تعداد نشریات | 31 |
تعداد شمارهها | 322 |
تعداد مقالات | 3,128 |
تعداد مشاهده مقاله | 3,826,280 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 4,677,914 |
اثربخشی روش آموزشی حل مسئلۀ اجتماعی در ارتقاء تعامل مادر-کودک در مادران کودکان آهسته گام | ||
مشاوره و روان درمانی خانواده | ||
مقاله 6، دوره 4، شماره 4 - شماره پیاپی 16، اسفند 1393، صفحه 691-717 اصل مقاله (383.56 K) | ||
نوع مقاله: پژوهش اصیل | ||
نویسندگان | ||
سیفالله آقاجانی* 1؛ غلامعلی افروز2؛ محمد نریمانی3؛ محمدباقر غباری بناب4؛ زینب محسن پور5 | ||
1استادیار روانشناسی و آموزش کودکان استثنائی، دانشگاه پیام نور،تهران،ایران | ||
2استاد ممتاز روانشناسی، دانشگاه تهران | ||
3استاد روانشناسی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل،ایران | ||
4دانشیار روانشناسی، دانشگاه تهران،تهران،ایران | ||
5دانشجوی کارشناسی ارشد روانشناسی بالینی، دانشگاه آزاد واحد اردبیل | ||
چکیده | ||
هدف: پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی روش آموزشی حل مسئلۀ اجتماعی در ارتقاء تعامل مادر- کودک (پذیرش فرزند، بیش حمایتگری، سهل گیری، طرد فرزند) در مادران کودکان آهسته گام انجام شد. روش: این پژوهش به لحاظ هدف کاربردی و به لحاظ نحوه گردآوری اطلاعات از نوع نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون، پس آزمون و پیگیری با گروه کنترل بود. جامعه آماری پژوهش را کلیۀ مادران کودکان آهسته گام مدارس استثنایی شهر اردبیل در سال 1391 تشکیل میدادند، 48 نفر از مادران کودکان آهسته گام به صورت نمونه گیری در دسترس انتخاب شده و سپس در دو گروه جایگزین شدند. برای گروه آزمایش، آموزش حل مسئلۀ اجتماعی اعمال شد و گروه کنترل، هیچ نوع آموزشی دریافت نکردند. داده ها به روش اندازه گیریهای مکرر مورد تحلیل قرار گرفت. یافته ها: نتایج پژوهش نشان داد که آموزش حل مسئلۀ اجتماعی در ارتقاء تعامل مادر-کودک مادران کودکان آهسته گام مؤثر بوده است و میانگین نمرات مادران گروه آزمایش نسبت به مادران گروه کنترل در پرسشنامه تعامل مادر-کودک افزایش یافته بود. نتیجه گیری: بنابراین، می توان نتیجه گرفت که روش حل مسئلۀ اجتماعی برای کاهش مشکلات ناشی از داشتن کودک آهسته گام و به ویژه ارتقاء تعامل مادر-کودک مؤثر میباشد. | ||
کلیدواژهها | ||
حل مسئلۀ اجتماعی؛ تعامل مادر-کودک؛ مادران؛ کودکان آهسته گام | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 2,592 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 2,394 |