تعداد نشریات | 18 |
تعداد شمارهها | 191 |
تعداد مقالات | 1,920 |
تعداد مشاهده مقاله | 2,097,199 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 2,771,158 |
نقش واسطهای فرهنگ مدرسه بر رابطه مؤلفههای مدرسه اثربخش با کیفیت درسپژوهی در بین معلمان دوره ابتدایی | ||
تدریس پژوهی | ||
مقاله 4، دوره 9، شماره 3، پاییز 1400، صفحه 102-77 اصل مقاله (951.75 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
مهدیه روحی1؛ داود طهماسب زاده شیخلار ![]() | ||
1کارشناس ارشد برنامه ریزی درسی. دانشگاه تبریز. تبریز. ایران | ||
2عضو هیئت علمی دانشگاه تبریز. تبریز. ایران | ||
3دانشجوی دکترای مدیریت آموزش عالی دانشگاه اصفهان، اصفهان.ایران | ||
چکیده | ||
هدف پژوهش حاضر بررسی نقش واسطهای فرهنگ مدرسه بر رابطه مؤلفههای مدرسه اثربخش با کیفیت درسپژوهی در بین معلمان دوره ابتدایی بود. روش پژوهش از لحاظ هدف کاربردی و از لحاظ ماهیت پژوهش، توصیفی از نوع پیمایشی است. جامعه آماری پژوهش حاضر را معلمان شهرستان مرند که در سالهای اخیر درس پژوهی انجام دادهاند، تشکیل میدهند که شامل ۹۳ نفر بود. برای تعیین حجم نمونه پژوهش از جدول کرجسی مورگان استفاده شد که برابر این جدول، تعداد ۷۴ نفر بهعنوان حجم نمونه انتخاب گردید. پس از مشخص شدن تعداد حجم نمونه، شیوه نمونهگیری تصادفی ساده انجام پذیرفت. برای جمعآوری دادهها از سه پرسشنامه استفاده شد: 1-پرسشنامه مدرسه اثربخش ایمانی و همکاران (1398)؛ 2-پرسشنامه فرهنگ مدرسه سلفی و سعید (2007) و 3- چکلیست محقق ساخته ارزیابی کیفیت درس پژوهی. برای تعیین روایی ابزارها از نظرات اساتید متخصص در حوزه تعلیم و تربیت دانشگاه تبریز و برای تعیین پایایی از ضریب آلفای کرونباخ استفاده شد که به ترتیب مقادیر 97/0؛ 93/0و 76/0به دست آمد. جهت تجزیهوتحلیل دادهها نیز از شاخص های آمار توصیفی و همچنین ضریب همبستگی پیرسون و مدلیابی معادلات ساختاری استفاده شد. نتایج یافته ها نشان داد که فرهنگ مدرسه بر رابطه مؤلفههای مدرسه اثربخش با کیفیت درسپژوهی در بین معلمان دوره ابتدایی نقش واسطهای دارد و مدرسه اثربخش بهواسطه فرهنگ مدرسه به میزان 666/0 در کیفیت درسپژوهی نقش دارد. | ||
کلیدواژهها | ||
مدرسه اثربخش؛ فرهنگ مدرسه؛ کیفیت درسپژوهی | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 149 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 75 |