تعداد نشریات | 31 |
تعداد شمارهها | 329 |
تعداد مقالات | 3,213 |
تعداد مشاهده مقاله | 3,986,383 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 4,812,104 |
عوامل مؤثر بر حواسپرتی دیجیتال دانشجویان در یادگیری الکترونیکی ایام کووید 19 | ||
تدریس پژوهی | ||
مقاله 1، دوره 10، شماره 1 - شماره پیاپی 31، فروردین 1401، صفحه 24-1 اصل مقاله (1012.27 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): https://www.doi.org/10.34785/J012.2022.001 | ||
نویسندگان | ||
محمدعلی رستمی نژاد1؛ حسن ضابط* 2؛ علی اکبر عجم3؛ نرگس صادقی4 | ||
1دانشیار گروه فناوری آموزشی، دانشگاه بیرجند، ایران | ||
2گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی، رشته تحقیقات آموزشی، پیام نور، ایران | ||
3دانشیار مطالعات برنامه درسی، گروه تحقیقات آموزشی، دانشگاه پیام نور، ایران | ||
4گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی، دانشگاه بیرحند، بیرجند، ایران | ||
چکیده | ||
چکیده: با شیوع پاندمی کووید، یادگیری الکترونیکی مهمترین روش آموزش شد. یکی از چالشهای این نوع یادگیری حواسپرتی دیجیتال دانشجویان است. لذا شناسایی حواسپرتی دیجیتال دانشجویان و عوامل مؤثر بر آن حائز اهمیت است. پژوهش حاضر باهدف طراحی و اعتبار یابی ابزار سنجش عوامل مؤثر بر حواسپرتی دیجیتال دانشجویان انجام شد. روش پژوهش توصیفی همبستگی و از نوع کاربردی بود. 160 نفر از دانشجویان دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه بیرجند به شیوه در دسترس انتخاب شدند. جمعآوری اطلاعات با استفاده از پرسشنامه محقق ساخته بود. برای سنجش روایی سازه، از تحلیل عاملی اکتشافی با چرخش واریماکس استفاده شد. تحلیل عاملی اکتشافی با شناسایی هفت مؤلفه 62 درصد واریانس سازه "حواسپرتی دیجیتال" را تبیین کرد. 1) حواسپرتی دیجیتال؛ 2) درس و استاد؛ 3) نگرش به آموزش الکترونیکی در ایام کووید؛ 4) روش تدریس؛ 5) حواسپرتی متداول؛ 6) فنون مدیریت حواسپرتی؛ 7) تدریس تعاملی؛ مؤلفهها بودند. پایایی ابزار با ضریب آلفای کرونباخ برای کل ابزار 88% و خرده مقیاسها، بین 69/0 تا 81/0 به دست آمد. محاسبه ضرایب همبستگی بین خرده مقیاسها و نمره کل، ضریب بین 27/0 تا 73/0 را نشان داد. تمامی خرده مقیاسها بهجز «نگرش به آموزش الکترونیکی» با کل مقیاس همبستگی مثبت و بالایی دارند. | ||
کلیدواژهها | ||
اعتباریابی؛ حواسپرتی دیجیتال؛ آموزش الکترونیکی. تحلیل عاملی اکتشافی؛ کووید19 | ||
مراجع | ||
Abasi, F., Hejazi, E., & Hakimzadeh, R. (2020). Lived Teachers’ Living Experience of Teaching Opportunities and Challenges in the Student Education Network (Shad): A Phenomenological Study. Teaching research, 8(3), 21–24. https://trj.uok.ac.ir/article_61636.html.[in persian] Al-Mohair, H., & Alwahaishi, S. (2020). Study on students’ experiences about online teaching during COVID-19 Outbreak. Technium Social Sciences Journal, 8. https://doi.org/10.47577/tssj.v8i1.701 Chen, L., Nath, R., & Tang, Z. (2020). Understanding the determinants of digital distraction: An automatic thinking behavior perspective. Computers in Human Behavior, 104, 106195. https://doi.org/10.1016/J.CHB.2019.106195 Cheong, P. H., Shuter, R., & Suwinyattichaiporn, T. (2016). Managing student digital distractions and hyperconnectivity: communication strategies and challenges for professorial authority. Communication Education, 65(3), 272–289. https://doi.org/10.1080/03634523.2016.1159317 Daniel, S. J. (2020). Education and the COVID-19 pandemic. Prospects, 49(1–2), 91–96. https://doi.org/10.1007/s11125-020-09464-3 Dong, C., Cao, S., & Li, H. (2020). Young children’s online learning during COVID-19 pandemic: Chinese parents’ beliefs and attitudes. Children and Youth Services Review, 118, 105440. https://doi.org/https://doi.org/10.1016/j.childyouth.2020.105440 Dontre, A. J. (2021). The influence of technology on academic distraction: A review. In Human Behavior and Emerging Technologies (Vol. 3, Issue 3, pp. 379–390). John Wiley and Sons Inc. https://doi.org/10.1002/hbe2.229 Gazzaley, A., & Rosen, L. D. (2016). PhilosophersNotes More Wisdom in Less Time The Distracted Mind Ancient Brains in a High-Tech World THE BIG IDEAS Matacognition. 