تعداد نشریات | 18 |
تعداد شمارهها | 195 |
تعداد مقالات | 1,952 |
تعداد مشاهده مقاله | 2,146,114 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 2,801,512 |
بازنمایی انتظارات دانش آموزان دوزبانه از برنامه درسی رسمی | ||
تدریس پژوهی | ||
مقاله 5، دوره 9، شماره 2 - شماره پیاپی 1، تیر 1400، صفحه 127-103 اصل مقاله (619.26 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
جواد جهاندیده1؛ محبوبه عارفی ![]() | ||
1دانشگاه شهید بهشتی | ||
2دکتری مطالعات برنامه درسی، دانشیار گروه علوم تربیتی، دانشکده ی علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شهید بهشتی، | ||
چکیده | ||
هدف: پژوهش حاضر باهدف بازنمایی انتظارات دانش آموزان دوزبانه از برنامه درسی رسمی صورت گرفته است. روش: روش این مطالعه کیفی با طرح پدیدارشناسی بود. میدان تحقیق کلیهی دانش آموزان دوزبانه شهرستان سراوان بوده است. مشارکتکنندگان در پژوهش 18 نفر از دانش آموزان دوزبانه بوده که بهصورت هدفمند موردبررسی قرارگرفتهاند. ابزار پژوهش مصاحبههای نیمه ساختارمند بود. تجزیهوتحلیل دادههای پژوهش با استفاده از تحلیل محتوی مضمونی انجامشده است. یافتهها: یافتهها نشان داد که دانش آموزان دوزبانه از برنامه درسی رسمی انتظار آموزش زبان مادری در سالهای اولیه ابتدایی و زبان رسمی در سالهای بعدی؛ بهکارگیری همزمان آموزش با زبان مادری و رسمی در مدرسه؛ یاددهی سایر زبانها (عربی و انگلیسی) در برنامه درسی؛ طرح مطالب قومی – زبانی در محتوا رسمی؛ گنجاندن آدابورسوم و فرهنگ قومی- زبانی در محتوا رسمی؛ تدوین محتوای رسمی منطقهای؛ بهرهگیری معلم از روشهای مختلف؛ بهکارگیری همزمان زبان رسمی و مادری؛ برخورد عادلانه و بهدوراز تبعیض معلم نسبت به دانش آموزان دوزبانه؛ استفاده از ارزشیابی شفاهی؛ استفاده از کارپوشه در یادگیری و توجه به ارزشیابی روزانه و ماهانه را دارند. درنهایت مدل مفهومی پژوهش بر اساس دادههای حاصل از پژوهش ارائهشده است. | ||
کلیدواژهها | ||
آموزش رسمی؛ دانش آموزان دوزبانه؛ برنامه درسی؛ مدارس ابتدایی | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 140 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 63 |