تعداد نشریات | 31 |
تعداد شمارهها | 320 |
تعداد مقالات | 3,120 |
تعداد مشاهده مقاله | 3,812,811 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 4,666,658 |
مقایسه اثربخشی دو رویکرد آموزش مبتنی بر پذیرش و تعهد (ACT) و روایت درمانی گروهی بر تعدیل طرح وارههای ناسازگار اولیه در مراجعان متقاضی طلاق | ||
مشاوره و روان درمانی خانواده | ||
مقاله 1، دوره 4، شماره 1 - شماره پیاپی 13، خرداد 1393، صفحه 1-29 اصل مقاله (415.02 K) | ||
نوع مقاله: پژوهش اصیل | ||
نویسندگان | ||
محمد نریمانی* 1؛ مسلم عباسی2؛ محمد جواد بگیان3؛ مجتبی بختی4 | ||
1استاد روانشناسی، دانشگاه محقق اردبیلی،اردبیل ایران | ||
2استادیار روانشناسی، دانشگاه سلمان فارسی کازرون،کازرون،ایران | ||
3کارشناس ارشد روانشناسی عمومی، دانشگاه محقق اردبیلی،اردبیل،ایران | ||
4کارشناس ارشد روانشناسی عمومی، دانشگاه فردوسی مشهد،مشهد،ایران | ||
چکیده | ||
هدف: پژوهش حاضر مقایسه اثربخشی دو رویکرد آموزش مبتنی بر پذیرش و تعهد (ACT) و روایت درمانی گروهی بر تعدیل طرح وارههای ناسازگار اولیه در مراجعان متقاضی طلاق بود. روش: در این روش مداخلهای نیمه آزمایشی که با استفاده از دو گروه آزمایش و یک گروه کنترل انجام شد، 60 نفر از افراد متقاضی طلاق شهرستان نورآباد مراجعه کننده یا ارجاع داده شده توسط دادگاه خانوادگی به مراکز بهزیستی، کمیته امداد و بخش مشاوره شبکه بهداشت و درمان بود که به روش نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند. برای گروه اول آموزش پذیرش و تعهد و برای گروه دوم روایت درمانی گروهی و گروه کنترل هیچ نوع آموزشی دریافت نکردند. پژوهش با کمک فرم کوتاه پرسش نامه طرحوارههای ناسازگارانه اولیه یانگ (YSQ-SF) جمع آوری شد. برای تجزیه و تحلیل دادهها از آنالیز واریانس با اندازهگیری مکرر استفاده شد. یافته ها: نتایج نشان داد که آموزش مبتنی بر پذیرش و تعهد (ACT) و روایت درمانی گروهی نسبت به گروه کنترل به طور معنیداری بر تعدیل طرحوارههای ناسازگار اثر بخش بودهاند (001/0≥P). نتیجه گیری: بنابراین توجه به اثربخشی آموزش مبتنی بر پذیرش و تعهد (ACT) و روایت درمانی گروهی در محیطهای مشاوره و روان درمانی خانواده از اهمیت ویژهای برخوردارند. | ||
کلیدواژهها | ||
پذیرش و تعهد؛ روایت درمانی؛ طرح واره؛ ناسازگار؛ طلاق | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 3,562 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 4,145 |