تعداد نشریات | 31 |
تعداد شمارهها | 319 |
تعداد مقالات | 3,108 |
تعداد مشاهده مقاله | 3,791,560 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 4,648,347 |
همسنجی تأثیر آموزش مدیریت خشم با آموزش همدلی در پرخاشگری دانشآموزان دختر | ||
تدریس پژوهی | ||
مقاله 10، دوره 5، شماره 4، اسفند 1396، صفحه 185-201 اصل مقاله (1.58 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
سیمین غلامرضایی* 1؛ غفار نصیری هانیس2؛ افسانه منصوری جلیلیان3؛ حسین حسینی4؛ مریم مهدی عراقی5 | ||
1دانشیار گروه روانشناسی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه لرستان، خرمآباد، ایران؛ | ||
2دانشجوی دکتری ، گروه روانشناسی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه لرستان، خرمآباد، ایران؛ | ||
3کارشناس ارشد روان-شناسی عمومی، دانشگاه رازی، کرمانشاه، ایران؛ | ||
4دانشجوی دکتری، گروه روانشناسی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه لرستان، خرمآباد، ایران؛ | ||
5استادیار گروه روان شناسی , دانشگاه پیام نور تهران، ایران | ||
چکیده | ||
هدف: اینپژوهش با هدف هم سنجی اثربخشی آموزش همدلی با آموزش مدیریت خشم بر تراز پرخاشگری دانشآموزان دختر شهرستان اسلامآباد غرب به انجام رسیده است. روش: روش پژوهش نیمه آزمایشی است و با بهکار بستن طرح پیشآزمون و پسآزمون با گروه گواه انجامشده است. جامعه آماری همۀ دانش آموزان دختر مقطع راهنمایی شهرستان اسلامآباد غرب بود که تعداد 60 نفر از آنها به روش نمونه گیری خوشه ای گزینش و به روش تصادفی ساده در دو گروه هماندازۀ آزمایش و گروه گواه گمارده شدند. برای گردآوری دادهها پرسشنامه پرخاشگری باس و پری (1992) و مصاحبه بالینی بهکاربرده شد. برای گروههای آزمایش آموزش همدلی و آموزش مدیریت خشم در هشت جلسه 70 دقیق های برگزار شد، درحالیکه گروههای گواه مداخله ای دریافت نکردند. دادههای گردآوریشده با بهرهگیری از آزمون تحلیل پراکنش یکراهه تحلیل شد. یافته ها: برآیند آزمون تحلیل پراکنش نشان داد آموزش مهارت هـــمدلی (001/0>P و 32/157 F=) و مدیریت خشـــم (001/0>P و 95/21 F=) در سنجش با گروههای گواه بر کاهش پرخاشگری دانشآموزان موثر بوده است. برآیند آزمون تعقیبی کمینه تفاوت معنیدار نیز نشان داد کاهش متغیر وابسته در گروههای آزمایش در سنجش با گروههای گواه معنیدار (001/0>P) ولی تفاوت تأثیر گروههای آزمایش معنیدار نیست. ازاینرو کارآمدی آموزش مهارتهای همدلی و مدیریت خشم برای دانش آموزان پرخاشگر به کارشناسان آموزشوپرورش گوشزد میگردد. | ||
کلیدواژهها | ||
همدلی؛ مدیریت خشم؛ پرخاشگری؛ دانش آموزان | ||
مراجع | ||
References:
Abu al-Ma'ali al-Husseini, Kh. (2010). Criminological and Criminal Theories (with emphasis on social cognition).Tehran: Arjomand, [In Persian]. Abdolkhalegi, M., Davachi, A., Sahbaei, F. and Mahmoodi, M. (2005). Surveying the Association between Computer–Video Gamesand Aggression in Male Students of Guidance Schools in Tehran, Journal of Medical Sciences, 15(3): 141-145 [In Persian] Abvalmaly al-Husseini, Kh. (2010). Theories Criminology and Crime (with an emphasis on social cognition), Tehran: Arjmand, [In Persian]. Ahangar Anzabi, A. and Farajzadeh, R. (2013).The Effectiveness of Group Training on Aggression Management on Reduction and Control of Aggression among Teens of Tabriz Female Teachers, Women and Family Studies, 5(19), 23-35, [In Persian].
