تعداد نشریات | 31 |
تعداد شمارهها | 322 |
تعداد مقالات | 3,126 |
تعداد مشاهده مقاله | 3,822,468 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 4,675,102 |
ارزیابی اثربخشی مداخلات آموزشی روانی گروهی بر عملکرد خانواده بیماران مبتلا به اختلالات خلقی | ||
مشاوره و روان درمانی خانواده | ||
مقاله 9، دوره 1، شماره 3، اسفند 1390، صفحه 399-412 اصل مقاله (383.83 K) | ||
نوع مقاله: پژوهش اصیل | ||
نویسندگان | ||
امیرحسین مجردکاهانی* 1؛ بهرامعلی قنبری هاشمآبادی2 | ||
1دانشجوی کارشناسی ارشد روانشناسی بالینی، دانشگاه فردوسی مشهد،مشهد،ایران | ||
2دانشیار گروه روانشناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه فردوسی مشهد | ||
چکیده | ||
هدف: پژوهش حاضر به منظور بررسی اثربخشی مداخلات آموزشی روانی گروهی بر عملکرد خانواده بیماران مبتلا به اختلالات خلقی انجام شد. روش: این پژوهش یک طرح نیمه آزمایشی با گروه کنترل و گمارش تصادفی بود. در این پژوهش، شش نفر بعنوان گروه آزمایشی و نه نفر بعنوان گروه کنترل شرکت داشتند. کلیه شرکت کنندگان که اعضای خانواده بیماران مبتلا به اختلالات خلقی را تشکیل میدادند ابزار سنجش عملکرد خانواده (FAD) را تکمیل نمودند. گروه آزمایش به مدت دوازده جلسه در جلسات مداخلات آموزشی روانی گروهی شرکت داشتند، ولی گروه کنترل در این مدت هیچگونه مداخله ای دریافت نکردند. همچنین به منظور تحلیل داده ها از آزمون تحلیل کوواریانس استفاده شد. یافته ها: نتایج تحلیل داده های پژوهش حاضر نشان دهنده بهبود معناداری در میانگین نمره عملکرد خانواده گروه آزمایشی بود. نتیجه گیری: نتایج حاصل از پژوهش نشان می دهد که مداخلات آموزشی روانی گروهی می تواند کارایی خانواده را بهبود بخشد | ||
کلیدواژهها | ||
مداخلات آموزشی روانی گروهی؛ عملکرد خانواده؛ اختلالات خلقی | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,989 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 2,520 |