تعداد نشریات | 18 |
تعداد شمارهها | 195 |
تعداد مقالات | 1,952 |
تعداد مشاهده مقاله | 2,146,118 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 2,801,530 |
الگوی علی جهت گیریهای هدف تحصیلی دانش آموزان درخوش بینی تحصیلی ؛ نقش واسطه ای خودتنظیمی | ||
تدریس پژوهی | ||
مقاله 8، دوره 9، شماره 4، دی 1400، صفحه 223-200 اصل مقاله (1.03 MB) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
ابوالفضل فرید ![]() ![]() | ||
1گروه علوم تربیتی- دانشیار دانشگاه شهید مدنی اذربایجان- تبریز- ایران | ||
2گروه علوم تربیتی -دانشیار روانشناسی تربیتی- دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی - دانشگاه شهید مدنی آذربایجان تبریز- ایران | ||
3کارشناس ارشد روان شناسی تربیتی، دبیرآموزش و پرورش شاغل در شهرسنندج، سنندج، ایران. | ||
چکیده | ||
پژوهش حاضر باهدف تعیین نقش واسطهای خودتنظیمی در رابطه بین جهتگیریهای هدف تحصیلی و خوشبینی تحصیلی دانش آموزان صورت گرفت. روش پژوهش توصیفی- همبستگی با تأکید بر معادلات ساختاری بود؛ و جامعه آماری را کلیه دانشآموزان دختر و پسر دوره دوم متوسطه شهر سنندج (4300 نفر) تشکیل میدادند. برای تعیین حجم نمونه از جدول کرجسی و مورگان استفاده شد و تعداد 351 بهعنوان نمونه انتخاب شدند که گزینش آنها با استفاده روش نمونهگیری تصادفی خوشهای صورت گرفت. جمعآوری دادهها با استفاده از سه پرسشنامة جهتگیری هدفِ الیوت و مکگریگور، پرسشنامه خودتنظیمی تحصیلی بوفارد و همکاران و پرسشنامه خوشبینی تحصیلی شانن، موران و همکاران صورت گرفت و پایایی آنها به ترتیب؛ 83/.، 87/0 و 94/0 به دست آمد. تجزیهوتحلیل دادهها به کمک نرمافزارهای SPSS و LISREL صورت پذیرفت. نتایج تحلیل نشان داد که؛ جهتگیری عملکردی دانش آموزان مستقیماً نقش معنیداری در خوشبینی تحصیلی ندارد ولی با واسطة خودتنظیمی تحصیلی، بهصورت غیرمستقیم در خوشبینی نقش دارد. خودتنظیمی تحصیلی برای هردو نوع جهتگیری عملکردی و تبحری نقش واسطهای ایفا میکند. جهت-گیری تبحرگرایی با واسطهگری خودتنظیمی تحصیلی، بر خوشبینی تحصیلی، اثربخشی بیشتری از جهت-گیری عملکردی با واسطهگری خودتنظیمی دارد (05/0≥P). | ||
کلیدواژهها | ||
جهت گیری هدف؛ خودتنظیمی تحصیلی؛ خوش بینی تحصیلی | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 56 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 47 |