Bagherizadeh, H., Nasab, H. M. and Goudarzvand, R. (2015). The Effect of Play Therapy on Symptoms of Oppositional Defiant Disorder in Boys Aged 5 to 10 Years Old. International Journal of Learning and Development, 5(2): 48-55. Barzegrabfrovi, K.(2015).Influence of Teaching Empathy on Aggression and Social adjustment of Girl Students, Research in school and virtual learning, 3(9): 21-32, [In Persian]. Berk, L. E. (2010). Development through the lifespan: Study guide. Boston: Allyn and Bacon. Buss, A.H. and Perry, M. (1992). The Aggression Questionnaire, Journal of Personality and Clinical Psychology, 63: 452-459. Castillo, R., Salguero, J. M., Fernández-Berrocal, P. and Balluerka, N. (2013). Effects of an emotional intelligence intervention on aggression and empathy among adolescents. Journal of Adolescence, 36(5): 883-892. Dahlen, E. R. and Martin, R. C. (2007). The experience, expression, and control of anger in perceived social support, Personality and Individual Differences, 39 (2): 391-401 Doartaj, F. (2011). The Effect of Anger Management Training on Aggression and Social Adjustment of Male Students, Journal of Applied Psychology, 3(4): 62-72, [In Persian]. Henning, K., Leitenberg, H., Coffey, P., Turner, T. and Bennett, R. T. (1996). Long-term psychological and social impact of witnessing physical conflict between parents, Journal of Interpersonal Violence, 11(1): 35-51. Entesar Foumany, GH. and Salehi, J. (2013). The Effects of Anger Management Skills Training on Aggression, Social Adjustment, and Mental Health of College Students, Journal of Educational and Management Studies, 3 (4): 266- 270, [In Persian]. Feindler, E. L. and Weisner, S. (2006). Youth anger management treatments for school violence prevention. Handbook of school violence and school safety: From research to practice, 353-363. Garaigordobil, M. and García, D. G. P. (2006). [Empathy in children aged 10 to 12 years]. Psicothema, 18(2): 180-186. Goldstein, A. P. (2005). Evaluation of effectiveness. In A. P. Goldstein., R. Nensen., B. Daleflod, and M. Kalt (Eds.), New perspectives on aggression. Gutiérrez, S. M., Escartí, C. A. and Pascual, B. C. (2011). Relationships among empathy, prosocial behavior, aggressiveness, self-efficacy and pupils' personal and social responsibility, Psicothema, 23(1): 13-19. Gaur. R. (2013). Emotional maturity and social intelligence of first born and last born girls of working mothers, Conflux Journal of Education, 1(2): 85-86. Goldstein, N. E., Serico, J. M., Romaine, C. L. R., Zelechoski, A. D., Kalbeitzer, R., Kemp, K. and Lane, C. (2013). Development of the juvenile justice anger management treatment for girls, Cognitive and Behavioral Practice, 20(2): 171-188. Kadish, T. E, Glasser B. A. and Ginter, E. J. (2007). Identification The developmental Strengths of Juvenile offerens: Assessing for life Skills. Journal of Addications and offender counseling, 21(2): 11-85. Khoshravesh, S., Khosravjavid, M. and Husseinkhanazadeh, A. A. (2015). Effectiveness of emotional regulation training on social acceptance and empathy of students with dyslexia, learning disabilities, 16: 32-46, [Persian]. Lochman, J. E. and Pardini, D. A. (2008). Cognitive behavioral therapies. In M. Rutter, D. Rutter, M., Bishop, D., Pine, D., Scott, S., Stevenson, J. S., Taylor, E. A. and Thapar, A. (2011). Rutter's child and adolescent psychiatry. John Wiley and Sons. Lovett, B. J. and Sheffield, R. A. (2007). Affective empathy deficits in aggressive children and adolescents: A critical review, Clinical Psychology Review, 27(1): 1-13. Morelli, S. A., Rameson, L. T. and