تعداد نشریات | 31 |
تعداد شمارهها | 322 |
تعداد مقالات | 3,128 |
تعداد مشاهده مقاله | 3,826,281 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 4,677,917 |
مقایسه اثربخشی درمان شناختی رفتاری (CBT) با روان درمانی بین فردی (IPT) بر افزایش رضایت زناشویی زنان باردار | ||
مشاوره و روان درمانی خانواده | ||
مقاله 1، دوره 4، شماره 4 - شماره پیاپی 16، اسفند 1393، صفحه 583-605 اصل مقاله (367.42 K) | ||
نوع مقاله: پژوهش اصیل | ||
نویسندگان | ||
علی قره داغی* 1؛ عبدالله شفیع آبادی2؛ بتول حسین رشیدی3؛ کیومرث فرحبخش4؛ معصومه اسمعیلی5 | ||
1استادیار مشاوره، دانشگاه تبریز،تبریز،ایران | ||
2استاد مشاوره، دانشگاه علامه طباطبائی،تهران،ایران | ||
3دانشیار گروه زنان و زایمان، دانشگاه علوم پزشکی تهران، پژوهشکده سلامت خانواده، مرکز تحقیقات بهداشت باروری ولیعصر | ||
4استادیار مشاوره، دانشگاه علامه طباطبائی | ||
5دانشیار مشاوره، دانشگاه علامه طباطبائی | ||
چکیده | ||
هدف:هدف این پژوهش بررسی مقایسه ای درمان شناختی رفتاری با روان درمانی بین فردی در افزایش رضایت زناشویی زنان باردار بود. در دوره بارداری به دلیل تغییرات فیزیولوژیکی و روانشناختی زنان، رابطه زوجین دچار تغییراتی میشود که علاوه بر تأثیر بر سلامتی مادر و نوزاد، رضایت زناشویی زوج ها را تحت تأثیر قرار میدهد. روش: جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه زنان باردار مراجعه کننده به مرکز تحقیقات بهداشت باروری ولیعصر (عج) بودند. به منظور انتخاب نمونه، از روش نمونه گیری در دسترس استفاده شد. تعداد 36 نفر بودند که به صورت تصادفی ساده انتخاب و در 3 گروه 12 نفره (CBT، IPT و گروه کنترل) گمارش شدند. گروه CBT و گروه IPT در 8 جلسه به صورت هفتگی اجرا شد، اما برای گروه کنترل آموزشی ارائه نشد. جهت جمع آوری اطلاعات از پرسشنامه مشخصات دموگرافیک و پرسشنامه رضایت زناشویی (ENRICH) استفاده شد. یافته ها: با توجه به اینکه مقدار F محاسبه شده برای تأثیر گروه ها (26/18 =F) در سطح 1 درصد معنیدار است بنابراین، نتیجه تحلیل کواریانس دال بر این است که بین 3 گروه در نمرات پس آزمون بعد از تعدیل نمرات پیشآزمون تفاوت معنیداری وجود دارد. نتیجه تحلیل آزمون تعقیبی نشانگر این است که بین دو روش آموزشی IPT و CBT تفاوت معنی داری در نمرات پس آزمون وجود ندارد. اما هر دو روش آموزشی نسبت به گروه کنترل از نظر آماری در نمرات پس آزمون رضایت زناشویی افزایش معنی داری داشتند. نتیجه گیری: از این پژوهش چنین برمی آید که هر دو روش به رغم تفاوت هایی در مبانی فلسفی و نظری خویش، در عمل مشاوره بر روی زنان باردار برای افزایش رضایت زناشویی چندان متفاوت از هم نیستند، اما در مقایسه با گروه کنترل افزایش معنی داری در نمرات رضایت زناشویی ایجاد میکنند. | ||
کلیدواژهها | ||
درمان شناختی-رفتاری؛ روان درمانی بین فردی؛ رضایت زناشویی؛ بارداری | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 4,172 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 3,620 |