تعداد نشریات | 18 |
تعداد شمارهها | 195 |
تعداد مقالات | 1,951 |
تعداد مشاهده مقاله | 2,143,401 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 2,799,667 |
نگاهی به محتوای برنامه درسی مبتنی برتفکر انتقادی در دوره اول متوسطه | ||
تدریس پژوهی | ||
دوره 9، شماره 1، فروردین 1400، صفحه 274-255 اصل مقاله (1.02 MB) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
ژیلا مهنام![]() ![]() ![]() ![]() ![]() | ||
1دانشجوی دکتری تخصصی برنامه ریزی درسی، گروه علوم تربیتی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد اسلامشهر. ایران | ||
2گروه علوم تربیتی- دانشکده علوم انسانی- دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهران- تهران- ایران | ||
3استادیار گروه علوم تربیتی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد اسلامشهر. ایران | ||
4دانشیار برنامه ریزی درسی دانشگاه کردستان، سنندج، ایران | ||
5دانشیار گروه علوم تربیتی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد اسلامشهر. ایران | ||
چکیده | ||
در این پژوهش سعی گردیده، با ارائه الگو محتوای برنامه درسی دوره اول متوسطه مبتنی بر تفکر انتقادی روش جدیدی برای یادگیری کتب درسی ارائه گردد. این مطالعه به روش آمیخته اکتشافی و در دو فاز کیفی و کمی انجام شد. در مرحله کیفی مشارکت کنندگان متخصصان برنامه ریزی درسی و ابزار مطالعه مصاحبه نیمه ساختار یافته بود. در مرحله کمی نیز جامعه آماری دبیران مقطع متوسطه اول بودند و روش نمونه گیری تصادفی در دسترس(320 نفر حجم نمونه) و ابزار مطالعه پرسشنامه ای بر اساس مولفه های به دست آمده مرحله قبل با پایایی 81/0 بود. تجزیه و تحلیل اطلاعات کمی با روش های آمار توصیفی و استنباطی در نرم افزار SPSS و داده های کیفی نیز براساس تکنیک تحلیل محتوای سه مرحله ای انجام شد. یافته ها: محتوای برنامه درسی مبتنی بر تفکر انتقادی دوره اول متوسطه عوامل متعددی را برای هر متغیر نمایان ساخت که این عوامل راه را برای دستیابی به راهکارهای مناسب هموار کرد.. 22 کد شناسایی شدند و محتوا برای توسعه تفکر انتقادی دوره متوسطه به شرح ذیل (محتوای سؤال انگیز و مسئله محور، ساختار مناسب در تدوین، یادگیری چندجانبه تناسب محتوا با زندگی واقعی دانش آموزان و دانش آموز محور)؛ می باشد. نتیجه گیری: دانش آموزا دوره اول متوسطه با درک درست تواناییهایش با توجه به هدفی که در زندگی دارد و بدون مقایسه با شرایط ایده آل و دست نیافتنی با اعتقاد به شک پذیری، تردید منطقی نسبت به گزاره هایی که می شنود یا می بیند، از خود بروز می دهد. | ||
کلیدواژهها | ||
تفکر انتقادی؛ محتوای برنامه درسی؛ دانش آموزان دوره اول متوسطه | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 205 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 124 |