Lieberman, M. D. (2012). The neural components of empathy: Predicting daily prosocial behavior, Social cognitive and affective neuroscience, 9(1):39-47 Morelli, S. A., Lieberman, M. D. and Zaki, J. (2015). The emerging study of positive empathy. Social and Personality Psychology Compass, 9(2): 57-68. Pardini, D. A. and Fite, P. J. (2010). Symptoms of conduct disorder, oppositional defiant disorder, attention-deficit/hyperactivity disorder, and callous-unemotional traits as unique predictors of psychosocial maladjustment in boys: advancing an evidence base for DSM-V. Journal of the American Academy of Child and Adolescent Psychiatry, 49(11): 1134-1144. Rieffe, C., Ketelaar, L. and Wiefferink, C. H. (2010). Assessing empathy in young children: Construction and validation of an Empathy Questionnaire (EmQue), Personality and individual differences, 49 (5): 362-367. Riess, H. (2015). The Impact of Clinical Empathy on Patients and Clinicians: Understanding Empathy's Side Effects. AJOB Neuroscience, 6(3): 51-53. Sakofsky, M. J. (2009). The Impact of Empathy Skills Training on Middle School Children, Counselor Education Master's Theses, The College at Brockport: State University of New York. Taylor, J. L. and Novaco, R. W. (2005). Anger treatment for people with developmental disabilities, West Sussex: John Wiley and Sons Ltd. Sedaghat, S., Moradi, and Ahmadian, H. (2014). The Effectiveness of Cognitive-Behavioral Group Control on Anger Management on Aggressive Girl Students' Aggression. Journal of Medical Sciences, 24 (4): 215-220, [In Persian]. Sneddon, H., Iwaniec, D. and Stewart, M. C. (2010). Prevalence of childhood abuse in mothers taking part in a study of parenting their own children. Child Abuse Review, 19(1), 39-55. Shokohi, Yekta, M., Zamani,N., Pourkarimi, J. and Parand, A. (2011). Anger in mothers of children with special needs, Iranian Journal of Psychology, 5 (20): 296-289, [In Persian]. Shokrolahzadeh., Mosavi, P. S., Zademohammadi, A. and Nasiri Hanis, Gh. (2017). The mediating role of attachment to peer in relationship between attachment to parents and adolescent’s emotional maturity, Journal of Applied Psychology, 11 (2): 215-235, [In Persian]. Strayer, J. and Roberts, W. (2004). Empathy and Observed Anger and Aggression in Five‐Year‐Olds. Social Development, 13(1): 1-13. Sukhodolsky, D. G., Kassinove, H. and Gorman, B. S. (2004). Cognitive-behavioral therapy for anger in children and adolescents: A meta-analysis, Aggression and violent behavior, 9(3): 247- 269. Scuka, R. F. (2005). Relationship Enhancement Therapy: Healing Through Deep Empathy and Intimate Dialogue, New York: RoutledgeTaylor and Francis Group. Najarian, B., Shokrkon, H. and Zahedifar, Sh. (2000). Development and Validation of a Scale for Measuring Aggression, Journal of Educational Sciences and Psychology, 7(1): 73-102, [In Persian]. Taher, M., Abolqasemi, A. and Narimani, M. (2017). The effectiveness of empathy training and anger management training based on cognitive-behavioral approach on adolescents' conflict disobedience disorder students. Journal of School Psychology, School, 5(1):26- 47 [In Persian]. Vaziri, Sh., Lotfi, and Azimi, A. (2012). The effect of empathy training in decreasing adolescents aggression, Developmental psychology, 30, 167-175, [In Persian]. Vaziri, Sh and Lotfi Kashani, F. (2011). Teaching anger control skills: The Life Skills Foundation, Quarterly Journal of Education, [In Persian].
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 890 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 739 |