تعداد نشریات | 31 |
تعداد شمارهها | 322 |
تعداد مقالات | 3,128 |
تعداد مشاهده مقاله | 3,826,193 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 4,677,821 |
مقایسه اثربخشی مداخلات خانواده محور، کودک محور و ترکیبی بر میزان نشانه های ADHD در کودکان دارای این اختلال | ||
مشاوره و روان درمانی خانواده | ||
مقاله 4، دوره 4، شماره 4 - شماره پیاپی 16، اسفند 1393، صفحه 653-672 اصل مقاله (333.46 K) | ||
نوع مقاله: پژوهش اصیل | ||
نویسندگان | ||
مختار ملک پور1؛ سمیرا هادی* 2؛ سالار فرامرزی3؛ روناک عشقی4؛ امیر کشاورز5 | ||
1استاد روانشناسی، دانشگاه اصفهان،اصفهان،ایران | ||
2کارشناسی ارشد روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی، دانشگاه اصفهان | ||
3استادیار روان شناسی، دانشگاه اصفهان | ||
4دکتری مشاوره خانواده، دانشگاه اصفهان | ||
5دکتری روانشناسی، دانشگاه اصفهان | ||
چکیده | ||
هدف: هدف پژوهش حاضر بررسی ومقایسه اثربخشی مداخلات خانواده محور، کودک محور و ترکیبی بر میزان نشانه های بیش فعالی- تکانشگری، در کودکان دارای اختلال بیش فعالی/ نقص توجه بود. روش: روش پژوهش آزمایشی با طرح پیش آزمون- پس آزمون بود که آزمودنی ها به روش تصادفی خوشه ای از میان دانش آموزان مقطع سوم مدارس شهر اصفهان انتخاب شدند و از میان آنها 60 نفرکه به وسیله روانشناس بالینی و روانپزشک مورد بررسی و تأیید علائم اختلال قرار گرفتند، به صورت تصادفی در چهار گروه 15 نفره، شامل 3 گروه آزمایش و یک گروه کنترل گمارده شدند. ابزار گردآوری داده پرسشنامه کانرز بود و دادهها به وسیله تحلیل کواریانس و با استفاده از نرمافزار SPSS-16 مورد تحلیل قرار گرفت. یافته ها: نتایج پژوهش نشان داد بین چهار گروه تفاوت معنادار وجود داشت. همچنین نتایج آزمون توکی نشان داد کارآمدترین روش ها در کاهش نشانه های بیش فعالی- تکانشگری، روش ترکیبی (آموزش همزمان والدین و کودکان) و آموزش والدین بود. نتیجه گیری: از مؤثرترین شیوههای درمانی کاهش نشانههای بیش فعالی-تکانشگری در کودکان مبتلا به این اختلال، آموزش والدین و کودکان به صورت همزمان و مداخلات خانواده محور می باشد. | ||
کلیدواژهها | ||
اختلال نقص توجه/ بیش فعالی؛ مداخلات والدین محور؛ مداخلات کودک محور | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 2,500 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 4,486 |