تعداد نشریات | 31 |
تعداد شمارهها | 324 |
تعداد مقالات | 3,153 |
تعداد مشاهده مقاله | 3,895,666 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 4,731,101 |
نقش فرهنگ خوشبینی علمی در بهبود یادگیری فراگیران | ||
تدریس پژوهی | ||
مقاله 11، دوره 8، شماره 3، مهر 1399، صفحه 252-236 اصل مقاله (1.12 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسنده | ||
سید علیرضا سید اردوبادی* | ||
کارشناسی ارشد مهندسی صنایع- مدیریت سیستم و بهره‎وری، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران جنوب، تهران، ایران | ||
چکیده | ||
هدف این پژوهش آن است که سازه خوشبینی علمی و مؤلفههای آن در سازمانهای آموزشی، در راستای نیل به یادگیری بیشتر فراگیران که منجر به عملکرد بهتر آنها میشود، واکاوی گردد. خوشبینی علمی در کلیه محیطهای آموزشی؛ اعم از مدرسه، دانشگاه، سازمان، جامعه و ...، قابل استفاده است و باوری مثبت در کادر آموزشی کلیه فضاهای آموزشی میباشد، مبنی بر اینکه آنها قادرند با تأکید بر یادگیری، با اعتماد به مشارکت فراگیران، با ایمان به ظرفیت و کارایی خود و فراگیران و با تلاش و پشتکار، سبب یادگیری بهتر فراگیران و ارتقای سطح دانش، مهارتها و تواناییهای آنها شوند. از اینرو هدف پژوهش حاضر، تبیین نقش فرهنگ خوشبینی علمی در بهبود یادگیری فراگیران است. روش پژوهش، از نوع پیمایشی است و جامعه آماری، فراگیران دورههای آموزشی مدیریتی مناطق 22گانه شهرداری تهران در سال 1398 هستند که به روش نمونهگیری تصادفی خوشهای چندمرحلهای، 400 نفر به عنوان نمونه پژوهش انتخاب شدند. برای گردآوری دادهها، از پرسشنامه محققساخته 24 سؤالی، استفاده شد. این پرسشنامه از طریق مصاحبه با خبرگان و نظرخواهی از آنها احصا شد. روایی ابزار، از طریق روایی صوری و پایایی آن، از طریق آلفای کرونباخ، محاسبه و کفایت ابزار، محرز گردید. به منظور تجزیهوتحلیل آماری دادهها، از آزمونهای t تکگروهی و تحلیل واریانس یکطرفه استفاده شده است. نتایج پژوهش نشان دادند که نقش فرهنگ خوشبینی علمی در بهبود یادگیری فراگیران بیشتر از حد متوسط است که مؤلفه کارآمدی گروهی بیشترین تأثیر را بهبود یادگیری فراگیران دارد. | ||
کلیدواژهها | ||
واکاوی؛ خوشبینی علمی؛ سازمانهای آموزشی؛ یادگیری | ||
مراجع | ||
Baldwin-Evans, K. (2006). Key steps to implementing a successful blended learning strategy. Industrial and Commercial Training, 38(3), 156-163. Bandura, A. (1993). Perceived self-efficacy in cognitive development and functioning. Educational psychologist, 28(2), 117-148. Bandura, A. (2004). Health promotion by social cognitive means. Health education & behavior, 31(2), 143-164. Bandura, A. (2006). Guide for constructing self-efficacy scales. Self-efficacy beliefs of adolescents, 5, 307-337. Betoret, F. D. (2006). Stressors, self‐efficacy, coping resources, and burnout among secondary school teachers in Spain. Educational psychology, 6(4), 519-539. Bevel, R. K. (2010). The effects of academic optimism on student academic achievement in Alabama (Doctoral dissertation, The University of Alabama TUSCALOOSA). Callaway, P. (2007). The relationship of organizational trust and job satisfaction: An analysis in the US federal work force. Universal-Publishers. D'Amico, A. K. (2008). An Examination of the Relationship Between Collective Efficacy and Advanced Placement Teachers' Perceptions of Parent Involvement and Self-efficacy in a High School Setting. ProQuest. Goddard, R. D. (2001). Collective efficacy: A neglected construct in the study of schools and student achievement. Journal of educational psychology, 93(3), 467. Goddard, R. D., Hoy, W. K., & Hoy, A. W. (2000). Collective teacher efficacy: meaning, measure, and impact on student achievement.American Educational Research Journal, 37(2), 479-507. Hoy, A. W., Hoy, W. K., & Kurz, N. M. (2008). Teacher's academic optimism: The development and test of a new construct. Teaching and teacher education, 24(4), 821-835. Hoy, W. K., Tarter, C. J., & Hoy, A. W. (2006). Academic optimism of schools: A force for student achievement. American educational research journal, 43(3), 425-446. Hoy, W., & Miskel, C. (2013). Educational administration: Theory, research, and practice [PowerPoint slides]. Kirby, M. M., & DiPaola, M. F. (2011). Academic optimism and community engagement in urban schools. Journal of Educational Administration, 49(5), 542-562. Mascall, B., Leithwood, K., Straus, T., & Sacks, R. (2008). The relationship between distributed leadership and teachers' academic optimism. Journal of Educational Administration, 46(2), 214-228. McGuigan, L. (2005). The role of enabling bureaucracy and academic optimism in academic achievement growth (Doctoral dissertation, The Ohio State University). McGuigan, L., & Hoy, W. K. (2006). Principal leadership: Creating a culture of academic optimism to improve achievement for all students. Leadership and Policy in Schools, 5,203-229. Pajares, F. (2001). Toward a positive psychology of academic motivation. The Journal of Educational Research, 95(1), 27-35. Pajares, F., Johnson, M. J., & Usher, E. L. (2007). Sources of writing self-efficacy beliefs of elementary, middle, and high school students. Research in the Teaching of English, 104-120. Seligman, M. E. (2006). Learned optimism: How to change your mind and your life (1st Vintage Books ed.). Wu, J. H., & Sheu, T. M. (2015). How to improve academic optimism? An inquiry from the perspective of school resource and investment. Asia Pacific Education Review, 16(4), 663-674. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 381 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 247 |