تعداد نشریات | 30 |
تعداد شمارهها | 289 |
تعداد مقالات | 2,820 |
تعداد مشاهده مقاله | 3,303,639 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 4,375,819 |
اقتصادسنجی آموزش عالی رویکردی نوین برای ارزیابی تناسب تدریس و تحقیق اعضای هیأت علمی | ||
تدریس پژوهی | ||
مقاله 12، دوره 10، شماره 1 - شماره پیاپی 31، فروردین 1401، صفحه 322-297 اصل مقاله (1.3 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): https://www.doi.org/10.34785/J012.2022.012 | ||
نویسنده | ||
ابوالقاسم نادری* | ||
استاد اقتصاد آموزش دانشگاه تهران، تهران، ایران. | ||
چکیده | ||
چکیده رابطۀ بین تدریس و تحقیق اعضای هیأت علمی عمدتاً به صورت هنجاری و تکبعدی مطالعه شده است. هدف اصلی این مقاله، ضمن بازنمایی این مسائل کلیدی، معرفی روش پُر قابلیتی مبتنی بر مرز امکانات تولید میباشد که بهطور همزمان امکان شناسایی و تحلیل سه وضعیت مکمل، جانشینی و/یا خنثی بودن رابطه تدریس و تحقیق را داشته و زمینه فنی لازم برای ارزیابی درجۀ متناسب بودن فعالیتهای دانشگاهی را فراهم مینماید. نمونه آماری تحقیق شامل 716 عضو هیأت علمی میباشد که به صورت خوشهای از اعضای یک دانشگاه جامع انتخاب و دادههای عملکرد آموزشی و پژوهشی آنان برای سال تحصیلی 96-1395 گردآوری شده است. یافتههای تجربی نشان دادند که رابطه بین آموزش و پژوهش اعضای هیأت علمی چند بُعدی و بسته به شرایط نهادی-سازمانی، متفاوت میباشد، بهطوریکه وضعیت عملکرد 402 نفر در منطقه جانشینی و 314 نفر در منطقه مکملی قرار داشته است. بر این اساس، ترکیب عملکرد آموزشی و پژوهشی 314 نفر نامتناسب شناسایی شده، لذا در بازتخصیص منابع و تلاشها برای حصول به ترکیب مناسب، 27 نفر باید فعالیتهای آموزشی و 287 نفر فعالیتهای پژوهشی خود را افزایش دهند. از این رو، روش اقتصادسنجی آموزش عالی، ابزار علمی-فنی پُر قابلیتی برای واکاوی و ارزیابی ارتباط مورد اشاره و درجۀ متناسب بودن فعالیتها با رویکرد اثباتی و نظریهمحور میباشد. | ||
کلیدواژهها | ||
اعضای هیأت علمی؛ متناسب بودن تدریس و تحقیق؛ عملکرد؛ مرز امکانات تولید آموزش عالی؛ جانشینی و مکمل | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 246 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 156 |