تعداد نشریات | 31 |
تعداد شمارهها | 324 |
تعداد مقالات | 3,152 |
تعداد مشاهده مقاله | 3,894,631 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 4,730,374 |
تجربه زیسته معلمان دوره ابتدایی از فرصتها و چالشهای تدریس در شبکه آموزشی دانشآموزان (شاد): یک مطالعه پدیدارشناسی | ||
تدریس پژوهی | ||
مقاله 1، دوره 8، شماره 3، مهر 1399، صفحه 24-1 اصل مقاله (874.44 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
فهیمه عباسی* 1؛ الهه حجازی2؛ رضوان حکیم زاده2 | ||
1دانشجوی دکتری روانشناسی تربیتی-دانشکده روانشناسی-دانشگاه تهران، تهران، ایران | ||
2دانشیار دانشگاه تهران، تهران، ایران | ||
چکیده | ||
هدف این پژوهش، تحلیل ادراک معلمان ابتدایی در خصوص فرصتها و چالشهای تدریس در شبکه آموزشی دانشآموزان (شاد) بود. این مطالعه با استفاده از رویکرد کیفی و طرح پدیدارشناسانه صورت گرفت. به منظور گردآوری دادهها از مصاحبه کیفی نیمه ساختاریافته استفاده شد. با استفاده از نمونهگیری هدفمند، پس از انجام 21 مصاحبه اشباع دادهها حاصل شد. تحلیل عمیق دیدگاههای معلمان، موجب شناسایی و دستهبندی ده فرصت شامل: جبران عقب افتادگی تحصیلی در ایام قرنطینه، افزایش مسئولیتپذیری و درگیری بیشتر اولیا با فرآیند یاددهی-یادگیری دانشآموزان، افزایش سرعت انتقال اطلاعات و ارائه اطلاعات جدید، ایجاد انگیزه در معلمان برای ارتقاء سواد رسانهای، شناخته شدن معلمان توانمند و خلاق و فراهم شدن زمینهای برای به اشتراک گذاشتن فایلها و تجارب معلمان، افزایش مسئولیتپذیری معلمان برای مطالعه بیشتر، جذاب و برانگیزاننده بودن استفاده از آن برای دانشآموزان، علاقهمند کردن دانشآموزان به دانش روز و پژوهش کردن، انعطافپذیری در ساعت شروع کلاس و حذف ترددهای پرهزینه، پرورش خلاقیت در دانشآموزان برای ارائه تکالیف به شیوهای نو و نه چالش شامل: عدم دسترسی همه دانشآموزان به فضای مجازی به ویژه در مناطق محروم و ایجاد نابرابری در فرصت آموزش، سنگین بودن هزینههای اینترنت برای خیلی از خانوادهها، کند بودن سرعت اینترنت، دشوار بودن سنجش یادگیری واقعی دانشآموزان و سلب شدن قدرت نظارت از معلم، اعتیاد برخی دانشآموزان به اینترنت و گوشی، استفاده بیجا و بیرویه از مطالب دیگران، عدم وقتگذاری برخی معلمان به امر تدریس و ارزیابی، استفاده از نرمافزار به عنوان ابزار تبلیغات، کاهش انگیزه برخی دانشآموزان نسبت به تحصیل در شیوه جدید تدریس گردید. | ||
کلیدواژهها | ||
ادراک معلمان؛ شبکه آموزشی دانشآموزان؛ شاد؛ مدارس ابتدایی؛ رویکرد کیفی | ||
مراجع | ||
Apergi, A., Anagnostopoulou, A., & Athanasiou, A. (2015). E-Learning for Elementary Students: The Web 2.0 Tool Google Drive as Teaching and Learning Practice. World Journal of Education, 5(3), 1-7. Asadian, S., Gholizadeh Ahmadabad, h., & Maahoudi, Gh. (2018). Feasibility and Pathology of Tablet Entry into the Teaching and Learning Process. Journal of Research in Teaching, 6(2), 49-68.[In Persian] Banonis, B.C .(1989). The lived experience of recovering from addiction: a phenomenological study. Nursing Science Quarterly 2, 37– 42. Ceylan, V. K., & Kesici, A. E. (2017). Effect of blended learning to academic achievement. Journal of Human Sciences, 14(1), 308-320. Chen, N. S., Kinshuk, Wei, C. W., & Yang, S. J. (2008). Designing a self-contained group area network for ubiquitous learning. Journal of Educational Technology & Society, 11(2), 16-26. Clark-Ibanez, M., & Scott, L. (2008). Learning to teach online. Teaching Sociology, 36(1), 34-41. Colaizzi, P. F. (1969). The descriptive methods and the types of subject-matter of a phenomenologically based psychology exemplified by the phenomenon of learning (Doctoral dissertation, ProQuest Information & Learning). Colaizzi, P.F. (1978) Psychological research as a phenomenologist views it. In: Valle, R.S. and King, M., Eds., Existential-Phenomenological Alternatives for Psychology, Oxford University Press, New York, 48-71. Cranston, N., Mulford, B., Keating, J., & Reid, A. (2010). Primary school principals and the purposes of education in Australia. Journal of Educational Administration. Denzin, N. K., & Giardina, M. D. (Eds.). (2010). Qualitative inquiry and human rights. Left Coast Press. Diekelmann N, Allen D., & Tanner C (1989). The NLN Criteria for Appraisal of Baccalaureate Programs: A