانی | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 47 |