تعداد نشریات | 31 |
تعداد شمارهها | 322 |
تعداد مقالات | 3,125 |
تعداد مشاهده مقاله | 3,820,627 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 4,673,655 |
پیش بینی سبک زندگی و پنج رگه اصلی شخصیتی بر اساس ترتیب تولد و حجم خانواده در دانشجویان | ||
مشاوره و روان درمانی خانواده | ||
مقاله 1، دوره 3، شماره 1 - شماره پیاپی 9، خرداد 1392، صفحه 1-22 اصل مقاله (2 M) | ||
نوع مقاله: پژوهش اصیل | ||
نویسندگان | ||
سید موسی کافی* 1؛ سعید آریاپوران2؛ فرشته نگراوی3؛ زهرا اطمینان3؛ مصطفی جعفری3 | ||
1دانشیار، گروه روانشناسی ، دانشگاه گیلان،رشت،ایران | ||
2استادیار، گروه روانشناسی ، دانشگاه ملایر،ملایر،ایران | ||
3کارشناس ارشد روانشناسی | ||
چکیده | ||
هدف: ترتیب تولد و حجم خانواده میتواند در سبک زندگی و شخصیت نقش مهمی داشته باشد. هدف پژوهش حاضر بررسی نقش ترتیب تولد و حجم خانواده در پیشبینی سبک زندگی و ابعاد شخصیتی دانشجویان بود. روش: در این پژوهش همبستگی،360 نفر از دانشجویان دانشگاه گیلان به روش نمونهگیری خوشهای انتخاب شدند و مقیاس اصلی موفقیت بین فردی آدلر و پرسشنامه شخصیتی نئو را تکمیل نمودند. برای تجزیه و تحلیل دادهها از همبستگی اسپیرمن و رگرسیون چند متغیری با روش گام به گام استفاده شد. یافتهها: بین ترتیب تولد با سبکهای زندگی نیاز به تأیید، کنارآمدن، مسئولیتپذیری، محتاط بودن و مستحق بودن رابطه منفی و بین ترتیب تولد با سبک های زندگی تعلق-علاقه اجتماعی و سختگیری رابطه مثبت بدست آمد. بین ترتیب تولد با ابعاد شخصیتی روانرنجورخویی، برونگرایی و وظیفه شناسیرابطه منفی وجودداشت. بین حجم خانواده با سبک زندگی مسئولیتپذیری رابطه منفی و با روانرنجوریرابطه مثبت بدست آمد. بر اساس نتایج رگرسیون چند متغیری با روش ورود، ترتیب تولد به صورت مثبت سبک زندگی نیاز به تأیید، کنار آمدن و مسئولیتپذیری و به صورت منفی سبک هابی زندگی محتاط بودن، تعلق و سختگیری را پیشبینی نموده است؛ ترتیب تولد به صورت منفی روانرنجورخویی، برونگرایی و وظیفهشناسی را پیش بینی نموده است. اما حجم خانواده نقشی در پیش بینی سبک های زندگی و ابعاد شخصیتی نقش نداشته است. نتیجهگیری:نتایج از رابطه ترتیب تولد و حجم خانواده با برخی از ابعاد سبک زندگی و شخصیت حمایت میکند و تلویحات مهمی در توجه به نقش ترتیب تولد و حجم خانواده در سبک زندگی و شخصیت دارد. | ||
کلیدواژهها | ||
ترتیب تولد؛ حجم خانواده؛ سبک زندگی؛ شخصیت؛ دانشجویان | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 2,030 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 944 |