Critical Hermeneutic Analysis. NLN Press, New York. Eisenberg, J., & Escobar, A. (2020). COVID-19: 10 steps for transferring your course online. Retrieved from https://www.weforum.org/agenda/2020/03. Fars News Agency. Two dead in Qom because of coronavirus. Retrieved February 19, 2020, from https://www.farsnews.ir/news/13981130001098. [In Persian] Garrison, R., & Vaughan, N. (2007). Blended learning and course redesign in higher education: Assessing the role of teaching presence from the learner perspective. University of Calgary. Güzer, B., & Caner, H. (2014). The past, present and future of blended learning: an in depth analysis of literature. Procedia-social and behavioral sciences, 116, 4596-4603. Ha, C., Lee, S. Elementary teachers’ beliefs and perspectives related to smart learning in South Korea. Smart Learn. Environ. 6(1), 3 (2019). https://doi.org/10.1186/s40561-019-0082-5 Iranian Ministry of Education. Latest number of registered users on the Students Education Network (SHAD). Retrieved April 21, 2020, from https://www.medu.ir/fa/news/item/1160075. [In Persian] IRNA. Coronavirus in 202 countries, casualties increasing. Retrieved March 30, 2020, from https://www.irna.ir/news/83732558. [In Persian] IRNA. Opportunities and challenges of SHAD. Retrieved April 18, 2020, from https://www.irna.ir/news/83755016. [In Persian] Liu, N., Zhang, F., Wei, C., Jia, Y., Shang, Z., & Sun, L. (2020). Prevalence and predictors of PTSS during COVID-19 outbreak in China hardest-hit areas: Gender differences matter. Psychiatry Research, 287 (March), Article 112921. https://doi.org/10.1016/j.psychres.2020.112921. Najafi, H., (2020). Comparison of the effects of blended and traditional teaching methods in learning. Research in Medical Education, 11(2), 54-63. [In Persian] OECD (2011). "Education and skills", in OECD, Better Policies for Development: Recommendations for Policy Coherence, OECD Publishing.doi:978964115958/10.1787-20-en. Palloff, R. M., & Pratt, K. (2005). Learning online: A collaborative approach. In Distance Learning, 2002: Proceedings of the Annual Conference on Distance Teaching and Learning (18th, Madison, Wisconsin (p. 279). Parhizi, R., Zamani, B., & Asemi, A. (2014). Challenges of Virtual Learning. Journal of Educational Technology, 7, 40-43. [In Persian] Polkinghorne, D. (1983). Methodology for the human sciences: Systems of inquiry Albany. NY: State University, 1. Rajabi, H.A., Zandi, B., Ekradi, E., & Shakeri, M. (2017). Studying the Effect of Teaching and Teaching Combined on Students' Learning; A Case Study of Technical and Vocational Courses. Journal of Research in Teaching, 5(2), 69-81.[In Persian] Rouz News. How did different methods of virtual learning end up with "SHAD"? Retrieved April 13, 2020, from https://rouz.news/393131. [In Persian] Snelling, J., & Fingal, D. (2020). 10 strategies for online learning during a coronavirus outbreak. Retrieved from https://www.iste.org/explore Syarifah, M., & Handayani, H. Elementary School Teachers’ Conception of E-learning and Blended Learning. JOURNAL OF TEACHING AND LEARNING IN ELEMENTARY EDUCATION (JTLEE), 2(1), 29-37. Tasnim News Agency. Teachers and students' criticisms to SHAD. A restriction renders SHAD useless. Retrieved April 23, 2020, from https://www.tasnimnews.com/fa/news/1399/02/04/2248215. [In Persian] Times, the New York (2020-01-30)."Coronavirus Live Updates: W.H.O. Declares a Global Health Emergency". ISSN 0362-4331. Retrieved 2020-01-30. Traphagan, T., Kucsera, J. V., & Kishi, K. (2010). Impact of class lecture webcasting on attendance and learning. Educational technology research and development, 58(1), 19-37. UNESCO (4 March 2020)."290 million students out of school due to COVID-19: UNESCO releases first global numbers and mobilizes response". UNESCO. Retrieved 6 March 2020. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 10,203 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 17,093 |