1–6. http://www.cs.uni.edu/~jacobson/1025/17/The-Distracted-Mind.pdf Haji, J., Mohamadimehr, M., & Mohamadiazar, H. (2021). Representing the Problems of Cyberspace Education Using the Fun Program in the Corona Pandemic: A Phenomenological Study. Quarterly Journal of Information and Communication Technology in Educational Sciences, 11Haji, J.(3), 153–174. http://ictedu.iausari.ac.ir/article_680418.html.[in persian] Hernan, C. J., Morrison, J. Q., Collins, T. A., & Kroeger, S. D. (2018). Decreasing inappropriate mobile device use in middle and high school classrooms. Intervention in School and Clinic, 54(1), 47–51. Ibrahim, M. M., & Nat, M. (2019). Blended learning motivation model for instructors in higher education institutions. International Journal of Educational Technology in Higher Education, 16(1), 12. https://doi.org/10.1186/s41239-019-0145-2 John Lemay, D., Doleck, T., & Bazelais, P. (2021). Transition to online teaching during the COVID-19 pandemic. Interactive Learning Environments. https://doi.org/10.1080/10494820.2021.1871633 König, J., Jäger-Biela, D. J., & Glutsch, N. (2020). Adapting to online teaching during COVID-19 school closure: teacher education and teacher competence effects among early career teachers in Germany. European Journal of Teacher Education, 43(4), 608–622. https://doi.org/10.1080/02619768.2020.1809650 Kraushaar, J. M., & Novak, D. C. (2006). Examining the affects of student multitasking with laptops during the lecture. Journal of Information Systems Education, 21(2), 241–252. Kuznekoff, J. H., & Titsworth, S. (2013). The impact of mobile phone usage on student learning. Communication Education, 62(3), 233–252. Mahmood, S. (2021). Instructional Strategies for Online Teaching in COVID-19 Pandemic. Human Behavior and Emerging Technologies, 3(1), 199–203. https://doi.org/10.1002/hbe2.218 Misirli, O., & Ergulec, F. (2021). Emergency remote teaching during the COVID-19 pandemic: Parents experiences and perspectives. Education and Information Technologies, 0123456789. https://doi.org/10.1007/s10639-021-10520-4 Mylonopoulos, N., & Theoharakis, V. (2020). Motivations and passions in m-Facebook use. Computers in Human Behavior, 104. Petrie, C., Aladin, K., & Al, E. (2020). Spotlight: Quality education for all during COVID-19 crisis. International Journal of Learning, Teaching and Educational Research, 18(13), 133–149. https://hundred-cdn.s3.amazonaws.com/uploads/report/file/15/hundred_spotlight_covid-19_digital.pdf%0Ahttp://cft.vanderbilt.edu/guides-sub-pages/effective-educational-videos/ Sana, F., Weston, T., & Cepeda, N. J. (2013). Laptop multitasking hinders classroom learning for both users and nearby peers. Computers & Education, 62, 24–31. https://doi.org/10.1016/J.COMPEDU.2012.10.003 Tang, T., Abuhmaid, A. M., Olaimat, M., Oudat, D. M., Aldhaeebi, M., & Bamanger, E. (2020). Efficiency of flipped classroom with online-based teaching under COVID-19. Interactive Learning Environments, 0(0), 1–12. https://doi.org/10.1080/10494820.2020.1817761 Turkmen, H. (2006). What Technology Plays Supporting Role in Learning Cycle Approach for Science Education. Turkish Online Journal of Educational Technology-TOJET, 5(2), 71–76. Weber, M., Viehmann, C., Ziegele, M., & Schemer, C. (2020). Online Hate Does Not Stay Online – How Implicit and Explicit Attitudes Mediate the Effect of Civil Negativity and Hate in User Comments on Prosocial Behavior. Computers in Human Behavior, 104. Zhang, Y. (2021). Direct and Indirect Effects of Neuroticism on Internet Addiction in College Students: A Structure Equation Modeling Analysis. Psychological Reports, 124(2), 611–626. https://doi.org/10.1177/0033294120918806 | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,341 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,062 |